Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: 2004 Opel 2.0 16V GSi
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (39783 totalt)
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
OK, bättre att köpa en lös låda för 1000:- åsså drömdiffen?!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855



Ja, förmodligen.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Lägger mina 3 lappar på en diffad 3,92-klump istället... hela bakvagnen t.o.m. thumbs up

Kollade under igår...... behöver lite Opeldelar oxå..... Vet inte om tryckplattan är hel, men lamellen var väck.... det mesta av sprängkåpan oxå

Men nu blir det Fordlamell

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
oxå £260 på ny sprängkåpa, lamell, arm , spigott (?), skruvsats

....ojojoj, brände 7000:- idag!!

Men nu borde den bli rätt bra iaf... thumbs up

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Hämtar min 86 GG AAA 392 -axel i Laxå idag

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Hämtat axeln

Lamellsallad


Beviset 86 G 392 AAA typ...



Axeln från en Sierra 2.0 4x4 -91



Nån som känner igen klumpen....fick plåten löst!!


ojojoj...snart kommer sprängkåpan o vxll fanns på skroten

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855



Det är i alla fall en 7"-diff från en bil med skivor så det är säkert rätt. Bilar med diffbroms hade också en pappersetikett på bryggan, det grova röret, till höger om klumpen, som det stod "SD" på men med tanke på hur din axel ser ut är det nog svårt att hitta dekalen ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Måste man ha ny SFRo-besiktning, bilen följer ju knappast instrumentet längre..... den blir bättre!!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855



Formellt sett, ja, med så många ändringar som du gör behövs det.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Sådär, nu har jag demonterat diffen från bakaxeln







Blir att rengöra och lacka!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Putsade av diffen med roterande borste. Lossade drivaxlarna från diffen i bilen. Men hur ska man lyfta ur vxll????

Neråt kommer den inte, utan att jag klyver diff /vxll. Men om jag tar bort plåta ovena diff/vxll så borde det gå att lyfta grejorna rakt upp? Vet inte hur det brukar se ut på en seven-.....

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2402



Iditt fall då du säkerligen behöver konstruera en ny upphängningsram till bakaxelklumpen..
Jag skulle ta bort klädselplåtar på ovansidan så du kommer åt...
tillverka sedan spant mallar av tex masonite för fastsättningen av klumpen...
Överför sedan på en lämplig 2,5-3 mm plåt.. svetsa fast..klart

ligga under och klura..suck.. Ofta lönar det sig att demontera ordentligt så man kommer åt !

lycka till

_________________
Michael Thulesius
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Plåtar demonterade, en glasblästrad Volvolåda uppenbarar sig. Blir väl att lägga en stropp kring och hänga i kranen. Sen kan man maka lådan framåt eller bakåt och hissa upp den.


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Den här ska lyftas dit, på bredden finns nog 50 mm utrymme, frågan är hur det ser ut bakåt....?




_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Fick lite prylar idag!







Sprängkåpa, kopplingsarm, lamell, urtrampningslager och bultsats thumbs up

Åsså har jag ju den här



"Bara" en Typ9-låda o lite skruvande och svetsande som fattas!!

Nu har jag ju en hydraulisk koppling, gissar att det är vajer på Ford?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Re:

apex skrev:
Nu har jag ju en hydraulisk koppling, gissar att det är vajer på Ford?


Det du behöver är det här:


Saab 900 slavcylinder samt en adapter. Gustav Sundberg (Westfield-byggare här på forumet) har ritningarna/måtten på adaptern tror jag. thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Re:

Westfield skrev:
apex skrev:
Nu har jag ju en hydraulisk koppling, gissar att det är vajer på Ford?


Det du behöver är det här:


Saab 900 slavcylinder samt en adapter. Gustav Sundberg (Westfield-byggare här på forumet) har ritningarna/måtten på adaptern tror jag. thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Jag har ju tyvärr inga ritningar...
Jag gjorde min egen såndär adapter mest på känn
Men på bilen så har man bytt ut hela mojen från växellådan, jag kapade av min moj och satte en adapter på den som jag sedan skruvade slavcylindern på...
Det finns antagligen nån bild i min tråd, om inte annat så kan jag försöka leta rätt på nån!
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Ehhh...OK?

Man kapar i Typ9-lådan (mojen) och skruvar på en adapter. Eller vilken moj avses??

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



eller så betalar du för redan ordnat https://www.burtonpower.com/Default.aspx under tran... clutch( clutch components hydrualic

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Re:

cat7even skrev:
eller så betalar du för redan ordnat https://www.burtonpower.com/Default.aspx under tran... clutch( clutch components hydrualic


Både adapter och cylle? Har du köpt de prylarna, ca £120??

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Re:

apex skrev:
cat7even skrev:
eller så betalar du för redan ordnat https://www.burtonpower.com/Default.aspx under tran... clutch( clutch components hydrualic


Både adapter och cylle? Har du köpt de prylarna, ca £120??

Nope Har Fords egna hydrualssystem. Vet inte om det går att köpa.
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://members.tripod.com/nigel . . . .

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: 2004 Opel 2.0 16V GSi
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (39783 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande