| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
torrsumpstankar? Funderingar alltså... inte tankar ;-)
|
1159 besök totalt |
|
Jag har en fundering ang. mitt torrsumpssystem. Pontiacen håller i dagsläget på att göras besiktningsbar och därmed har det installerats en sluten vevhusventilation (motorn är tät, oljepumpen suger undertryck i motorn. Vevhusgaserna ventileras från tanken och in i insuget) med catchtank mellan oljetanken och insuget. När jag höll på att skruva ihop prylarna slog det mig att med en sådan här installation bildas det ju ett undertryck i oljetanken också och det bör därmed bli svårare för pumpen att suga i sig oljan från tanken och in i motorn. vacuumet i insuget ligger kring 13 Hg (eller vad sorten är... kvicksilvertum har jag för mig det hette ) och därmed borde vacuumet i tanken inte bli större än så.
Något att oroa sig för?
|
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Vid besiktningen kan du koppla slangen till insuget.....och köra med ett ventilerat lock i ventilkåpan.
Är det helt tätt....och kopplat till insuget...är risken att du suger in packningar i motorn. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Du skall ha en backventil mellan insugningsvacuumet och oljesystemet. Den reglerar mängden luft som kan sugas in i insuget och blir undertrycket för stort så stängs ventilen, eller om det blir en baktändning i insuget så stängs den även då. På så vis får du an kalibrering av luften som sugs ur vevhuset somtidigt som säkerheten vid baktändningar höjs. Det blir även en mindre påverkan där vevhusluften kan verka som "tjyvluft" i varierande mängd och störa förgaseriet. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Jag förstår ändå inte iden med att sätta breathern till insug efter trotteln - då hamnar ju tank och resten av systemet under atmosfärstryck. Men vad händer med trycksidan - sänks trycket där? Pumpen refererar till atmosfärstryck oftast tror jag men pumpen får ju jobba ännu hårdare? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Re:
Det där var bara en besiktnings situation i mina ögon, och det kanske MÅSTE gå in i insuget, jag vet inte. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Japp. Med ex. F1 motorer så leder man bara vevhusgaserna (från torrsumpstanken) till luftboxen före spjällen. Då blir vevhusventilationen helt sluten vilket också är vad SBP kräver. |
||||
|
Re:
Nej, såklart man inte behöver... Varför tänkte inte jag på det från början?
Tack! |
||||
|
OT: På tal om konstiga enheter; vad gillar ni den här: hemidemisemiquaver
(the shortest named unit of relative time in music, equal to 1/8 quaver, 1/64 whole note or 1/128 breve).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
inHg är väl ingen konstig enhet...
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1159 besök totalt |