| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Olika fabrikat på R-däck fram o bak
|
1 besök senaste veckan (3353 totalt) |
|
Olika fabrikat på R-däck fram o bak
Hej alla Räjsers Har en fråga angående r-däck, hur blir det om man har olika fabrikat på fram o bakdäcken? Typ Pirelli i fram o Yokohama i bak? Funkar det eller blir det bara katastrof, har läst igenom alla 22 sidorna här på forumet och det står inget skrivet om det ämnet. Mvh Mats (skulle inte bli förvånad om det är nån som hittar nåt som jag missat) _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||
|
Det teoretiska problemet är balans i bilen över tid (olika gummi beter sig inte lika kallt/ljummet/varmt).
om det inte är tillgängliga dimensioner som begränsar så blir iaf balansen i sväng "konstant" om du sätter däcken lika på samma sida (tex Yokis på vänster och Pirelli på höger). Broms och acceleration tror jag inte drabbas lika svårt som ö/u-styrt. Men som vanligt är det "bara att testa" och återkomma med resultatet (det finns förmodligen ingen med samma material som kör exakt som du). |
||
|
Man kan väl säga som så att olika däck har olika bra grepp och därför skulle jag aldrig köra med olika r-däck just för att bilen får ett lynnigt beteende.
Jag har en gång kört med Pirelli Corsa bak och Bidgestone RE540 fram och detta orsakade mina två enda avåkningar så här långt,, bättre grepp fram sämre bak = lika med dålig kombination. _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
Jag har i tre års tid nästan alltid kört med olika fabrikat fram och bak, jag kunde köpa beggade däck som gått i SLC väldigt billigt därmed fick jag ta det som bjöds.
Jag har inte haft några problems alls. Som alltid måste man köra efter förhållandena/förutsättningarna/greppet. Öven en bandag förändras det mesta på bilen och banan och man måste alltid kompensera eventuell över/understyrning genom sitt körbeteende. Samma sak om det tex skulle börja regna... Jag har bytt däck kanske tre ggr/säsong och då haft både samma och olika bak och fram. (Samma dimension och samma på varje axel har jag dock hållit mig till!) Däck som suttit på: Kumho V70A Toyo R1R
Pirelli PZero Corsa
Dunlop Super Sport Race
Bridgestone RE540S
Så ut och testa! _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Hmm nu är väll det en fråga hur mycket det skiljer mellan bak och framaxen med olika däck.
Sen vad är defenitionen mellan olika, är det bara fabrikat? Eller även bredd??? Lika väl som vi har typ krängre för att justera över/understyring med så kan vi även ta till den skilnaden vi kanske får med olika däckfabrikat med krängrna. Så allt är en fråga hur mycket greppet skiljer sig från det man åkte på förut och vilken balans i bilen man har. Jag skulle glatt tänka mig att åka olika frabrikat fram och bak, då jag har defolt understyrt. om de finns skilnad i greppet så åker det bästa fram. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Hej alla räjsers
Nu vart lite livat här, tanken var väl att åka på Pirelli PZero-c och Yokohama 048. Sen vilka som hamnar fram som bak vet jag inte riktigt, men dimensionen blir lika. Bilen är en Saab 9-3 Aero-01 om det e till nån hjälp. Mvh Mats _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||
|
Pirelli PZero-c är garanterat dom med sämst grepp och jag hade satt dom fram.
Fuling blir det inte så att om du sätter dom greppigaste fram så lär baken på bilen komma dragandes i sidled,, kör man istället däcken med sämre grepp fram så kan man inte köra lika fort för däcken sätter gränsen tidigare just my
_________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
Både ja och nej. Vi måste titta på biltypen. En FWD med vikfördeling ca 60/40(fram/bak) kommer framändal däck sätta gränsen oavsätt greppsskilnaden. OBS nu snackar jag R-däck av samma dimension fast olika fabrikat med en viss grepps skilnad. Har vi därimot en typ en 944(968, hmm är väll typ en nyare 944??) så är balansen betydligt bättre. Det är väll det du åker Magnus S, eller?? (din avetar) Nu kan det vara så att man sättre de sämre fram för att få en viss grad av understyring eller säker ställa att bilaset inte blir överstyrt. Så det är en fråga vad man har för åkdon och utgångsläge vad gäller över/understyring. Skall väll tilläggas att allt går att få överstyrt om man gör dumma saker, typ släppa gasen i en böj med en FWD bil eller andra dumheter. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Däck för banåka
Olika fabrikat på R-däck fram o bak
|
1 besök senaste veckan (3353 totalt) |

