Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 265751 besök totalt |
Varför blir jag såååå sugen på att köra bana...
![]() ![]() ![]() Får nog skruva ihop bilen och ta mig ut ![]() Fina bilder ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Fina bilder.
Får tacka för en rolig dag. Mycket körning blev det fast det inte var öppet så länge. ![]() Roligt att köra mot den röda Evo 8:an på slutet på dagen, vi låg och turades om att dra rätt många varv. Polo Gti:n verkar vara en rätt cool banbil. Säkert rolig att köra då vikten är låg även om den inte har så mycket mos i motorn original. Tyckte den såg ut att köra varvena snabbt på banan. Sedan GT3:orna, ja vad ska man säga....grymma banbilar. ![]() Ligger i en helt annan division än ens egen bil, så även prismässigt. ![]() Sedan gick inte NSX:en dåligt heller, den lät välidigt gött oxå. Nytt avgassystem än tidigare? Själv så har man nyss bytt belägg fram på bilen då ena belägget gav upp sista varvet på banan och jag fick agera lite traktor vid torparsvängen där det var plogat brevid banan. ![]() _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||||||||
Re:
Tack! Nej, tyvärr har jag inte skaffat någon hemsida än. Funderar dock på det. Lite fler bilder: ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Jag upprepar det igen... Banträffar där en massa olika bilar blandas är roligare än "märkesträffar".
![]() ![]() Jag bryr mig normalt inte om tider när jag åker "trackday", är inte så intresserad av det egentligen. Igår blev jag lite fascinerad över hur jämnsnabbt olika bilar ändå går på en bana som Sviestad. De rena räserjärnen, värstingporscharna, NSX'er och sån'a lirar ju såklart i egen egen division, men många vanliga gat/brux-bilar är ju ganska jämna, skiljer inte många tiondelar/sekunder på varvet. Jag hade många roliga varv när jag stressade bl.a. MeganeRS'en den andra CliORS'en och LupOGTI'n. Kul oxå att hetsa 944'orna, de får faktiskt ge sig ibland för shopping och tantbilsmaffian... ![]() ![]() Det är ju inte tävling, och självklart åker man med rejäl marginal med en vanlig standardbil, men det är ju ändå kul att jämföra hur snabbt olika ekipage tar sig runt banan. Eftersom alla ändå pratar tider kan jag ju oxå bidra med lite sån't. Filmade lite bakom Clion, Meganen och Lupon. Om man kikar lite ovetenskapligt noterar man att gladåkningsvarven med de tre standardbilarna igår gick runt 1:15, ibland kanske lite snabbare. Om jag tar ut det sista ur tantens shoppingbil när asfalten är varm kan jag nog klämma en 1:13-tid med CoopForum-räsern. ![]() oavsett vilken tid man åker är det ju himla kul. Roligast har jag när jag kör "snyggt" med fint flyt och slipper "vålda" bilen. ![]() |
||||||||
Vill också tacka för en rolig men blåsig dag!
![]() Lagom med bilar så det var bara att köra så mycket bilen och en själv orkade. Bra flyt på banan och alla hade bra koll i backspegeln ![]() ![]() Edit: Upp med bilder nu! ![]() _________________ Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt |
||||||||
Skoj med bilder, tack Nicklas och Daniel.
Hastigheten i chikanen beror på var man anser att den ska mätas, ingång, lägsta eller utgångshastigheten. Jag försöker snegla lite på nålen när jag törs, dvs. precis när jag passerar sista konen på höger sida och känner att varvet är misslyckat om det inte är i trakterna runt 120 mätarhastighet. Av totala varv att döma tillsammans med andra bilar som GT3:or, Ginettor, svarta raketer ![]()
Tack, men nepp, bilen är identisk förra hösten Väntar fortfarande på färgglada paket ![]()
Håller med, dessutom är det extra lärorikt att se hur olika bilar och chaufförer lägger upp sina varv och var man själv behöver jobba på sin teknik. Det skulle vara skoj att få läsa mer om den gula Porschen, var det en 964 RS? Den hade imponerande utgångshastighet från de snäva kurvorna, är det väldigt låg vikt, breda däck eller rafinerade differentialer? Kanske samtliga ![]() _________________ /Klas Pihl |
||||||||
Re:
120 är alltså utgångshastighet, hur går ni in i chikanen? Jag har som sagt hunnit få i fyran, sedan lätt broms och i med trean för att växla upp till fyran en bit efter utgången på chikanen. Vilket då gissningvis skulle vara runt 110 i utgång. Med tanke på mina bravader annorstädes på banan kanske det var lagom... OCH kul med bilder! För mig, som körde Citroen XM så sent som förra året är det här så overkligt att jag får nypa mig i armen.... mvh TL _________________ Torbjörn Linderson |
||||||||
Re:
![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
XM en är för övrigt mitt största biläventyr. Vilken bil det var när den inte stod på verkstaden....
Så nu heter familjebilen 528 i stället. Hur bär ni er åt för att ta er ut efter karusellen? Dvs hårnålen ut i den långa högern som slutar i start och målrakan? För mig var det lite pest eller kolera: understyrning eller bredställ (okänslig kallas det visst), någon gång lyckades jag gasa ett litet ställ sen vara lite lagom känsligt med foten för att komma ut på ett tyckte jag snyggt sätt. Tips? TL _________________ Torbjörn Linderson |
||||||||
Många fina bilar som körde...men det var galet kallt att stå och kika på.
Vem var det som körde den vita 944:an. Såg ut att gå rätt så bra. Tyckte det satt ett "rejsa.nu-märke" i rutan.. _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||||
Re:
Jag kände mig nästan lite ensam på banan ett tag. Körde något varv utan att se någon annan bil alls. ![]() Här är en liten film (som jag undrar om man borde lägga upp här), kör varken snabbt eller rätt. Men kul var det... ![]() http://web.comhem.se/~u70530478/2007-04-07_Sviestad_Neblade_Celica.wmv [10 MB] om ni undrar varför jag varvar så dåligt så blev motorn jätteseg efter 6000 varv, måste kollas upp. ![]() Nästa gång jag ska köra bana blir det förhoppningsvis Starlet... ![]() ![]() _________________ Mattias Johansson, Linköping :: Toyota Club Sweden :: Toyota Celica GT -74 (projektbil) |
||||||||
Re:
Jag känner precis likadant och de gånger jag hunnit slänga någon koll på hastighetsmätaren (har tyvärr ingen loggningsgrunka) så är det nog strax över 100km/h som det gått som fortast där och det har gällt Porschen, långlopps volvon såväl som långlopps M3an... är man feg så är man.... ![]() |
||||||||
Re:
På torsdag får du veta Torbjörn! Instruktörerna borde kunna ta din snurrningsvana ur dig på något sätt... ![]() Men så som jag minns det så med min motorsvaga 924 Turbo så är det bara att kliva på så mycket som möjligt direkt man har siktat in bilen i riktning mot högerböjjen ut på startrakan. Men då har ju jag en del turbofördröjning som du inte har Torbjörn, samt 70(!) hästar mindre som skjuter på också... ![]() |
||||||||
_________________ Lexus is200 And GT4-R.ST205 www.GT4-R.com Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens |
||||||||
Re:
Kanon skoj att äntligen få "leka" lite ![]() Var mycket imponerad av NSX Hondan ![]() Har aldrig sett en sådan på banan tidigare men läst massor av lovord i pressen om den! Är den mycket moddad eller mest orginal? Ang min 964 RS N-GT så är det en bil som Porsche byggde för att tävla med i FIA GT grupp N. Så det är i princip så nära tävlingsbil man kan komma med en gatreggad bil. Vikt utan bensin 1160KG tror att mycket sitter i den låga vikten och massor av race knep av Porsche! |
||||||||
E jag är absolut inte uttråkad!!
Men jösses vad det kränger och far utan R- däck. Det ser ut på alla bilder (på mig) att det går mer på tvären än rakt fram... ![]() När det väl går rakt fram så är det med rykande däck... sen inbromsning, vadå? ![]() Men å andra sidan första rejset med Porschen. Men tack alla för en underbar dag. Vi syns snart igen. // Galningen i den svarta 944 an // _________________ Conny Larsson ------------------- BMW E46 330i BMW 325M E36 BMW M5 E39 Hamann Edition BMW SC #461 |
||||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 265751 besök totalt |