Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Budgetprojekt - vad välja och hur tänka? | 1, 2, 3 >> 13554 besök totalt |
Tjenare!
Inspirerad av vad jag o polaren såg på Mantorp's ActionMeet så började vi spåna lite på ett budgetprojekt, en banbil i stil med den härliga oranga Corsan. Grundidén är väl en balans mellan väghållning, motor och ekonomi. Vi tänkte på att en Golf GTi mkI, Opel Corsa eller Kadett GSi eller liknande är lätta bilar med potential. Bur, OK stol och uppgraderat chassie är väl nödvändiga punkter... Har ni erfarna några tips åt oss? _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
VW Scirocco GTI Mk1 (-77-81)
Lite roligare än en Golf mk1 och mycket snyggare men alla chassi och motordetaljer är samma... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Tycker att de bilar ni nämner verkar vara bra alternativ.
Lättning, bur och uppdaterad väghållning och bromsar bör man sikta på tycker jag. Trimmning av motor kommer sist. Satsa på tillförlitlighet, bilen ska köras till träffen, sedan runt runt och efter det hem igen. Dvs kolla och dubbelkolla alla slitdelar så som hjullager, kylarslangar, bromsbelägg, mm, mm, det är värdelöst att ha kört 15 mil till en tillställning och sedan bli stående pga ett läckande kyl. Vettig stol är ett måste. Ta inte bort värmepaketet, tänk på att det säsongen börjar i april och det kan vara ganska kallt. Prioritera körning före meckande, dvs det är bättre att köra med en inte fullt så snabb och ball bil än att stå brevid och snacka om sin snabba och balla bil som inte är klar ännu. /Anders C _________________ /Anders C |
||||
Tack för berömmet
Jag tycker att ni resonerar klokt, rent ekonomiskt och tidsmässigt så är en kadett GSI 16V eller en golf 1 GTI att föredra då dyra och tidskrävande motorbyten inte behövs. Motoreffekten är tillräcklig och mycket delar finns att tillgå både på skroten och eftermarknad (bromsar, stötd/fjädrar osv) Till båda dessa bilar finns det bra delar från andra bilar som lätt kan appliceras, tex större bromsar osv. Även om dessa bilar klarar sig bra med bättre belägg och bromsvätska. Jag tror att det skulle gå att bygga en mkt konkurens kraftig bil för ca 40" inkl inköp av bil. Lycka till! _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Kan inte sägas för många gånger! _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Precis som Peter säger så är Kadett GSi 16v ett mycket bra val. Lätt och mycket strycktålig. Motorn lämnar 150hk original och är dessutom ganska trimmvänlig. Bromsarna fram mäter 256mm och är tillsammans med sportbelägg mycket lämpliga för bankörning, vill man ha större bromsar så fixar man bara en ny navring och borrar om skivorna från till exempel saab 900, 9-3 eller 9-5 till fyrbult. Oken passar rakt på så dom behöver det inte göras något med. Denna uppgraderingen är ganska vanlig och funkar mycket bra. Väghålningen fixas enklast till genom att man byter ut original grejerna mot dämparna och fjädrar från tex koni eller H&R, kostar runt 5000kr. Vill du ha mer tipps om kadetter och andra Opelmodeller så är du välkommen in på www.Opelsportclub.com
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
I en budgeträser så är vikten värsta fienden. Div gti-bilar i all ära, men jag hade nog satsat på en BMW E30 eller 02. (OK, jag är lätt opartisk här... ) Lätta, bakhjulsdrivna , hög driftsäkerhet (så länge motorn heter M10 ) lättrimmat, billigt och lätt att hitta delar. "Godis" såsom diffade bakaxlar, olika utväxlingar, plastdelar, kränghämmare och liknande uppgraderingar är dessutom billigt och lätt att hitta.
Vet inte vad er budget är, men nån nämnde summan 40' kr. För det kommer ni riktigt långt i en E30 eller 02!! _________________ Rikard Ahlin |
||||
OM det nu skulle bli så att du hittar ngn plats att meka i där undertecknad får plats/kommer springa så kan jag garantera dig att du kommer få betydligt mindre huvudbry om du väljer en E30 än en annan bil... |
||||
Mitt och Beepbeeps bygge är s.k budgetbygge i den högre skolan kanske?.
om du vill hålla kostnaderna nere: gör som Beepbeep gjorde: rita allt i datorn och revidera grenrör, eventuella andra grejer. Spar mycket pengar i slutändan. Gör allt själv inom vissa gränser, det finns saker som är billigare att köpa färdiga.. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Med tanke på att jag uppfattat AL som allt annat än idéfattig så vet jag inte om du skulle få mindre huvudbry, troligtvis bara annat... /Gunnar (som misstänker att AL var lite självironisk) _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
argh.... dags för mig att flytta till Linköping |
||||
Jo, jag med i så fall. Eller så flyttar alla ni is-åkare hit. Till Borås. Så slipper jag flytta. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Ditto!!! Det er med bilbygge som med hus... ta "prisen" og doble den - da har du ferdig hus/bil.... Vi er i avslutningsfasen for vårt bygg, og det er såååå mange småting som koster. Ikke mye hver, men tilsammen blir det en god del. Det er en enorm erfaring å ha bygd en bil, men dersom jeg får sjansen, kjoper jeg heller neste bil (om det blir aktuelt..) Dersom du vil ha detaljer på bygget, så kan du jo maile meg for en excel fil med litt mer tall i. mvh, orjan _________________ Orjan Sandland |
||||
Hehe... Tanken slog mig då jag tryckte på sändknappen... Men vad "håller man inte inne med" för att leda in bilkillar med byggarambitioner på "den rätta vägen". Annars stämmer jag in i "Köp en klar, eller iaf halvklar, bil-kören." |
||||
VIKT!
för att hålla nere på slitage och för all del inte behöva ha massa hundra hästar så se till att bilen är lätt! Jag började med min Mk:I för drygt två år sedan och la upp bygget enligt följande: 1) Säkerhet. (Man börjar bli gammal och har insett att livet är kul och borde bli längre ) Bur från Guss, OMP RS stol, Sabelt 6p-bälte samband med burmontaget åkte allt annat "onödigt" ut genom dörren. Tänk dock på om ni vill åka med bilen massa mil TOF banorna att det blir ganska bullrigt med tomt skal 2) Bromsar. Satsa på bra belägg och bra bromsvätska, det kommer man långt med. Sedan skall givetvis ok och huvudcylinder vara i form, annars hjälper inget. På Mk:Ian så sitter det 239mm skivor i fram och det är onödigt lite i mina ögon så jag monterade Golf G60 skivor, 280mm. Stålomspunna slangar anses som häftigt och ok om dina vanliga slangar ändå måste bytas, men annars kan det prioriteras ner. I bak har jag inte gjort något, helt orginal, glöm dock inte att justera bromsbalansen om bilen har lastkännande ventil till bak... fråga mig inte varför jag påpekar detta... (bromsa är fegt säger en del. jag anser att den som bromsar lite, kör för sakta!) 3) Väghållning. Skall man åka bana så är kapade fjädrar inget att stå sig efter. bussningar i fram och bakvagn är ofta sunkiga efter 10-20år och lika många tusen mil, byt! orginal funkar bra, men passa på att välj något "sportigare" som ueretan eller annat. Fjädrar/dämpare finns mycket att välja mellan, snåla inte! ett "sportset" med fjädrar blir inte vad du tror väl på banan. Koni eller Bilstein har mycket till dessa bilar (VW, Opel, BMW...) sedan kan man gå hur högt som helst, men tänk igenom vad ni vill att bilen skall användas till och prioritera de egenskaper som ni vill uppnå. Jag satsade på KAV helgängade ben med justerbar dämpning, mycket beroende på rekommendation och slump. 4) Show or Go? Vad vill ni att bilen skall ge? att ni som kör skall ha kul och att grejerna levererar körglädje eller vill ni att "vi" på sidan om skall tycka "wooow sicken snygg bil!" det ena utesluter inte det andra, men att få båda kostar pengar! istället för massa plastprylar och coola lampor, satsa dessa tusingar på bättre chassi eller varför inte under huven, när vi väl kommer dit. 5) bilens allmäna kondition. Se till att alla lager, drivknutar, slangar, infästningar, växelstag och annat är i skick. som sagts tidigare, skall man köra till och från så måste dessa bitar fungera. 6) OK då, Motor och låda Visst är det kul med effekt, det förnekas nog inte av någon här på rejsa , men börja inte där. väljer du en Golf Mk:I så har du ca. 112hk att dra runt dryga 800kg med. visst min ledsnar vid en 170km/h, men en sen då, det räcker gott till de flesta banorna i sverige. väljer du en GSI/16V så har du väl en 150hk och lite mer vikt. men det viktigaste är att motoriet är i gott skick då har man kul med 100+ hästar! (jaaaaa, jag vill ha mer, men jag är klar med punkt 1-5 ) har jag glömt något? säkert, men det fyller så gärna "mina rejsa-bröder" i... Vi ses "där ute" _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
Sparade trådar/FAQ Budgetprojekt - vad välja och hur tänka? | 1, 2, 3 >> 13554 besök totalt |