Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Nostalgi! | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (14098 totalt) |
Vid besöket på en vind vid vårat sommarställe så hittade jag några härliga nr av tidningarna Illustrerad motorsport och teknikens värld. Tidningarna är från 1971,1972 och 1973 och bjuder på en hel del rolig läsning och trevliga bilder om hur det var när det begav sig .
Förmodligen tidningar som Pappa eller nån av hans kusiner har bläddrat flitigt i under sin uppväxt . Tyvärr fins det ingen scaner vid stugan med det fins vatten (i brunn) och utedass . Så jag har fotat med kamera. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||
Fick tag på kompletta årgångar av Teknikens Värld från 1967 och framåt för många år sedan, men kompletta årgångar av IMS vore
Mellan vilka år fanns IMS? Har för mig att den försvann på 70-talet? och vad är det för formelbil på det första omslaget? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Bläddrade igenom det mesta av 1968 års upplaga igår. Där undrade man när Erik Berger skulle lägga av... Och så trimmades det Amazon och tvåtaktare som följetång. Och på en mindre angenäm not fick man läsa Jim Clarks dödsruna
om någon har något ifrån 1969 kan jag ha en köpare (det har säkert alla andra också...). _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Sveriges bästa motortidning hittills!
Resten är bara bleka kopior Teknsikt itnressanta reportage om hur och varför man gjorde som man gjorde med den tidens racebilar. Byggreportage om allt från 2-takts Saab Fiat 128, till Opel Commodore och Ford Capri RS. En och annan Escort BDA och Opel Rallykaddett avhandlades däremellan... Enda konkurrenten över tiden var tidningen Bilsport, som faktiskt var klart läsvärd fram till ca 1976, då blev det raktfram jänks och blåmetallick Volvo Amazon, men rumpan i vädret för hela slanten Men till IMS höjder nådde den aldrig! IMS fanns mellan 1961 och fram till mitten på 80-talet. försvann någong gång mellan 84-86 om jagm inns rätt) Hade i prinsip alla nummer från 1967 och fram till förlagets konkurs. Hela smalignen försvann udnerl ite märkliga omstädnigheter under en flytt. (tillsammans med över 2000 orignalbilder frå nrally och racing under samma epok, skitkul... Har köpt på mig en del årgångar och nummer när de dykt upp för rimliga pengar. Bl.a. en komplett samlign av den första årgången. om jag far iväg på en någon nostalgimarknad är det dessa tidningar jag letar efter. Formelbilen på omslaget funderade jag på om den kunde vara en Formel Renault från tiden, men det ser nästan ut som den har boxermotor tycker jag, det hade int Renaulterna. Formel Vee 1300 hade VW torisionsframgvagns och Fomel Super ve körde väl på slicks? Kanske någon sydeuropeisk klass med Citrioen GS eller alfasud motorer? De bilarna hade ju precis introducerads 1972. Brukar känna igne bilarna fårn den här epoken, men här hamnar jag i sandfållan _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Kan det månne vara så enkelt att det är en Super Vee med regndäck...(det ser ju smått blött ut!)? Kan bilden vara tagen i depån på Mantorp, trädlinjen i bakgrunden skulle ju kunna stämma? och just det ja, jag vill ha en orange Nolan! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Ser ut som en Fuchs Super Vee från 71. Helmut Bross körde en sån och han körde åtminstone senare år för Scuderia Lang... 1972 blev han europamästare så är det han på bilden var det en passande bild att inleda året med _________________ /Kristian Elisson |
||||
och jag som tyckte att regnedäcken mer såg ut som Dunlop Racing CR65
Tur att det finnns rejsa kamrater som har bättre koll Må säga att Kristians detaljkunskap inte går av för hackor. Formel Super Vee var ju itne riktigt lika allmänt känt som vanliga Formel Vee. om det är på Mantorp bilden är tgen var jag med säkerhet flaggvakt vid den tävlignen, men bilen minns jag inte... Kristian, du behåller väl din fina fvee och kommer ut och åkerl ite RHK i somm va? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Vilken nostalgikick!!
Satt ofta och bläddrade i 70-80 tals motortidningar som liten,biltokig Farsa och storebror sätter ju sina spår! |
||||
Köpte IMS ganska flitigt i forntiden. Kanske har jag något enstaka ex kvar på vinden... Måste kika vid tillfälle.
Håller med Bosse om att det var en höjdarpublikation. Vi får ordna en IMS-tråd med gamla scannade reportage... |
||||
Det var värst, kommer ihåg bilden med BMW:n. Hade tidigare en bra samling med gamla IMS, Wheels och Bilsport men slängde allt vid en flytt. Åtminstone tror jag det. Måste kolla då mina föräldrar flyttar från mitt barndomshem i maj.
_________________ Kristian Hydén BMW M3 -01 Porsche 911s -70 Alfa Romeo GT1300 Junior -67 Honda VFR800F -16 Honda VFR400r -90 |
||||
|
||||
Jag ringde på den Saaben i början av 90-talet.
Då var den uppställd i en lada och väntade på ägarens pension. Då skulle han nämligen ta tag i den lovade han. Själv läste jag om den i Colorod (av alla tidningar) typ 1974. Den satte spår i en yngling. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
Bilder o videos Nostalgi! | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (14098 totalt) |