Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ställ in slutväxel
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (15708 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kan det bero på vridmomentet i dom maskinerna? Man får ju lite mer kraft i lagren om man har en 4.5:1 än en 2.5:1 slutväxel så på gasen så kanske man hamnar utanför specen?

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hmm std slutväxlarna i det jag brukar slåss med är
39/8-->4,875 (std i saab V4)
38/7-->5,43 (std saab 2T)
35/6-->5,83 (rally)
36/7-->5,14 (2T sport)
42/9-->4,67 (sonett med V4)

Värsta här är 35/6

Dassa slutväxar är bara slå ihopp efter märkingen, står en nuffra på piongen var den skall sitta.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Det förutsätter ju att kronhjulet/diffhuset sitter rätt med.

BMW 330i -05
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Re:

fuling skrev:
Citat:
Det är två tillverkare av härdpressar

Hmm vad är en härdpress för något??

Jag trodde, hadde på känn, att Klingelnberg och Gleason var manskintillverkare för att bearbeta slutväxlar(kuggar). Men om det typ skulle skilja något i kuggutsende eller dylik hadde jag ingen aning om.

En maskin man använder när man härdar
Skämt åsido, för att slippa formförändringar när man släcker detaljen (från ca 850 grader till 50-70 grader) så hålls den fast i ett verktyg samtidigt som olja (i vanliga fall) strömmar över den. Att använda en hydrualpress med ett sådant verktyg i gör att man kan trycka på de olika ytorna (plan, kugg och centrumhål i detta fall) på detaljen så att den får rätt form. Det är alltså sådana pressar som Gleason och Klingenberg tillverkar.
Det spelar alltså dig ingen roll nu när du skruvar ihop prylarna vilket märke av press de gått i.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jocke:
Tackar då fick man lite mer info.

Söderköping
Här sen Jan 2007

Vad använder du för märkfärg? Tycker dina märkbilder blir ganska otydliga. Prova att lägga en oljedroppe på varje kugg innan du drar runt. Håller du emot på pinionen om du snurrar kronhjulet (eller vice versa)? Detta ger en tydligare märkbild

Här finns en guide för att meka slutväxel. Med bilder och förklaringar till olika märkbilder.
http://www.axleandparts.se/tips.html

Du måste trots frihjul kolla båda sidor av kuggen för att kunna säga att du har en bra märkbild.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Märkfärgen är köpt som märkfärg. Är en GM-produkt.

Citat:
Tycker dina märkbilder blir ganska otydliga.

Instämmer med fullo, men smetar jag på samma märkfärg en gammal slutväxel så får jag märken som är tydliga. Dessutom så sämmer märkets utsende överens med instruktionerna i http://www.axleandparts.se/tips.html

Då i mitt fall slutväxen är ihoppbyggd med lådan har jag lagt i en växel och snurrat på diffklumpen och hållit imot ingående axel.

Det är märkests otydlighet, ovlija att röra sig som det borde enligt instruktionerne som stör mig något kopiöst

Citat:
Du måste trots frihjul kolla båda sidor av kuggen för att kunna säga att du har en bra märkbild.

Ja, jag har tittar även på motorbromssidan. Men fukuserar på drivsidan än så länge.

Jag tackar för alla tips jag kan få, så ös på bara.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
Dubbel hmm kan detta ha med märlets utsende att göra???
Den nya slutväxen ser ut att vara underskruren(har för mig att det heter så när tanden är tunnare neråt mot dalen)

Nya slutväxen

Underskuren brukar man prata om när växlingsknaggen (ej kuggen som snurrar ihop) är slipad med lite vinkel för att dra ihop knaggarna mot varandra vid växling, typ som nästan alla mc-lådor och jag gissar 'dogbox' lådor.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

fuling skrev:
9:38

Vad har du för utväxling på högsta växeln?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
3,54:1 e 3,88:1 beroende på drevsats.

Ja, högt men som lådan är skap så kommer den funka bra på 1an till 3an och 4an är överväxel.

Ställ in slutväxel
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (15708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande