| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
50 år med F1
|
3 besök senaste veckan (2015 totalt) |
|
50 år med F1
Vet inte om denna varit uppe förr...Hittar den inte. Klart sevärd! Kolla 8-9 minuter in i filmen när de kör på Nurburgring 1967. Underbart!!! http://video.google.com/videoplay?do _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
|
Re: 50 år med F1
Perfekt uppladdningsfilm!
Hakkinen på Spa.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re: 50 år med F1
om du tittar riktigt noga så sitter jag strax ovanför reklamskylten rakt fram i Pouhon.
En underbar film! _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
|
||||
|
Re:
![]()
Denna filmen kanske man skulle skaffa sig på DVD... Edit: Fel bokstav |
||||
|
Re:
130R det tänkte jag inte på faktiskt..Hur mkt skiljer det i varvtider då mot förra året?
_________________ Pet ter Uhlin |
||||
|
|
||||
|
Re:
Sennas kvaltid 1989 var ungefär 1.38, 1,7 sek snabbare än Prost som kvalade in som tvåa. Dagens tider ligger runt 1.29,5-1.30. Vet dock inte om banan är exakt likadan nu som den var förr? Hur som helst, imponerande kvalvarv och mycket underhållande film/klipp. _________________ Michael Claesson |
||||
|
och inte blir det sämre av att han sitter i den (enligt min mening i alla fall) snyggaste F1-bilen genom tiderna.
och att han är den bästa föraren genom tiderna (också enligt min mening)
Jag kom förresten på en annan sak. Var inte F1-bilarna mycket mer sinnessjuka förr?!?! Jämför ljudet rörelserna på ex. Sennas bil från 1989 med t.ex Shumachers bil i slutet på filmen. Det både ser ut och låter lite som om Schumacher är ute och söndagskör.
_________________ Fredrik Moberg |
||||
|
Re:
På Sennas tokvarv upplevs det ju som ögonen vibrerar i skallen hela tiden.
|
||||
|
Re:
Jo, de hade ju "sideskirts" som isolerade bilen och accelererade luften under bilen som i sin tur ökade suget ner mot marken. Tydligen så hade Lotus Type 79 så mycket downforce så bilen knäcktes. Det blev självklart förbjudet. Turboladdade fyror (1,3L) på 1300 hk fanns också, men de blev också förbjudna. Tror det var 86 eller 87. Sen så är det ju datorstyrd fjädring, halvautomatiska växellådor å en massa andra elektroniska hjälpmedel som förbjöds inför 1994 år säsong har jag för mej. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
|
Lite off-topic, det var 1.5 liters motorer som turboladdades under 80-talets tokiga F1 turbo era. Det var en salig blandning av motortyper som stressades med de där fläktarna : från I4:or, 80 graders V6:or, 120 graders V6:or till 90 graders V8:or.
Restriktioner infördes succesivt under 80-talet i ett försök att få kontroll över skenandet av effekt- och teknikutvecklingen ('88 var sista säsongen då 3.5 liters sugmotorer introducerades '89). Exempel på några restriktioner är : '84 max tankvolym på 220 liter samt förbud mot tankning under loppet, '86 sjönk gränsen till 195 liter, '87 infördes gräns på max 4.0 bar, '88 sänktes gränserna till 2.5 bar och 150 liter. Speciellt BMW var kända för sitt höga laddtryck, under '85-'86 låg de och kvalade med runt 5.3 bar och vid vissa tillfällen som tex Monza '86 nåddes toppar på 5.5 bar. Boken "The 1000 BHP Grand Prix Cars" behandlar just tiden '84-'87 och går igenom mycket grundligt bilarna som användes då med mycket fokus på motorerna. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
![]() |
Bilder o videos
50 år med F1
|
3 besök senaste veckan (2015 totalt) |