Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vettig uppgradering 318is?
1612 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Hittade följande länk på BMWpower:
http://www.318is.de/chip_tuning.htm

För er som har lika dålig tyska som mig så är det alltså ett chip som nissen säljer för 50Euro.
Är det något att ha?
20nm extra är alltid kul att leka med, speciellt om det är över hela registrer
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag och AL kör med ett sådant, man kanske märker en effektökning men det kan vara en placeboeffekt också...
Det fina med detta chippet förutom priset förståss är att det höjer varvtalsstoppet till 7000 rpm kan vara nog så viktigt vid bankörning att kunna dra lite extra på växlarna i svängarna.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Jag och AL kör med ett sådant, man kanske märker en effektökning men det kan vara en placeboeffekt också...
Det fina med detta chippet förutom priset förståss är att det höjer varvtalsstoppet till 7000 rpm kan vara nog så viktigt vid bankörning att kunna dra lite extra på växlarna i svängarna.

orginal drar varstoppet vid 6500 om jag mins rätt väl?
Hur komplicerat är det att installera chippet?
Ingen av er två som har bänkat motorn efteråt för att kolla om det verkligen gav någon skillnad?
För 500kr kan man juh panta till sig i burkar o petflaskor om det så skulle lida brist på pengar
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Jag kör också med det chippet och jag har då inte märkt något varvstopp vid 7000 (ingen annan på BMWPowers is-tråd heller ). Det går att dra tills det rasar helt enkelt (har varvat 7400 när de hydrauliska lyftarna ska orka med 7300).

Prisvärt är det! Varvvilligt som satan blir det. Det går dock inte att besikta bilen med chippet då HC-värdet går i taket (mer info om fix nedan).

Det är inte svårt att installera. Sex skruvar ovanför handskfacket och du sitter med Motronicboxen i näven. Snäpp bort kontakten och öppna fyra torx-skruvar. Bänd upp flärparna och öppna. Ta bort originalchippet och spara det. Smäck i det nya och smäll ihop grejerna igen.
Tar 5 minuter så det är inga som helst problem att byta tillbaka till originalchippet inför besiktning (och tillbaka efter).

Kan varmt rekommendera chippet. Har inte uppmätt någon effektökning och räknar inte heller med sådan, men ack va varvvillig den lilla fyran är. Särskilt med annat avgassystem och kanske även med öppet filter. Den vill liksom inte sluta varva. Hur kul som helst helt enkelt!
om inte för varvvilligheten så är det roligt att säga att man köpte ett trimchip för 600 spänn inklusive frakt till någon som har "chippat Volvon" för 6000 och fått 9 BSR-hästar...

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Både AL och jag har testat varvstoppet på 7000rpm (mätaren ut) och det funkar för oss iaf Mer än 7000 vet jag dock inte om jag vill varva då jag har hört att vevaxeln inte ska klara mer än 7200 rpm under långa perioder.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Min vapenbroder säger allt!

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Då ska väll jag se till att beställa ett så fort lönen kommit in!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Andrew:
Jag tycker inte du skall köpa chipp.
om jag fatte rätt så är du rätt black och medläm i team CSN.
Börja med att fixa så alla slitdelar, tex när fick motorn ny olja sist?
500kr är väll ca 1/2 just däck.
Att få mer knuff i snurran ligger LÅNGT ner i priolistan.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
fuling skrev:
Andrew:
Jag tycker inte du skall köpa chipp.
om jag fatte rätt så är du rätt black och medläm i team CSN.
Börja med att fixa så alla slitdelar, tex när fick motorn ny olja sist?
500kr är väll ca 1/2 just däck.
Att få mer knuff i snurran ligger LÅNGT ner i priolistan.

Väldigt sant faktiskt!
olja var bytt ungefär precis innan jag köpte bilen, sen när den oljan väl behöver bytas så har jag redan oljan som det skall bytas till i bagageluckan.
det som egentligen behöver åtgärdas är stötdämpare (och fjädrar då), bakvagnsbussningar och avgassystem. Samt att lite rost skall fixas...
Det kanske vore ganska smart att låta bli o spendera 500kr på ett chip nu iaf...
Det får nog vänta tills att jag har ordnat resten
Men man blir juh bara lite småivrig när man ser en uppgradering man faktiskt har råd med för tillfället
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Micke Eriksson skrev:
Både AL och jag har testat varvstoppet på 7000rpm (mätaren ut) och det funkar för oss iaf Mer än 7000 vet jag dock inte om jag vill varva då jag har hört att vevaxeln inte ska klara mer än 7200 rpm under långa perioder.

Spännande! Jag har absolut inget varvstopp för det går att dra den klart över 7000 varv och då har jag dragit den uppskattningsvis till 7400.
Att vevaxeln inte skulle klara över 7200 har jag inte hört innan faktiskt, men att lyftarna inte skulle hänga med har jag hört däremot.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hellre 500 spänn till en banträff än 500 spänn till ett chip

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hellre 500 spänn till en banträff än 500 spänn till ett chip

500 spänn kommer man nog inte undan på om man ska på banträff
Däremot så lär väl det täcka bränslekostnader dit och hem... (om man inte åker längre än Mantorp).
Men banträffar och dyl får nog vänta till nästa år då jag fått bilen i fint skick
Fast det var herrejösses kul att testa o köra lite RS måste jag säga, även om det gick lite väl herrejösses sakta för mig
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Men då ska du väl ha de 500 riksdalerna till Lazzats slalomcup om den blir av thumbs up

Jönköping
Här sen Dec 2002

Claes Haglund skrev:

Spännande! Jag har absolut inget varvstopp för det går att dra den klart över 7000 varv och då har jag dragit den uppskattningsvis till 7400.
Att vevaxeln inte skulle klara över 7200 har jag inte hört innan faktiskt, men att lyftarna inte skulle hänga med har jag hört däremot.

Märkligt med varvstoppet...han kanske glömde ta med den biten på era chip? Har för mig att jag har hört det där om vevaxeln men ja är ganska osäker men som du säger så är ju hydrauliska lyftare ingen höjdare om man gillar att varva mkt

Andrew: om jag var dig så skulle jag vänta med chippet tills du iaf har skaffat ett gäng vettiga dämpare, den uppgraderingen kapar garanterat mer tid på en bana än chippet.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Men då ska du väl ha de 500 riksdalerna till Lazzats slalomcup om den blir av thumbs up

Har jag missförstått allt?
Jag trodde att det var dött lopp för Lazzat RS iår (i Stockholm)?
Men om det ges tillfälle så deltar jag supergärna!
Övning ger färdighet! Så finns det tillfälle, och om plånboken tillåter så kan du nog lita på att jag kommer o dyka upp på så många evenemang som möjligt!
om det blir lazzat iår så blire nog definitivt utan några nya stötdämpare (lär inte få ihop pengarna innan det börjar snöa)... men å andra sidan är den viktigaste förbättringen som behöver göras åt min 318is den som sitter mellan ratten och stolen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Andrew Petrykowski skrev:
...
om det blir lazzat iår så blire nog definitivt utan några nya stötdämpare

Blir mer "intressant" att köra då

(det lät iof mörkt med nånstans att köra så det kanske inte blir nåt? )

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
...
om det blir lazzat iår så blire nog definitivt utan några nya stötdämpare

Blir mer "intressant" att köra då

(det lät iof mörkt med nånstans att köra så det kanske inte blir nåt? )

Lite mer gungigt om inte annat, fast nu borde det juh vara ganska lugnt med ojämn underlag iaf.
Men som sagt, det återstår att se om det blir något lazzat eller ej.
Citera
Allmänt banåkaforum
1612 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande