Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Olika fabrikat på R-däck fram o bak
1 besök senaste veckan (3353 totalt)
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005

Trådstartare

Hej alla Räjsers
Har en fråga angående r-däck, hur blir det om man har olika fabrikat på fram o bakdäcken?
Typ Pirelli i fram o Yokohama i bak? Funkar det eller blir det bara katastrof, har läst igenom alla 22 sidorna här på forumet och det står inget skrivet om det ämnet.
Mvh Mats
(skulle inte bli förvånad om det är nån som hittar nåt som jag missat)

BTG-Tid (8.40)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det teoretiska problemet är balans i bilen över tid (olika gummi beter sig inte lika kallt/ljummet/varmt).

om det inte är tillgängliga dimensioner som begränsar så blir iaf balansen i sväng "konstant" om du sätter däcken lika på samma sida (tex Yokis på vänster och Pirelli på höger). Broms och acceleration tror jag inte drabbas lika svårt som ö/u-styrt.

Men som vanligt är det "bara att testa" och återkomma med resultatet (det finns förmodligen ingen med samma material som kör exakt som du).

Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Tackar så mycket för ett snabbt svar, får ta och prova och återkomma som du sa med ett svar hur det blev.
Mvh Mats

BTG-Tid (8.40)
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Man kan väl säga som så att olika däck har olika bra grepp och därför skulle jag aldrig köra med olika r-däck just för att bilen får ett lynnigt beteende.

Jag har en gång kört med Pirelli Corsa bak och Bidgestone RE540 fram och detta orsakade mina två enda avåkningar så här långt,, bättre grepp fram sämre bak = lika med dålig kombination.

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har i tre års tid nästan alltid kört med olika fabrikat fram och bak, jag kunde köpa beggade däck som gått i SLC väldigt billigt därmed fick jag ta det som bjöds.
Jag har inte haft några problems alls. Som alltid måste man köra efter förhållandena/förutsättningarna/greppet. Öven en bandag förändras det mesta på bilen och banan och man måste alltid kompensera eventuell över/understyrning genom sitt körbeteende. Samma sak om det tex skulle börja regna...

Jag har bytt däck kanske tre ggr/säsong och då haft både samma och olika bak och fram. (Samma dimension och samma på varje axel har jag dock hållit mig till!)
Däck som suttit på:
Kumho V70A thumbs up thumbs up thumbs up
Toyo R1R
Pirelli PZero Corsa
Dunlop Super Sport Race
Bridgestone RE540S

Så ut och testa!

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Niklas Falk skrev:

...så blir iaf balansen i sväng "konstant" om du sätter däcken lika på samma sida (tex Yokis på vänster och Pirelli på höger). Broms och acceleration tror jag inte drabbas lika svårt som ö/u-styrt...

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Jag har testat så på min kadett och den blev med vissa kombinationer svår att bromsa hårt med för den vart instabil

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm nu är väll det en fråga hur mycket det skiljer mellan bak och framaxen med olika däck.

Sen vad är defenitionen mellan olika, är det bara fabrikat?
Eller även bredd???

Lika väl som vi har typ krängre för att justera över/understyring med så kan vi även ta till den skilnaden vi kanske får med olika däckfabrikat med krängrna.
Så allt är en fråga hur mycket greppet skiljer sig från det man åkte på förut och vilken balans i bilen man har.
Jag skulle glatt tänka mig att åka olika frabrikat fram och bak, då jag har defolt understyrt.
om de finns skilnad i greppet så åker det bästa fram.

Gävle
Här sen Dec 2005

Trådstartare
Hej alla räjsers
Nu vart lite livat här, tanken var väl att åka på Pirelli PZero-c och Yokohama 048. Sen vilka som hamnar fram som bak vet jag inte riktigt, men dimensionen blir lika.
Bilen är en Saab 9-3 Aero-01 om det e till nån hjälp.
Mvh Mats

BTG-Tid (8.40)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Då gäller det att hitta de bästa och sätta fram.
Skilnaden kommer vara lite och bilen förbli understyrd.

Oslo
Här sen Apr 2004

Pirelli PZero-c är garanterat dom med sämst grepp och jag hade satt dom fram.

Fuling blir det inte så att om du sätter dom greppigaste fram så lär baken på bilen komma dragandes i sidled,, kör man istället däcken med sämre grepp fram så kan man inte köra lika fort för däcken sätter gränsen tidigare

just my

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Fuling blir det inte så att om du sätter dom greppigaste fram så lär baken på bilen komma dragandes i sidled,, kör man istället däcken med sämre grepp fram så kan man inte köra lika fort för däcken sätter gränsen tidigare

Både ja och nej.
Vi måste titta på biltypen.
En FWD med vikfördeling ca 60/40(fram/bak) kommer framändal däck sätta gränsen oavsätt greppsskilnaden. OBS nu snackar jag R-däck av samma dimension fast olika fabrikat med en viss grepps skilnad.

Har vi därimot en typ en 944(968, hmm är väll typ en nyare 944??) så är balansen betydligt bättre.
Det är väll det du åker Magnus S, eller?? (din avetar)
Nu kan det vara så att man sättre de sämre fram för att få en viss grad av understyring eller säker ställa att bilaset inte blir överstyrt.

Så det är en fråga vad man har för åkdon och utgångsläge vad gäller över/understyring.

Skall väll tilläggas att allt går att få överstyrt om man gör dumma saker, typ släppa gasen i en böj med en FWD bil eller andra dumheter.

Oslo
Här sen Apr 2004

Då är jag med på hur du menar Johan och det låter sunt,, min 968 har väl ett viktförhållande på 50/50 och blir lite känsligare på det viset

Citera
Däck för banåka
1 besök senaste veckan (3353 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande