| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Jagad av polisen..... på Mantorppark
|
3820 besök totalt |
|
Var ute på Mantorp i tisdags och blev alldeles kallsvettig när det plöttsligt dök upp en polisbil med däckskrik i Pariserkurvan och en till och en till och en till....... Sen åkte jag upp till hårnålen och det första som hände var att blåvit bil bromsade på sig och dammade ut i grus och gräs. Något som jag reagerade på var att dom satt flera i bilen och turades om men hade inga hjälmar på sig (det var ingen pansionärskörning kan jag lova). Fy farbror blå!
Filmade lite med mobilen men det blev så dålig kvalitet. Tror att det är ett repotage ifrån detta på 3:an iväll kl 22:00 (Blåljus). _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||
|
taget från http://tvguide.swedb.se/tb > Tv3 > Blåljus 22:00
Som polis måste man kunna köra riktigt fort med polisbilen utan att tumma på säkerheten. Poliserna Claes och Christina finslipar sina kunskaper i utryckningskörning på Falkenberg s motorbana. LIIIIIIIIIITE kontigt?
_________________ Patrik B |
||
|
De är ofta på Knutstorp okså.
Aldrig med hjälm. det inger en falsk säkerhet då de inte har hjälm i trafiken heller. MIn gode vän är instruktör där.- kul att se på. det går undan värre med vissa & de har inge speciella däck på bilarna. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Sluta vara så präktiga
Hjälm eller inte, vem bryr sig ? Ni har säker åkt ett varv eller två utan hjälm långt under "limits." Visst kan man bli kallsvettig är man ser Polisen, men det beror inte i mitt fall på hjälmavsaknad. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
|
Var det bara jag som reagerade över hur antisladdsystemet fungerade på Volvon? om man kommer in i en kurva och det understyr så ska man väl absolut inte svänga mer med en bil, då understyr det väl ännu mer?
_________________ Avregistrerad användare |
||
Jag tror att instruktören försökte få föraren att komma i närheten av det läge där systemt aktiveras. För mesig körning helt enkelt. En framhjulsdriven bil kan "överköras" en hel del och det var i den häraden instruktören ville "pusha" föraren. En kul anekdot. När jag körde rally fanns en polis i klubben. En biltjuv trodde sig kunna köra ifrån polisen och begick misstaget att ge sig in på en grussträcka. Det behövdes inte så många meter för vår "rallypolis" att försätta buset ur stridbart skick. Utan personskador.
_________________ Jörgen Eriksson |
||
|
||
Det är var väl mest av gammal vana man blev kallsvettig (Jag tänkte inte på hjälmsaknaden) Det väl inte så lustigt att dom inte hade hjälm när dom inte har det i verkligheten. Men jag tycker väl att man kan vara på den säkra sidan om man kan... Sen använder inte jag hjälm alltid heller... Det är väl inget att hetsa upp sig för
_________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||
|
De polisdistrikt som tränar utryckningskörning på bana skall ha all heder, de som tränar på vanlig väg borde skämmas.
Hjälm elelr inte kan väl diskuteras men de tränar inför sin yrkesutövning, där de inte kör med hjälm. Man kan lika gärna hävda att de skulle haft bur och bättre bil, men de faller ju hela träningsbiten (de ska vara understyrande överlastade as, precis som i verkligheten). |
||
|
André skrev
Systemet funkar med samma logik som ABS eller eller spinnreglering vad det kan vara. Det handlar för systemet om att tolka förarens önskning: Dvs om det börjar låsa med ABS så släpper du inte bromsen utan du trycker så hårt du kan på bromsen => du vill ju stanna. Startar du i backe med TRACS eller STC så är det fullt ös som funkar bäst. Du vill ju framåt. Då kan systemet reglera inom området 0-100% gas. Vill du svänga så vrid på ratten för att tala om det, sväng mer så gör bilen vad den kan. Den kan inte gasa, bromsa eller styra mer än vad du begär som mest som förare. Detta är inte så självklart för alla men det brukar vara kul att se hur poletten trillar ner när man vågar förlita sig på systemen, just kompensering för understyrning är nåt som (åtminstone 99-01) de flesta tillverkare inte vågade göra så mycket för pga risken för mer sladd....
Skall vi gå tillbaka till topic så nog bör man ha skydd när man tränar. Jag har svårt att tro att polisen tränar avväpnande av knivmän (typ) med riktiga knivar etc.
Jag såg tyska polisen träna högfartspursuit på Ringen i industripoolen, givetvis med hjälm på. |
||
|
Re:
Säga vad man vill om det, men alla poliser i alla polisdistrikt tränar utryckning på civila vägar också. Underskatta absolut inte Poliser i bil
_________________ /Mattias Andolfsson |
||
![]() |
Bilder o videos
|
3820 besök totalt |