Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rent Hypotetiskt, CSL vs "maxad" std M3?
1, 2   >>
3055 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Rent Hypotetiskt, CSL vs "maxad" std M3?

om vi utgår ifrån en standard 6vxl (ej smg) M3 coupe E46 utan navi.
Lättar den såsom johann har gjort
Bur för att utöka styvhet i kaross såson johann's
Trimmar den, ca 370hk (som johann gjort )
ALLT ground control har att erbjuda, kränghämmare, coilovers,ställbar chamber m.m
Rejäl broms uppgradering, ala AP racing/brembo
Lätta 18" BBS RC t.ex. med fina R däck.

Vad tror ni?

Har CSLn någon chans?, runt ringen tex..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

om du hamnar på samma vikt och samma effekt så är det väl inte så mycket som skiljer i vad de kan prestera?

MEN, då har CSL'en fortfarande baksäte, mattor osv, dvs den går utmärkt att köra till o från banorna utan att man dör av örsprång I Johans bil är det nog lite bullrigare. Men han kan ju ha öronproppar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
buller å sånt finns det botemedel för .... varvtider är svårare att kapa..och här ska motorsågen fram, kompromisstlöst.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

om man vill så kan ju kliman åka ut... Och lättningshål borras upp här o där och huv, baklucka och skärmar bytas till lättare saker (även om det väl är alu i en hel del bitar redan?)

Dvs det går säkert att komma en bit under CSL'ens vikt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



om man räknar på lite som jag pratade med Johann en tid tidigare så går en M3 E46 lätta mera kostnadseffektivt än en CSL i originalskick.

Men insuget i kolfiber på CSL är bara såååå porrigt!.

Man skall ju fråga sig vad man skall använda bilen till i första hand.
Är det som leksak då kan man ju offra komforten.

frakta fru och barn samt labrador gör man ju med en 745, en Vobblo alltså..

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Mellanskillnaden mellan en CSL o en org. M3 motiverar Porsches PCCB bromskit, de är ju rätt lätta, det sägs väga 11 kilo mindre än motsvarande bromskit.

Sparco kolfiberstolar, glas/kolfiber framhuv, framskärmar samt bagagelucka, ingen inredning, bort med AC, lämna in till Kellener som Johann gjorde.

Då blir det en fruktad banbil, då är det ju givetvis OZ Superleggera hjul med slicks som standardoption

_________________
Kör cheva numer.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Jag trodde det här skulle bli en intressant tråd men nu får ni bryta gubbar. Ni har totalt snöat in på bromsar och fälgvikt.

Fortsätt gärna diskutera men återgå till huvudfrågan.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

höfläkt skrev:
Jag trodde det här skulle bli en intressant tråd men nu får ni bryta gubbar. Ni har totalt snöat in på bromsar och fälgvikt.

Fortsätt gärna diskutera men återgå till huvudfrågan.

Ah! Tack för påminnelsen! Jag har nu splittat ut alla broms- och fälgviktsinläggen till egna trådar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



CSL har ju tak i kolfiber vilket borde göra att tyngdpunkten hamnar något lägre. Om det sedan har någon betydelse i praktiken har jag ingen aning om.

_________________
Anders Dauner
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Det finns ganska mycket godis till E46 om man vill sänka vikten.
http://www.e46shop.de/

Sen kan man plocka bort lite krockkuddar, högtalare, xenonljusen mm.
Bakre ljuddämparen väger MASSOR. Finns titandämpare som sparar
många kilo. Ett mindre bättre batteri kanske.

Ska man rangordna sakerna ser min lista ut så här.
(mest prestanda för pengarna)

1. Däck
2. Stolar (30 kg styck?)
3. Belägg, slangar o vätska
4. Fälgar (tot. 24 kg.)
5. Fjädring/dämpare mm.
6. Ljuddämpare (15-20 kg?) ( alt. punkt 7)

Nu har vi en bil som är tyst o fin. ca. 100 Kg lättare, och allt funkar.
Detta till "rimliga pengar" (100 Kkr) Här kan man även fundera på att sätta
in en halvbur + bälten som går att skruva ur till vardags.
Ska man gå vidare så ska man först överväga att gå lite förarkurser
och köra, köra köra. Trimma sig själv mao. (både kul o billigt)

Vidare.

7. Trimma motorn + avgas
8. Bromsar
9. Bur, Kolfiberprylar från E46shop, Slita ut airbags, stereo, AC, inredning
xenonljus, batteri mm. mm.

Nu börjar det bli riktigt dyrt tror jag, pengarna räcker nog till en säsong
i F1. Någonstans går ju gränsen för vad som är vettigt. För min del så
ska jag köra och kapa tiderna där istf. lägga ner mer pengar på bilen.

_________________


Jan Nagy
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13275



hur mycket mer väger xenonljus än vanliga??
Det är väl högst marginellt?

lite intresserad av att köpa sådana, men vill ju inte att bilen ska bli framtung
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Anders Jeppsson skrev:
hur mycket mer väger xenonljus än vanliga??
Det är väl högst marginellt?

lite intresserad av att köpa sådana, men vill ju inte att bilen ska bli framtung


Har för mig att enkelxenon (heter det så?) till M3 E46 väger 11 kg mer.
Agregat, linser, massa elmotorer för höjdreglering mm.

_________________


Jan Nagy
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

johann fick ett varv i Sveriges första CSL runt Nordschleife, han kan berätta mer om jämförelsen.

För övrigt kan jag meddela att det redan nu fanns CSL-kopior samt 911 Carrera GT3 RS-kopior nere på Ringen.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Erik B skrev:
För övrigt kan jag meddela att det redan nu fanns CSL-kopior...nere på Ringen.

Så fint. Har man tejpat på sån där "kolfiberlook" från Foliatec på taket då?

_________________
Anders Dauner
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4318



Anders Dauner skrev:
Erik B skrev:
För övrigt kan jag meddela att det redan nu fanns CSL-kopior...nere på Ringen.

Så fint. Har man tejpat på sån där "kolfiberlook" från Foliatec på taket då?



_________________
Ragnar Burenius
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Foliatec...Näe, kopian såg faktiskt mycket realistisk ut.

Mycket pengar nerlagt där. Man undrar...varför inte köpa en riktigt CSL när det antagligen blir billigare?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Erik B skrev:
johann fick ett varv i Sveriges första CSL runt Nordschleife, han kan berätta mer om jämförelsen.


Ho ho.. Johann? Var är du? *nyfiken*

_________________
Stefan Larsson
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

M3 CSL - Bättre med mer effekt???

höfläkt skrev:

Ho ho.. Johann? Var är du? *nyfiken*


johann har lite problem med självförtroendet sedan jag spöade honom med c:a 1.5 sekunder i slalombanan BMW M3-utbildningen nere i Tyskland.
Så han lär behöva minst ett par dagars avkoppling innan han kopplar upp sig.

I vilket fall har jag lite ny intressant information om M3 CSL.
Det kommer tydligen 8 st. bilar till Sverige. Inte helt verifierat måste jag skriva, men det kom från en som jobbar på BMW.

OCH...en av M3 CSL-ägarna kommer att kompressormata sin stackars bil.
Personligen förstår jag inte hur man kan förstöra en CSL på det viset.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Re: M3 CSL - Bättre med mer effekt???

Erik B skrev:
johann har lite problem med självförtroendet sedan jag spöade honom med c:a 1.5 sekunder i slalombanan BMW M3-utbildningen nere i Tyskland.
Så han lär behöva minst ett par dagars avkoppling innan han kopplar upp sig.




Var det BMW Fahrertraining?

Var hittar man mer info om den?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: M3 CSL - Bättre med mer effekt???

Erik B skrev:

OCH...en av M3 CSL-ägarna kommer att kompressormata sin stackars bil.
Personligen förstår jag inte hur man kan förstöra en CSL på det viset.


Hallå va! Man köper inte en Picasso för att ha som underlag till sina egna grafittimålningar... Det finns det stenväggar för (läs: andra bilar.)

Sånthär kan jag bli riktigt upprörd över... Barnsligt? Ja kanske, men det skiter jag i! > Köper man en CSL ska man vet VAD man köper, oavsett om man får göra vad man vill med sina egna saker...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re: M3 CSL - Bättre med mer effekt???

Johan f.k.a M3E30 skrev:




Var det BMW Fahrertraining?

Var hittar man mer info om den?


Yepp. Vi fick kursen gratis av en prins från Saudi. (lång historia kort)

http://www.bmw.de/de/services/Fahrertraining/index.html

http://www.bmw.de/uk/services/Fahrertraining/index.html (UK)

"You learn how to master the principal risk and stress situations likely to occur in road traffic, taking the M3's performance potential and its SMG gearbox into account. Exercises are conducted on various well-known racing circuits, including braking, obstruction avoidance, emergency lane changing and the effects of under- and oversteer in realistic road-surface conditions, as a means of enhancing your safety. Final laps are driven under the instructor's supervision."

Så jag är nog en av få som kört på Nürburgrings GP-slinga men inte Nordschleife...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Allmänt banåkaforum
Rent Hypotetiskt, CSL vs "maxad" std M3?
1, 2   >>
3055 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande