Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
50 år med F1
3 besök senaste veckan (2015 totalt)
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
50 år med F1

Vet inte om denna varit uppe förr...Hittar den inte.

Klart sevärd! Kolla 8-9 minuter in i filmen när de kör på Nurburgring 1967. Underbart!!!

http://video.google.com/videoplay?docid=9178761914513537949

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Den var verkligen sevärd.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Re: 50 år med F1

Niklas Maravic skrev:
Vet inte om denna varit uppe förr...Hittar den inte.

Klart sevärd! Kolla 8-9 minuter in i filmen när de kör på Nurburgring 1967. Underbart!!!

http://video.google.com/videoplay?docid=9178761914513537949


Perfekt uppladdningsfilm!

Hakkinen på Spa.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4198



Re: 50 år med F1

MaZ skrev:
Hakkinen på Spa.

om du tittar riktigt noga så sitter jag strax ovanför reklamskylten rakt fram i Pouhon.

En underbar film! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11963



Grymt sevärd film!!

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685



kul när Moss förklarar hur man ska ta en kurva

och Sennas kvalvarv på suzuka är ju bara sjukt

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382



Re:

Petter U skrev:
kul när Moss förklarar hur man ska ta en kurva
Det är ju första lektoinen i drifting
Petter U skrev:
och Sennas kvalvarv på suzuka är ju bara sjukt
Han växlar ju ner en pinne för 130R men det kanke behövdes då (trots ground-effect, kanske högre ingångsfart, men däcken var ju sämre iofs).
Denna filmen kanske man skulle skaffa sig på DVD...

Edit: Fel bokstav

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685



Re:

Niklas Falk skrev:
Petter U skrev:
och Sennas kvalvarv på suzuka är ju bara sjukt
Han växlar ju ner en pinne för 130P men det kanke behövdes då (trots ground-effect, kanske högre ingångsfart, men däcken var ju sämre iofs).
Denna filmen kanske man skulle skaffa sig på DVD...


130R det tänkte jag inte på faktiskt..Hur mkt skiljer det i varvtider då mot förra året?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382



Re:

Petter U skrev:
...130R ...
Lite fel men det gick att förstå i alla fall

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
induce
Ulricehamn
Här sen Sep 2005
Inlägg: 122



Re:

Petter U skrev:

130R det tänkte jag inte på faktiskt..Hur mkt skiljer det i varvtider då mot förra året?

Sennas kvaltid 1989 var ungefär 1.38, 1,7 sek snabbare än Prost som kvalade in som tvåa. Dagens tider ligger runt 1.29,5-1.30. Vet dock inte om banan är exakt likadan nu som den var förr? Hur som helst, imponerande kvalvarv och mycket underhållande film/klipp. thumbs up

_________________
Michael Claesson
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Kan inte göra annat än stämma in i kören när det gäller Sennas varv på Suzuka. Herrejösses!

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



och inte blir det sämre av att han sitter i den (enligt min mening i alla fall) snyggaste F1-bilen genom tiderna.
och att han är den bästa föraren genom tiderna (också enligt min mening)

Jag kom förresten på en annan sak. Var inte F1-bilarna mycket mer sinnessjuka förr?!?!
Jämför ljudet rörelserna på ex. Sennas bil från 1989 med t.ex Shumachers bil i slutet på filmen.
Det både ser ut och låter lite som om Schumacher är ute och söndagskör.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382



Re:

Skip skrev:
Jag kom förresten på en annan sak. Var inte F1-bilarna mycket mer sinnessjuka förr?!?!
Jämför ljudet rörelserna på ex. Sennas bil från 1989 med t.ex Shumachers bil i slutet på filmen.
Det både ser ut och låter lite som om Schumacher är ute och söndagskör.
Kamerans vikt och montering kan påverka känslan rätt mycket. En fjäderlätt kamera som monteras stumt kan ge ett rätt tråkigt filmklipp eftersom allt ser så stabilt ut.

På Sennas tokvarv upplevs det ju som ögonen vibrerar i skallen hela tiden.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Re:

Skip skrev:
och inte blir det sämre av att han sitter i den (enligt min mening i alla fall) snyggaste F1-bilen genom tiderna.
och att han är den bästa föraren genom tiderna (också enligt min mening)

Jag kom förresten på en annan sak. Var inte F1-bilarna mycket mer sinnessjuka förr?!?!
Jämför ljudet rörelserna på ex. Sennas bil från 1989 med t.ex Shumachers bil i slutet på filmen.
Det både ser ut och låter lite som om Schumacher är ute och söndagskör.


Jo, de hade ju "sideskirts" som isolerade bilen och accelererade luften under bilen som i sin tur ökade suget ner mot marken. Tydligen så hade Lotus Type 79 så mycket downforce så bilen knäcktes. Det blev självklart förbjudet.
Turboladdade fyror (1,3L) på 1300 hk fanns också, men de blev också förbjudna. Tror det var 86 eller 87.
Sen så är det ju datorstyrd fjädring, halvautomatiska växellådor å en massa andra elektroniska hjälpmedel som förbjöds inför 1994 år säsong har jag för mej.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Lite off-topic, det var 1.5 liters motorer som turboladdades under 80-talets tokiga F1 turbo era. Det var en salig blandning av motortyper som stressades med de där fläktarna : från I4:or, 80 graders V6:or, 120 graders V6:or till 90 graders V8:or.

Restriktioner infördes succesivt under 80-talet i ett försök att få kontroll över skenandet av effekt- och teknikutvecklingen ('88 var sista säsongen då 3.5 liters sugmotorer introducerades '89). Exempel på några restriktioner är : '84 max tankvolym på 220 liter samt förbud mot tankning under loppet, '86 sjönk gränsen till 195 liter, '87 infördes gräns på max 4.0 bar, '88 sänktes gränserna till 2.5 bar och 150 liter.

Speciellt BMW var kända för sitt höga laddtryck, under '85-'86 låg de och kvalade med runt 5.3 bar och vid vissa tillfällen som tex Monza '86 nåddes toppar på 5.5 bar.

Boken "The 1000 BHP Grand Prix Cars" behandlar just tiden '84-'87 och går igenom mycket grundligt bilarna som användes då med mycket fokus på motorerna.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Kimad
Malmö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 55



Underbart!

_________________
Kim Dorén
Oldschool baby!
Cortina -65
Escort -75
Citera
Bilder o videos
50 år med F1
3 besök senaste veckan (2015 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande