| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tomgångsproblem weber 45?
|
4434 besök totalt |
|
Har just vart o kört min bmw på rullande landsväg o fått förgasarna riktigt inställda. Motorn är 4-cyl M10 o det sitter 2Xweber 45 på. Ett problem återstår och det är tomgången, vi lyckades inte få till den och den har alltid strulat. Antingen ligger den på 500 eller 1600 rpm! Inget däremellan går att få stabilt. Förgasarna är servade o allt annat funkar perfekt, nån som har teorier? Tacksam för svar. _________________ Martin Johansson |
||||
|
Har för mig att jag skruvade ner tomgångsskruvarna och bara justerade med spjällöppning för att få bra tomgång. Volvo B20 med BOA3-kam och hyggligt portad topp.
Är de synkade ordentligt? Glapp i gasreglage/fästet,kopplingen mellan spjällaxlarna? Kan de röra sig upp/ner mot varandra? (jag monterade en aluprofil under gasarna så att de inte flexade mot varandra). _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Exakt mitt problem med 304 kam , _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Re:
Var har du varit? Claes?
Så har jag också fått gjort. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Tack för svar!
Jag har vart hos liba-motor utanför kristianstad, mycket nöjd med hans arbete. Förgasarna är servade och i bra skick i axlar, tätningar o.s.v. Jag har o fundera på nu...ska kolla lite imorgon. _________________ Martin Johansson |
||||
|
Re:
Han brukar ju få rätt på det mesta.
_________________ Daniel Steiner |
||||
|
Det här är INTE det du vill höra/läsa, men det kommer att lösa dina problem: Byt till dell'orto.
/en som aldrig fick ordning på sina NYA Webrar.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
oj, jag har av alla motorbyggare jag varit i kontakt med fått höra precis tvärtom. Nu är det väl så att alla dem har varit bättre på weber såklart...men jag vet ingen som fått ur mer ur en bil med dellorto. /En som har en kanonwebermotor (dock inte 45:or)
_________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re:
De hette 152 i efternamn, om de var tillverkade i Spanien; 'vet jag inte. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Vad är det för flottörer i dina webrar?
I min tidigare motor hade jag mässingsflottörer, och precis innan jag ställde av bilen ett år började den gå dåligt på tomgång, funkade skapligt på varv. Efter jävligt mycket letande hittade jag felet, en av flottörerna hade börjat läcka vilket gjorde att den var för tung och förgasaren flödade. Men du kanske har de nya plastflottörerna. mvh Niclas _________________ Niclas Carnesköld Kulbil: BMW 635 B9 |
||||
|
om du har tändsystem med centrifugalvikter för förställningen så kan det vara så att vid ett visst varvtal, säg 1200 så börjar de slå ut, och då ökar varvet ytterligare. Sen när du ställer ner tomgången mer och mer tills den hamnar under 1200 så fälls de in och varvtalet sjunker ännu mer.
_________________ William Ekström |
||||
|
Jag har skruvat!
Först o främst visade det sig att misab-insugen inte var lika höga, alltså satt inte spjällaxlarna mitt emot varandra. Bara att åka till fräskillen o få det nedplanat. För d andra satte jag nya gummiprylar med skålbrickor mellan öra o mutter och så justerade jag lite på reglagearmarna. Funkar bättre gör d absolut, funkar bra o köra med. Det är inte helt bra än... Men jag har hört från fler håll att det kan vara fördelaren som ställer till det lite precis som några sa här. När jag har tid o lust får jag väl ge mig på den. Tack för alla svar! _________________ Martin Johansson |
||||
|
efter renovering & byte till andra fjädrar i fördelaren, med centrifugalvikter, för att höja grundtändningen (och byte till brytarlöst) så är tomgången jämn med mina 2x45or, innan vandrade varvtalet och ofta ned på låga varvtal.
_________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
|
Skaffa en strobo-lampa, dra ur vacuumförställningen (om du har en) sen kollar du hur tändningen ändras beroende på varvtal.
Den bör vara stabil från 0-1500 sedan öka och så vid ca 3500 så ska den vara maximalt förställd. Det borde va rimliga riktvärden. _________________ William Ekström |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4434 besök totalt |