| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Balansera kardan på en sjua behövs det ?
|
3214 besök totalt |
|
Letar lite vibrations-problem på sjuan och börjar fundera på om det är kardan som måste balanseras. Problem yttrar sig genom att vi högre hastigheter börjar det vibrerar i bilen. Vi har haft lite strul med motorn som inte går rent så kan vara där också Nu tänkte jag ta det säkra för det osäkra och låta balansera kardan - Rekommenderad firma kring Göteborg ? - Brukar man behöva balansera kardan på bilar som sjuor ( ganska kort kardan )
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
|
För att balansera kardan : Spaldings Motor AB
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=ucrNB09AYh00aRnhdwQhiw%3d%3d&Vkid=11453014&SearchType=4&wflWhite=1a1b&wflPink=4a&vad=spalding&var=g%f6teborg _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||
|
Re: Balansera kardan på en sjua behövs det ?
Jag behövde inte det. Men min kardan svetsades i en svarv så sannolikheten är att den blev ganska rak från början. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Re: Balansera kardan på en sjua behövs det ?
Bakhjulen? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
Den stora frågan är väl; Varför inte balasera?
Kostar för lite för att man ska chansa tycker jag. Lager i lådan och/eller diffen kommer ta stryk om den inte är balanserad, har man otur så går den av och är det bara hoppas man byggt med kardanringar så man inte får den in i kupén. Att inte balansera ser jag bara nackdelar med. Så mycket som våra bilar kostar och den risk man utsätter sina tävlande, med trafikanter och sig själv, så förstår jag inte att man inte gör det redan från början. Har sett en kompis bil efter ett kardan haveri (vi vet inte om det berodde på effekt elller obalans) men jag kan säga att han hade tur att den gick sönder bak vid diffen, hela hans baksäte va helt sönderslitet, stora hål i golvet, bromsrör och bränsleledningar hade gått av. Såg helt sjukt ut. Den kardanen av kortad i växellåds ändan (motorn flyttad ca 10cm bakåt). Efter det så köptes det en riktig race kardan som ska tåla väldigt mycket effekt/vrid samt att vi byggde några ordentliga kardanringar (4st). Detta va på en Volvo så kardanen är betydligt längre. _________________ Emil Rehnfors |
||
|
Re:
Nej självklart så skall vi balansera men som jag vara bara nyfiken på om fler hade gjort det - vi fick anmärkningar av SFRo på att det saknades skydd-ringar så det fick fixa till. Var det på en sjua som ert haveri hände ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
|
Re:
Imellan tummen och himeln på ett ungefär. Vad kostar det att få en kardan balanserad? _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||
|
Då det inte va min bil och min axel så har jag ingen aning.
Har ringt min kompis som hade haveriet, han visste inte vad det kostade. Den kardanen som gick sönder va som sagt inte balanserad. Den han köpte efter va ju måttbeställ och byggd av en firma från grunden, han kollade på kvittot men det är inte specat så i detalj. Det som stog på kvittot va materialkostnad (alla lösa delar men sina priser) och sen en arbetskostnad. Så hur mycket balanseringen kostar står inte, sen när dom tillverkar en kardan så kan det ju bli billigare då det är ett större jobb än om man kommer in med en kardan löst. GISSAR på ca 500 för enbart balansering men som sagt så vet jag inte. _________________ Emil Rehnfors |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3214 besök totalt |