Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3055 besök totalt |
Rent Hypotetiskt, CSL vs "maxad" std M3?
om vi utgår ifrån en standard 6vxl (ej smg) M3 coupe E46 utan navi. Lättar den såsom johann har gjort Bur för att utöka styvhet i kaross såson johann's Trimmar den, ca 370hk (som johann gjort ![]() ALLT ground control har att erbjuda, kränghämmare, coilovers,ställbar chamber m.m Rejäl broms uppgradering, ala AP racing/brembo Lätta 18" BBS RC t.ex. med fina R däck. Vad tror ni? Har CSLn någon chans?, runt ringen tex.. _________________ Mathias Lövdblad |
||
om du hamnar på samma vikt och samma effekt så är det väl inte så mycket som skiljer i vad de kan prestera?
MEN, då har CSL'en fortfarande baksäte, mattor osv, dvs den går utmärkt att köra till o från banorna utan att man dör av örsprång ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
om man vill så kan ju kliman åka ut... Och lättningshål borras upp här o där
![]() ![]() Dvs det går säkert att komma en bit under CSL'ens vikt? _________________ ![]() |
||
om man räknar på lite som jag pratade med Johann en tid tidigare så går en M3 E46 lätta mera kostnadseffektivt än en CSL i originalskick.
Men insuget i kolfiber på CSL är bara såååå porrigt!. Man skall ju fråga sig vad man skall använda bilen till i första hand. Är det som leksak då kan man ju offra komforten. frakta fru och barn samt labrador gör man ju med en 745, en Vobblo alltså.. _________________ Kör cheva numer. |
||
Mellanskillnaden mellan en CSL o en org. M3 motiverar Porsches PCCB bromskit, de är ju rätt lätta, det sägs väga 11 kilo mindre än motsvarande bromskit.
Sparco kolfiberstolar, glas/kolfiber framhuv, framskärmar samt bagagelucka, ingen inredning, bort med AC, lämna in till Kellener som Johann gjorde. Då blir det en fruktad banbil, då är det ju givetvis OZ Superleggera hjul med slicks som standardoption ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||
Ah! Tack för påminnelsen! Jag har nu splittat ut alla broms- och fälgviktsinläggen till egna trådar ![]() _________________ ![]() |
||
Det finns ganska mycket godis till E46 om man vill sänka vikten.
http://www.e46shop.de/ Sen kan man plocka bort lite krockkuddar, högtalare, xenonljusen mm. Bakre ljuddämparen väger MASSOR. Finns titandämpare som sparar många kilo. Ett mindre bättre batteri kanske. Ska man rangordna sakerna ser min lista ut så här. (mest prestanda för pengarna) 1. Däck 2. Stolar (30 kg styck?) 3. Belägg, slangar o vätska 4. Fälgar (tot. 24 kg.) 5. Fjädring/dämpare mm. 6. Ljuddämpare (15-20 kg?) ( alt. punkt 7) Nu har vi en bil som är tyst o fin. ca. 100 Kg lättare, och allt funkar. Detta till "rimliga pengar" (100 Kkr) Här kan man även fundera på att sätta in en halvbur + bälten som går att skruva ur till vardags. Ska man gå vidare så ska man först överväga att gå lite förarkurser och köra, köra köra. Trimma sig själv mao. (både kul o billigt) Vidare. 7. Trimma motorn + avgas 8. Bromsar 9. Bur, Kolfiberprylar från E46shop, Slita ut airbags, stereo, AC, inredning xenonljus, batteri mm. mm. Nu börjar det bli riktigt dyrt tror jag, pengarna räcker nog till en säsong i F1. Någonstans går ju gränsen för vad som är vettigt. För min del så ska jag köra och kapa tiderna där istf. lägga ner mer pengar på bilen. _________________ ![]() Jan Nagy |
||
hur mycket mer väger xenonljus än vanliga??
Det är väl högst marginellt? lite intresserad av att köpa sådana, men vill ju inte att bilen ska bli framtung ![]() |
||
Har för mig att enkelxenon (heter det så?) till M3 E46 väger 11 kg mer. Agregat, linser, massa elmotorer för höjdreglering mm. _________________ ![]() Jan Nagy |
||
johann fick ett varv i Sveriges första CSL runt Nordschleife, han kan berätta mer om jämförelsen.
![]() För övrigt kan jag meddela att det redan nu fanns CSL-kopior samt 911 Carrera GT3 RS-kopior nere på Ringen. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
M3 CSL - Bättre med mer effekt???
johann har lite problem med självförtroendet ![]() ![]() ![]() Så han lär behöva minst ett par dagars avkoppling ![]() ![]() I vilket fall har jag lite ny intressant information om M3 CSL. Det kommer tydligen 8 st. bilar till Sverige. Inte helt verifierat måste jag skriva, men det kom från en som jobbar på BMW. OCH...en av M3 CSL-ägarna kommer att kompressormata sin stackars bil. Personligen förstår jag inte hur man kan förstöra en CSL på det viset. ![]() ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Re: M3 CSL - Bättre med mer effekt???
![]() Var det BMW Fahrertraining? Var hittar man mer info om den? _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Hallå va! Man köper inte en Picasso för att ha som underlag till sina egna grafittimålningar... Det finns det stenväggar för (läs: andra bilar.) Sånthär kan jag bli riktigt upprörd över... Barnsligt? Ja kanske, men det skiter jag i! > ![]() |
||
Yepp. Vi fick kursen gratis av en prins från Saudi. (lång historia kort) http://www.bmw.de/de/services/Fahrer http://www.bmw.de/uk/services/Fahrer "You learn how to master the principal risk and stress situations likely to occur in road traffic, taking the M3's performance potential and its SMG gearbox into account. Exercises are conducted on various well-known racing circuits, including braking, obstruction avoidance, emergency lane changing and the effects of under- and oversteer in realistic road-surface conditions, as a means of enhancing your safety. Final laps are driven under the instructor's supervision." Så jag är nog en av få som kört på Nürburgrings GP-slinga men inte Nordschleife... ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3055 besök totalt |