| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Runddragen insex i fjäderben
|
1 besök senaste veckan (5410 totalt) |
|
Dagens mek slutade tyvärr allt annat än lyckligt
Plockade loss främre fjäderbenen för att byta fjädrar men när jag skulle lossa benet från topplagringen slutade det med att insexen till dämparen blev rund inuti.... Jag använde en bra insexhylsa (som tom vred sig permanent) och gjorde som man brukar, dvs hylsa som man håller med polygrip och en insex i spärrskaft. Jag hittade ingen typ av låsning eller annat som borde fixats innan jag satte igång. Vad gjorde jag för fel? finns det nån dold låsning? Hur bör man göra? (den ska nu normalt sitta me dganska lågt moment) Finns det några knep för att få loss den nu? och hur får jag dit den sen? Kanske slipa med den till en utvändig sexkant? Går det att fixa dämparen (det är ett Bilstein coil-over ben med 40 mm kolv ? Vem fixar, Forza? Kommer det att bli apdyrt.... ??
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
|
Sätt dit fjäderspännarna och sedan tar du en mutterpuffra och tar bort muttern med.
Jag har aldrig och då menar jag aldrig hållt emot kolvstången vare sig vid montering eller demontering. Ibland får man köra lite intermittent med puffran för att tvinga bort muttern. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Skit i insex, kör med en klen muttermacka från tex rusta lr jula!
Den slår loss muttern medans du håller i fjädringskolven med handen alt tång + papp som mellanlägg. Edit: HELVETE, dude hann före. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
OK, det här låter bra
(mitt humör var inte på topp efter detta hade hänt med tanke på vad fjäderbenen kostar per styck...)
Så det är bara att att käöa mutterdragaren till det släpper? (fjäderspännare behöver jagi nte, det är höjdjusterbara coilovers)Spelar det nån roll om fjäderbenet sitter på plats? just nu ligger det på bänken ... Hur får man rätt moment när man drar dit det? eller det kanske man inte behöver fundera så mycket på? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
|
Re:
Ett lagom långt (relativt kort med andra ord, när mutter har bottnat s.a.s) prrrtt med maskinen, så sitter den som den ska
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
om man är lite fiffig och händig så svetsar man fast insexskallen från en M10:a eller nåt på toppen.
Sedan gängar man upp gängsnittet man gängade på före svetsningen. Så hade jag gjort, men det är ju jag det.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Hmmm... eller så vänstergängar jag upp ett M8 spår och skruvar dit en vänstergängad M8 utvändig sexkant att hålla emot med, skulle faktiskt kunna funka om man bara fick tag i en vänstergängtapp...
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
|
Jag röstar också på muttermaskinen.
Men generellt löser man problem med trasiga insex....genom att slå i en Torx...som är lite större. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
om du vill underlätta isärtagning; 'skall skruven vara högergängad.
Go FOR IT!!! and keep us posted. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
även hjärnan verkar ha blivit runddragen......
Det blir mutterdragare och sen får jag kanske slå ner en torx eller liknande för att kunna hålla emot när det ska på plats igen. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
|
Re:
Du kommer enbart att behöva mutterdragaren. Jag har säkert gjort 1000 fjäderbyten i mina dagar. Låt ingen göra dig osäker nu
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Svets. Det garageverktyg som flest amatörer kan skada en bil mest med, där sedan flest delar behöver bytas ut mot ursprungliga skadan... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Mutterdragaren är ingen dålig förlorare i sammanhanget heller... Stor mutterdragare - liten bult = STOR OLYCKA! _________________ Jan-Eric Enlund |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (5410 totalt) |