Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
992 besök totalt |
Re: Rent Hypotetiskt, CSL vs "maxad" std M3?
Jag kan givetvis inte uttala mig om CSL vs "M3 Light" eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av någon av dom. Men rent teoretiskt så bör man kanske inte välja de största ballaste bromsskivorna som finns - den vikten som hamnar där, och stora bromsskivor väger, är en vikt som skall hållas lätt... Så små skivor som möjligt alltså ![]() ![]() ![]() ![]() Sedan (jaja fel ordning jag vet ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Kolfiber skivor är ju lätta ![]() _________________ // Jani Hast |
||||
Nja, om man vill "bromsaifrån" CSLn behövs effektivare doningar än vad som sitter på M3an som std. "Vanligtvis" så brukar det betyda även större/ev.tyngre bromspaket. dock får man göra en kalkyl på cost/benefit förhållandet. Tjänar jag in de 10 kg extra ofjädrad vikt i tex varvtid för att jag kan t.ex. bromsa senare? Väghållnings mässigt behöver det ju inte vara ground control, öhlins är ju knappast sämre om man säger så. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Du kan inte bromsa senare bara för att bromsarna är större. Snarare tvärtom måste du bromsa tidigare eftersom massan och tröghetsmomentet är större hos de större bromsarna. Vad som krävs för att bromsa senare är bättre grepp mot vägbanan = bättre däck och/eller mer downforce och/eller jämnare kontakttryck döck-vägbana (bättre hjulkontroll, vilket man inte får av större bromsar och mer ofjädrad massa). om du t.ex har mer downforce kan du köra fortare i kurvorna vilket gör att det går fortare på rakorna. Hastighetskillnaden du ska bromsa ner är kanske samma, men energin bromsarna tar upp är proportionell mot hastigheten i kvadrat. Därför behöver du större bromsar under dessa förutsättningar, som ger lägre temperatur pga bättre kylning och större massa. Exempel: Bromsning från 160-110 km/h (44-31 m/s-inför kurva Bilens massa 1200 kg. Ebroms = 1200 * (44^2-31^2)/2 = 585 kJ Med en bil med mer downforce och bättre däck klarar vi istället 20 km/h högre fart i kurvan och därmed ca 20 km/h mer på rakan, vilket ger 180-130 km/h (50-36 m/s). Ebroms (downforce) = 1200 * (50^2-36^2)/2 = 722 kJ dvs 23% mer värme till bromsarna som ska kylas bort. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Vad jag menar är följande: Köp inte det värsta Movi't kitet (t.ex. 380 mm) på marknaden bara för att det ser ballt ut, utan nöj dig med något som troligen räcker, t.ex. vanliga Porsche Turbo skivor (322 mm) och Porsche Turbo eller Carrera2 bromsok (jag misstänker att man faktiskt skulle kunna klara sig med vanliga Carrera2 4-kolvsoken - men det är bara teoretisk fundering...). Bara lättningen iom. Porsche (eller andra 4-kolvsok, Porsche är bara ett exempel här!) bromsok är nästan en halvering av vikten jämfört med orginal enkolvsok. Dock får men vara beredd att vissa fälgar inte passar... Det man för övrigt vinner jämfört med orginal är uthållighet mot värme.... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Visst är det så. Men klarar M3ans bromsar att låsa framhjulen i 250-300 km/h? om dom inte gör det, så ligger begränsningen i bromsarna inte däcken. Vad vill jag komma med detta?, nja, det enda jag vill ha sagt är att, visst, värme tålighet är en sak, att bromsarna klarar av att bita rejält från HÖGA hastigheter är en annan. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Mja om man inte kan låsa bromsarna (förutsätter att ABS är satt ur spel) så beror det troligen på andra saker. Jag skulle först bli nyfiken på vilka belägg som sitter monterade, sedan måste man även ta höjd för saker som: Talar vi om repeterbarhet eller enbart EN inbromsning ??? Det finns inget som säger att en 380mm bromsskiva i sig ger bättre bromskapacitet, eller kortare bromssträcka. Det som avgör är hur mycket friktion som kan hanteras av bromsarna (alltså bromsskiva + bromsok + bromsbelägg + bromsvätska + hub + osv) resp av hjulen (dvs däckens grepp mot underlaget resp att däcken inte glider runt fälgbanan, vilket förvisso inte brukar vara något problem...). Sedan förutsätter jag att man orkar trycka ned bromspedalen oxå ![]() ![]() Dvs. min poäng i sammahanget är att man inte enbart skall koncentrera sig på att störst är bäst, utan att väga in samtliga delkomponenter ![]() Så vi är nog överrens, jag bara ville framföra att man inte skall ta i för kung och fosterland innan man provat. Johann och jag pratade om det för något halvår sedan, och även om han inte var riktigt 100% nöjd med orginalbromsarna så tror jag att han fortfarande åker med orginalprylarna (om än stålspunnet, Pagid Yellow och Castrol SRF) - men jag har faktistk inte frågat sedan dess. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Även om M3 bromsarna tar bra med gula pagid och SRF så får man inte samma känsla som med ett par feta porsche ok.
|
||||
Det där praktiserade jag för någon vecka sedan: Jag och min biltokiga flickvän (man kan undra vart det hela skall sluta, hon är nog snabbare runt bana än vad jag är ![]() ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Men kan se det såhär också.. större bromsar (skivan, diametern resp tjocklek och yta) har större yta att fördela värme också. MEN har man inget problem med värme så är dom som sagt ingen idé att skaffa större. Men om bromsarna inte kan hantera friktionen som skapas om man vill låsa hjulen i 250-300 km/h så är det bromsarna som är den svaga punkten. Om man tycker att det är "viktigt" att bromsarna ska klara att låsa hjulen så är det nog i sin tur att se efter "bättre" bromsar. (vilket inte behöver betyda större.. dock .. bättre.. typ. . ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Då pratar vi samma språk, bortsett från att jag har en liten liten fråga: När är man i behov av att LÅSA bromsarna i +250 km/h ??? Jag har ingen erfarenhet av att köra +250 km/h så jag är novis på det området, men jag tycker det låter helfel ![]() ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Nej det är nog inte så ofta man vill det, men jag ville bara klarlägga att ALLA sorters bromsar har gränser. Men så som jag lärt mig är det effektivaste sättet att stanna är ha ha 10% låsning på hjulen, dvs att hjulet snurrar 10% långsammare än underlaget. och klarar inte bromarna av att leverara denna 10% låsning vid 250+ km/h .. så är det inte optimalt. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Nu blir jag än mera fundersam... ![]() ![]() ![]() ![]() Frågan är nog snarare: klarar man (alltså du) av att moderera bromskraften så precist ??? ABS duger nog tror jag ![]() Sedan måste jag också fråga: Vart (alltså) kan man köra 300 km/h - förutom Tyskland och Autobahn ??? Alltså, är det relevant att ha ett krav på att bromsarna skall låsa till 110% (never mind att 100% = absolut låst...) vid inbromsning från 300 km/h för t.ex. en racerbil i Sverige ??? _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Det enda jag vill få fram är att klarar inte bromsarna att låsa hjulen så är dom inte tillräckligt bra. dvs bromsarna är den svaga punkten. ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
992 besök totalt |