| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
"Dödmansgrepp" på bränslepumpen?
|
8003 besök totalt |
|
Hej. Vagnboksbesiktigade racebilen igår. Allt gick bra men fick anmärkning på att bränslepumpen inte stannade om motorn stannade. Beiktningsmannen pratade om att det fanns något Boschrelä som kunde kopplas mot generatorn och slå till när generatorn började rotera och slå av när den stannade. Någon här som har mer info i frågan? Vilkent nummer har reläet? Hur ska det kopplas? Har ni löst det på annat sätt? Har sökt på forumet men inte hittat något matnyttigt (Nu är det ju varken första eller sista gången man inte hittar något man letar efter, man är ju man )
Mvh Jonas |
||||
|
Soppapumpsreläet från de flesta bilar med K-jetronic funkar ungefär så, det har en ingång för varvtalssignal (tändspolens minus), och ger bara ström till pumpen när det finns tändpulser. 14-132609 är ett exempel från Mekonomen (345 kr).
Man kan förstås bygga liknande funktioner genom att använda "vanliga" reläer som triggas av oljetryckskontakt eller generatorns laddningslampa också. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Fast det känns ju osäkrare.. vi får ett relä som kräver styrström från nånting framme på motorn för att slå av, och om den kabeln klipps vid en kollision med nånting utan att bränslepumpens kabel klipps så fortsätter det att pumpa. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Det sitter ju ett sånt relä orginal, ihopkopplat i motorhärvan och styrs av boxen. Borde gå att undersöka lite hur det skall sitta och koppla in ett nytt.
Men i ärlighetens namn, hur många Räserbilar har en sån funktion?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
om de inte har det BORDE de omgående se till att ha det, en bra funktion för sitt eget välbefinnande och kanske slippa prova om nomexoverallen fungerar... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Eller om man tar något av boschreläerna (troligen lika innandöme) och kopplar dessa rätt så kör de bränslepumpen 5-10 sekunder efter du slår på tändningen, eller behövs det köras längre? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Tydligen, eller så var det relät jag hade dåligt så det gick längre tid. Brydde mig dock inte om att fundera djupare över problemet då jag inte fann något problem så länge man hade ett vettigt batteri. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Samt att det enligt reglerna krävs för att få ut vagnsboken. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Det ligger ju endel bränsle i flottörhusen. Jag körde med Volvos K-jetronic relä (stoppar när motorn inte går), det funkade jättebra. Inga problem att "prima" gasarna utan att starta pumpen, själv vid -30grader ute. _________________ Geir Magne Valstad Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO
|
||||
|
om man tittar i elschemat för min maskin (Alfa Romeo 1,8 Turbo med K-Jetronic) så ser man att det finns ett relä, "Tachymetric switching device", som styr +matningen till bränslepumpen. Insignaler finns från tändning, start och tändningsbox (varvtalssignal?). Verkar ju vara precis det som Gustaf beskriver. När jag slår på tändningen går soppapumpen 0,5-1 sek. Alltså har jag precis den funktion som jag fick anmärkning på.
Fan, det är inte lätt att vara nybörjare men det är väldigt lärorikt. Tack alla för all hjälp Mvh Jonas |
||||
|
Re:
Kul! Men du har LE2-Jetronic. Inte K-Jetronic. Bara så du vet då.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Här snavar man på vartannat steg känns det som.
Men det resulterar väl mest i såriga knän och ett stukat självförtroende, men upp igen och ta nästa steg. Försökte tolka överskriften på elschemat till K men LE2 står ju snyggt och prydligt. Kan inte ens skylla på dyslexi.
|
||||
|
Re:
I och för sig har Kjet ett bränslepumpsrelä med samma funktion, men alla snavar
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
|
Re:
Alla "riktiga" räserbilar har detta. |
||||
|
Re:
Sedan säsongen 2006 enligt besiktningsmannen. |
||||
|
Re: lösningen
Det räcker inte då pumparna bara får gå när motorn är igång och ska automatiskt slås av om motorn stannar.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8003 besök totalt |