Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1612 besök totalt |
Vettig uppgradering 318is?
Hittade följande länk på BMWpower: http://www.318is.de/chip_tuning.htm För er som har lika dålig tyska som mig så är det alltså ett chip som nissen säljer för 50Euro. Är det något att ha? 20nm extra är alltid kul att leka med, speciellt om det är över hela registrer ![]() |
||||
Jag och AL kör med ett sådant, man kanske märker en effektökning
![]() Det fina med detta chippet förutom priset förståss är att det höjer varvtalsstoppet till 7000 rpm ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
orginal drar varstoppet vid 6500 om jag mins rätt väl? Hur komplicerat är det att installera chippet? Ingen av er två som har bänkat motorn efteråt för att kolla om det verkligen gav någon skillnad? För 500kr kan man juh panta till sig i burkar o petflaskor om det så skulle lida brist på pengar ![]() |
||||
Jag kör också med det chippet och jag har då inte märkt något varvstopp vid 7000 (ingen annan på BMWPowers is-tråd heller
![]() Prisvärt är det! Varvvilligt som satan blir det. Det går dock inte att besikta bilen med chippet då HC-värdet går i taket (mer info om fix nedan). Det är inte svårt att installera. Sex skruvar ovanför handskfacket och du sitter med Motronicboxen i näven. Snäpp bort kontakten och öppna fyra torx-skruvar. Bänd upp flärparna och öppna. Ta bort originalchippet och spara det. Smäck i det nya och smäll ihop grejerna igen. Tar 5 minuter så det är inga som helst problem att byta tillbaka till originalchippet inför besiktning (och tillbaka efter). Kan varmt rekommendera chippet. Har inte uppmätt någon effektökning och räknar inte heller med sådan, men ack va varvvillig den lilla fyran är. Särskilt med annat avgassystem och kanske även med öppet filter. Den vill liksom inte sluta varva. ![]() ![]() om inte för varvvilligheten så är det roligt att säga att man köpte ett trimchip för 600 spänn inklusive frakt till någon som har "chippat Volvon" för 6000 och fått 9 BSR-hästar... ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Både AL och jag har testat varvstoppet på 7000rpm (mätaren ut) och det funkar för oss iaf
![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
||||
Andrew:
Jag tycker inte du skall köpa chipp. om jag fatte rätt så är du rätt black och medläm i team CSN. Börja med att fixa så alla slitdelar, tex när fick motorn ny olja sist? 500kr är väll ca 1/2 just däck. Att få mer knuff i snurran ligger LÅNGT ner i priolistan. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Väldigt sant faktiskt! olja var bytt ungefär precis innan jag köpte bilen, sen när den oljan väl behöver bytas så har jag redan oljan som det skall bytas till i bagageluckan. det som egentligen behöver åtgärdas är stötdämpare (och fjädrar då), bakvagnsbussningar och avgassystem. Samt att lite rost skall fixas... Det kanske vore ganska smart att låta bli o spendera 500kr på ett chip nu iaf... Det får nog vänta tills att jag har ordnat resten ![]() Men man blir juh bara lite småivrig när man ser en uppgradering man faktiskt har råd med för tillfället ![]() |
||||
Spännande! Jag har absolut inget varvstopp för det går att dra den klart över 7000 varv och då har jag dragit den uppskattningsvis till 7400. Att vevaxeln inte skulle klara över 7200 har jag inte hört innan faktiskt, men att lyftarna inte skulle hänga med har jag hört däremot. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
500 spänn kommer man nog inte undan på om man ska på banträff ![]() Däremot så lär väl det täcka bränslekostnader dit och hem... (om man inte åker längre än Mantorp). Men banträffar och dyl får nog vänta till nästa år då jag fått bilen i fint skick ![]() Fast det var herrejösses kul att testa o köra lite RS måste jag säga, även om det gick lite väl herrejösses sakta för mig ![]() |
||||
Märkligt med varvstoppet...han kanske glömde ta med den biten på era chip? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Andrew: om jag var dig så skulle jag vänta med chippet tills du iaf har skaffat ett gäng vettiga dämpare, den uppgraderingen kapar garanterat mer tid på en bana än chippet. ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Har jag missförstått allt? Jag trodde att det var dött lopp för Lazzat RS iår (i Stockholm)? Men om det ges tillfälle så deltar jag supergärna! Övning ger färdighet! Så finns det tillfälle, och om plånboken tillåter så kan du nog lita på att jag kommer o dyka upp på så många evenemang som möjligt! ![]() om det blir lazzat iår så blire nog definitivt utan några nya stötdämpare (lär inte få ihop pengarna innan det börjar snöa)... men å andra sidan är den viktigaste förbättringen som behöver göras åt min 318is den som sitter mellan ratten och stolen ![]() |
||||
Blir mer "intressant" att köra då ![]() (det lät iof mörkt med nånstans att köra så det kanske inte blir nåt? ![]() _________________ ![]() |
||||
Lite mer gungigt om inte annat, fast nu borde det juh vara ganska lugnt med ojämn underlag iaf. Men som sagt, det återstår att se om det blir något lazzat eller ej. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1612 besök totalt |