| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vända på Toyo Proxxes R888
|
2711 besök totalt |
|
Tror detta diskuerats någon gång tidigare, men jag måste ändå fråga. Mina två vänstra Toyo däck är väääldigt mycket mer slitna än högerdäcken, och jag fundera nu på att byta vänster med höger, men då måse man väl sätta mönstret åt fel håll så att säga, för däcken är väl egentligen höger och vänster, så att "yttersidan" kommer utåt...!? Jag har fått indikationer på att detta ska fungera, eller blir det helknas ?
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
Re: Vända på Toyo Proxxes R888
Är det torrt går det fint. Edit: Jag har även flyttat plats på däck utan att vända, för att slita mer jämt men de har inte haft "yttersida". _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Mönstret är rotationsriktat, det är allt.
Kör du på torrt så kan du lika gärna köra "baklänges". Toyo har inga assymetriska däck med in/ut sida så om du verkligtn vill köra dem åt rätt håll så kan du ju "flippa" dem på fälgen (då höger ytter blir vänster inner). Men det är billigast att köra dem baklänges
Edit: lite sen. |
||||
|
Njaa, Niklas, du får nog gå ut och kolla på dina däck igen....
Det finns faktiskt en märkning med "Left" och "Right" på däcksidan. Har dock ingen aning om varför då mönstret inte är assymetriskt...?
Tror inte det är några problem med att köra däcken på fel sida. När det gäller rotationsriktningen så spelar den som sagt framför allt roll i regn. Kumho ska tex enligt rykten bromsa bättre om man kör dem bakvänt...
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
Re:
olika stommar inne och ute? Är väl inte omöjligt. Kuhmo finns att köpa med olika stomme beroende på vad du vill ha tex
Bland rallydäck för grus är det vanligt att icke drivande hjul ska rulla baklänges. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Borde funka bra, brukar vända både rotation och sida, sätter det bästa varje gång där det slits mest. Har inte provat på just 888. Mönstret brukar inte heller påverka vid vatten då det är lika mycket spår ovavsett riktning.
Grusdäck kan ha "sneda" klackar för att driva/bromsa bättre på löst underlag. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Re:
Grusdäck har nästan alltid höger och vänsterdäck. Där är mönstret spegelvänt också. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re:
Jag har kört 032:or åt båda hållen; och inte märkt någon som helst skillnad (de ser lika j..liga ut hur man än gör). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Jag med. Fram bak och växlat sida också. Förövrigt har jag inte stött på något däck som är så förlåtande som 032r.. Vad gäller hjulvinklar och allt. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re:
Det står Right på ena sidan och left på andra sidan (dvs på insidan av högerdäcken), precis som på alla däck med rotationsbundet symmetriskt mönster, detta för att däckgubbarna skall montera två åt ena hållet och två åt andra (men det blir ju fel ibland ändå). |
||||
|
Har funderat på det där med fiskbensmönster som är på nya däck, man brukar ju säga att det effektivt dränerar bort vattnet men, däcket lägger ju sig ner mot marken inte simmar däcket bröstsim bort vattnet inte.
Finns det inte en annan tråd på rejsa där dom kollat å det skiljer nästan inget alls på egenskaperna beroende på vilket håll däcken är på vått eller tort. Utan vad som styr är mer hur mycket mönster man har?! Å annat självklart som gummiblandning å uppbyggnad av däcket. Mh, Per _________________ Per Axblom |
||||
|
Re:
Haha, är det så?!
Vi la på våra R888 typ dagen innan jag skrev detta och det blev lite stressigt när vi åkte till däckfirman. Upptäckte att däcken var märkta när vi lastade ur men vi hade lyckligtvis tagit med oss två Left och två Right...
Tur att vi inte läste på andra sidan och åkte tillbaka till garaget för att hämta rätt däck!
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
Jag minns inte i vilken tidning jag läste men vid ett sommardäckstest vände de på kul rotationsriktningen på ett "fiskbensmönstrat" däck, tror det var ett Dunlop men kan ha fel, och provade vattenplaning utan att se någon skilnad.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
2711 besök totalt |