| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ställ in slutväxel
|
1 besök senaste veckan (15708 totalt) |
|
Hmm std slutväxlarna i det jag brukar slåss med är
39/8-->4,875 (std i saab V4) 38/7-->5,43 (std saab 2T) 35/6-->5,83 (rally) 36/7-->5,14 (2T sport) 42/9-->4,67 (sonett med V4) Värsta här är 35/6
Dassa slutväxar är bara slå ihopp efter märkingen, står en nuffra på piongen var den skall sitta. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
En maskin man använder när man härdar
Skämt åsido, för att slippa formförändringar när man släcker detaljen (från ca 850 grader till 50-70 grader) så hålls den fast i ett verktyg samtidigt som olja (i vanliga fall) strömmar över den. Att använda en hydrualpress med ett sådant verktyg i gör att man kan trycka på de olika ytorna (plan, kugg och centrumhål i detta fall) på detaljen så att den får rätt form. Det är alltså sådana pressar som Gleason och Klingenberg tillverkar. Det spelar alltså dig ingen roll nu när du skruvar ihop prylarna vilket märke av press de gått i. _________________ Jocke Rydell |
||||
|
Vad använder du för märkfärg? Tycker dina märkbilder blir ganska otydliga. Prova att lägga en oljedroppe på varje kugg innan du drar runt. Håller du emot på pinionen om du snurrar kronhjulet (eller vice versa)? Detta ger en tydligare märkbild
Här finns en guide för att meka slutväxel. Med bilder och förklaringar till olika märkbilder. http://www.axleandparts.se/tips.html Du måste trots frihjul kolla båda sidor av kuggen för att kunna säga att du har en bra märkbild. _________________ Daniel Gustavsson |
||||
|
Märkfärgen är köpt som märkfärg. Är en GM-produkt.
Instämmer med fullo, men smetar jag på samma märkfärg en gammal slutväxel så får jag märken som är tydliga. Dessutom så sämmer märkets utsende överens med instruktionerna i http://www.axleandparts.se/tips.html Då i mitt fall slutväxen är ihoppbyggd med lådan har jag lagt i en växel och snurrat på diffklumpen och hållit imot ingående axel. Det är märkests otydlighet, ovlija att röra sig som det borde enligt instruktionerne som stör mig något kopiöst
Ja, jag har tittar även på motorbromssidan. Men fukuserar på drivsidan än så länge. Jag tackar för alla tips jag kan få, så ös på bara. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Underskuren brukar man prata om när växlingsknaggen (ej kuggen som snurrar ihop) är slipad med lite vinkel för att dra ihop knaggarna mot varandra vid växling, typ som nästan alla mc-lådor och jag gissar 'dogbox' lådor. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ställ in slutväxel
|
1 besök senaste veckan (15708 totalt) |