Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
"Dödmansgrepp" på bränslepumpen?
1, 2   >>
8003 besök totalt
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Hej.

Vagnboksbesiktigade racebilen igår. Allt gick bra men fick anmärkning på att bränslepumpen inte stannade om motorn stannade. Beiktningsmannen pratade om att det fanns något Boschrelä som kunde kopplas mot generatorn och slå till när generatorn började rotera och slå av när den stannade. Någon här som har mer info i frågan? Vilkent nummer har reläet? Hur ska det kopplas? Har ni löst det på annat sätt? Har sökt på forumet men inte hittat något matnyttigt (Nu är det ju varken första eller sista gången man inte hittar något man letar efter, man är ju man )

Mvh Jonas

www.motorheads.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Soppapumpsreläet från de flesta bilar med K-jetronic funkar ungefär så, det har en ingång för varvtalssignal (tändspolens minus), och ger bara ström till pumpen när det finns tändpulser. 14-132609 är ett exempel från Mekonomen (345 kr).

Man kan förstås bygga liknande funktioner genom att använda "vanliga" reläer som triggas av oljetryckskontakt eller generatorns laddningslampa också.

/Gustaf

Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re:

therealpinto skrev:
Man kan förstås bygga liknande funktioner genom att använda "vanliga" reläer som triggas av oljetryckskontakt eller generatorns laddningslampa också.
/Gustaf

Fast det känns ju osäkrare.. vi får ett relä som kräver styrström från nånting framme på motorn för att slå av, och om den kabeln klipps vid en kollision med nånting utan att bränslepumpens kabel klipps så fortsätter det att pumpa.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Det sitter ju ett sånt relä orginal, ihopkopplat i motorhärvan och styrs av boxen. Borde gå att undersöka lite hur det skall sitta och koppla in ett nytt.

Men i ärlighetens namn, hur många Räserbilar har en sån funktion?

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:

om de inte har det BORDE de omgående se till att ha det, en bra funktion för sitt eget välbefinnande och kanske slippa prova om nomexoverallen fungerar...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Hur fyller man förgasarna med en sån inkoppling då?

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

MaZ skrev:

Man har en override-strömbrytare för såna tillfällen.

Anders Bisting
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:

Eller om man tar något av boschreläerna (troligen lika innandöme) och kopplar dessa rätt så kör de bränslepumpen 5-10 sekunder efter du slår på tändningen, eller behövs det köras längre?

Göteborg
Här sen Nov 2002

0.5-1sek har dom snurrat på alla mina bilar, kanske finns olika?

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
0.5-1sek har dom snurrat på alla mina bilar, kanske finns olika?

Tydligen, eller så var det relät jag hade dåligt så det gick längre tid. Brydde mig dock inte om att fundera djupare över problemet då jag inte fann något problem så länge man hade ett vettigt batteri.

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Rolle Scirocco skrev:
MaZ skrev:

om de inte har det BORDE de omgående se till att ha det, en bra funktion för sitt eget välbefinnande och kanske slippa prova om nomexoverallen fungerar...

Samt att det enligt reglerna krävs för att få ut vagnsboken.

Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007

Re:

MaZ skrev:

Det ligger ju endel bränsle i flottörhusen. Jag körde med Volvos K-jetronic relä (stoppar när motorn inte går), det funkade jättebra. Inga problem att "prima" gasarna utan att starta pumpen, själv vid -30grader ute.

Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005

Trådstartare
om man tittar i elschemat för min maskin (Alfa Romeo 1,8 Turbo med K-Jetronic) så ser man att det finns ett relä, "Tachymetric switching device", som styr +matningen till bränslepumpen. Insignaler finns från tändning, start och tändningsbox (varvtalssignal?). Verkar ju vara precis det som Gustaf beskriver. När jag slår på tändningen går soppapumpen 0,5-1 sek. Alltså har jag precis den funktion som jag fick anmärkning på. Fan, det är inte lätt att vara nybörjare men det är väldigt lärorikt. Tack alla för all hjälp , nu har jag en mindre grej att fixa innan premiären på Gelleråsen.

Mvh Jonas

www.motorheads.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Klakken skrev:
om man tittar i elschemat för min maskin (Alfa Romeo 1,8 Turbo med K-Jetronic) så ser man att det finns ett relä, "Tachymetric switching device", som styr +matningen till bränslepumpen. Insignaler finns från tändning, start och tändningsbox (varvtalssignal?). Verkar ju vara precis det som Gustaf beskriver. När jag slår på tändningen går soppapumpen 0,5-1 sek. Alltså har jag precis den funktion som jag fick anmärkning på. Fan, det är inte lätt att vara nybörjare men det är väldigt lärorikt. Tack alla för all hjälp , nu har jag en mindre grej att fixa innan premiären på Gelleråsen.

Mvh Jonas

Kul!

Men du har LE2-Jetronic. Inte K-Jetronic. Bara så du vet då.

BMW 330i -05
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Här snavar man på vartannat steg känns det som. Men det resulterar väl mest i såriga knän och ett stukat självförtroende, men upp igen och ta nästa steg. Försökte tolka överskriften på elschemat till K men LE2 står ju snyggt och prydligt. Kan inte ens skylla på dyslexi.

www.motorheads.se
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Klakken skrev:
Här snavar man på vartannat steg känns det som. Men det resulterar väl mest i såriga knän och ett stukat självförtroende, men upp igen och ta nästa steg. Försökte tolka överskriften på elschemat till K men LE2 står ju snyggt och prydligt. Kan inte ens skylla på dyslexi.

I och för sig har Kjet ett bränslepumpsrelä med samma funktion, men alla snavar

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Hur länge har det här kravet funnits?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004

Re:

MaZ skrev:

Alla "riktiga" räserbilar har detta.

Linköping
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Hur länge har det här kravet funnits?

Sedan säsongen 2006 enligt besiktningsmannen.

www.motorheads.se
Citera
Old school
Helsingborg
Här sen Apr 2006

lösningen

En FIA brytare löser problemet...

Kalix
Här sen Nov 2002

Re: lösningen

old school skrev:
En FIA brytare löser problemet...

Det räcker inte då pumparna bara får gå när motorn är igång och ska automatiskt slås av om motorn stannar.

SBF skrev:

TR 5.3.3 Automatisk bränsleavstängning
obligatoriskt för alla bilar:
Bilens samtliga bränslepumpar får endast arbeta när motorn är igång utom i själva startögonblicket.
Rekommendation för alla bilklasser: Bilens samtliga bränsleledningar till och från motorn ska vara försedda med en automatisk avstängningsventil placerad i anslutning till bränsletanken. Dessa ventiler ska automatiskt stänga av bränslet när helst bränsletryck eller en bränsleledning fallerar.
Även avluftningsslang från tank ska vara försedd med en backventil för att förhindra bränsleläckage.

Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
8003 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande