| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Slanglängd till gasbehållare på coilovers
|
932 besök totalt |
|
Hej ! Skall renovera och shimsa om mina fjäderben och planerar samtidigt på att försöka få in gasbehållarna o motorutrymmet fram. Slangarna är idag kring 1m och jag skulle behöva förlänga dem ca 50cm till. Har slanglängden någon märkbar negativ inverkan på funktionen? Det är ju minimala flödesförluster p.g.a den minimala hastigheten om man tänker sig funktionen som en rent oscillerande rörelse av inkompressibel vätska. Tacksam för snabbt svar! MVH Gustaf _________________ Gustaf L |
||
|
Re:
Precis. Slangdämpare, särskilt med långa slangar, är inte alls lika styva som (och reagerar märkbart långsammare än) dämpare utan slang. Man ska därför försöka hålla eventuella slangar så korta som möjligt. |
||
|
Tänkte mig självklart oljan som en ideal inkompressibel vätska men jag antog inte att en stålomspunnen slang skulle flexa. Är dålig på dämpare, vilka tryck pratar vi om i spikarna?
Bilen är en Mitsu Evo 2, DOCK hittade jag ett lämpligare stället att montera dem idag och längden blir nu totalt kring 60-70cm. MVH Gustaf _________________ Gustaf L |
||
|
olja är tyvärr inte särskilt inkompressibel. Både oljan i sig som gaserna lösta i oljan bidrar till en rejäl kompressibilitet. Som not kan nämnas att man i t ex Indycar (numera ChampCar) experimenterat med att ha vatten som stötdämparmedium istället för olja, just för att få mindre kompressibilitet och därmed snabbare responstider. Men det i sin tur ökar hysteresen på grund av sämre smörjande funktion.
Trycket i en stötdämpare beror på en rad faktorer. Små dämprörsdimensioner och höga kolvhastigheter kan ge interna tryck på hundratals bar. |
||
|
Re:
Du har helt rätt, man skall inte idealisera verkligheten, det brukar gå illa. Tackar för bra svar iallafall ! MVH Gustaf _________________ Gustaf L |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
932 besök totalt |