Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Rekord -83 isbil/driftingbil - nu med film :P | 7852 besök totalt |
Info:
Bil: Opel Rekord E Årsmodell: 1983 Motor: 2,0CIH med sprut Låda: GM 5pet Bakaxel: original "odiffad" Kaross: rensad från kofångare, lister speglar mm Inredning: allt utrensat bortsett från instrumentbrädan och förarstolen Kommande: ev motorbyte till 2,4 med webrar svetsa diffen bygga nytt avgasystem till 2,0an bygga en halvbur bocka till en ny instrumentpanel i aluminium (Nascar style ) ev kapa bort lite onödig plåt för att få ner vikten yterligare lacka om den bilen på väg fram ur dvalan hmm, undra varför den inte ville starta.... golvet skrapat rent titta va fint det blev räsern bakifrån framifrån, lysen ska skruvas dit efter omlackering, visst är den seriöst lackad, en tidigare ägare penselmålade bilen i denna läckra blåfärg (host!) som tyvärr råkar vara husfärg den gigantiska rovan, tvånollan på hela 111hästar, men känns av nån konstig anledning som 150hk, den är ruggigt pigg To be continued _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
He he! Gött projekt! Hade en -86 2,2 som vinterbil ett tag, mycket trevlig att sladda med faktiskt. Välbalanserad och fin. Jag hade kombibakfjädrar och Biltema rally gasdämpare, så den var stum och fin bak.
En 2,4 är precis vad den behöver för att gå riktigt gött! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
jepp, letar för fullt efter en billig omega att ta delar ur kombibakfjädrar lät bra, vad hade du fram? har du nån idé om hur man kan bygga om framvagn för drifting, bla mer styrvinkel, mindre rattutslag, cambervinkeln fixar man ju med att flytta in övre fjäderbensfästet _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
Fram var den helt original, så därför fick jag byta tråg efter en liten luftfärd...
Färre rattvarv kan du nog fixa med en servostyrsnäcka, mer styrvinkel borde gå att fixa med längre styrarmar skulle jag tro. Annars går det ju att bygga om till kuggstång, om det nu bara ska vara isbil och inte besiktigas. Ta en kuggstång som sitter bakom framvagnsbalken bara, annars svänger inte bilen åt rätt håll... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
okej, men mindre rattvarv, går inde det fixa med kortare styrväxel? eller har jag hört fel visst är det olika fjädrar fram på kombi och sedan, fast iochförsig, man kan ju ha dieselframfjädrar, visst är dom styvare? _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
Jag menade alltså att servosnäckan har färre färre rattvarv än en utan servo. Själva servopumpen och det behöver man ju inte koppla in.
Dieselframfjädrar kan säkert vara styvare, annars är det bara att leta upp några fjädrar som passar i skålen och har ungefär rätt längd, men med grövre tråddiameter. Bara att ta med skjutmåttet till Biltema! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
hej.
styrningen gör du som Anders sade ! fjädringen gör du enklast med att "skruva" ihop 2 bakre fjädrar & säkra dem med slangklämmor & sedan ev: dubbla krängare bak. Fram skall den vara mjuk & medgörlig _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
jepp, och är fjädrarna för långa tar man och kapar dom till önskad längd, hehe, en driftingbil ska ju va låg, och har man 13" isdäck kan man ha den lite lägre än original utan problem, man kanske får modda skärmkanterna lite, men de kvittar
_________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
oj, de här inlägget missade jag totalt så fram kan man ha originalfjädrar? vet att en del rekord kombi hade dubbla fjädrar per sida bak,, med sånna borde den ju bli rätt styv, och sen som sagt dubbla krängare _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
nu är den lååg bak, kapade 3 varv igår, var några millimetrar mellan tanken och domkraften då bilen stod på backen, hehe, var själv och det var första gången jag sänkte en bil men det gick ändå rätt fort, 1timme och 45minuter inkl middag så stod bilen på hjulen, ca 1dm lägre bak, ska ta mej an framfjädrarna nån kväll i veckan, bilder kommer
_________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
min nylackade ventilkåpa, nu fatats bara resten, hehe isdäck, 205or, 13"are breddade bubblaplåtisar med fastskruvad platta för att passa på Opelaxel var tajt med spacers här ser ni var dom satt, i bubblans originalhål, är för att dessa hjul är tänka för att sitta på en farbrors hemmabyggda trädgårdstraktor, _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
bytte tillbaka till vanliga 165R14 idag och tog ut den på en lektur, klån av låg den är, small ju i vid varenda gupp, hehe, göra tjutare gick kanonens men det roliga skulel få ett tråkigt slut, troligtvis är ventilkåpspackningen åt fanders så den läker olja som rann ner på grenröret och jag fick springa som attan efter en pulversläckare, jepp, skiten tog eld, typ 3meters lågor då man slet upphuven, men som tur var hann den inte brinna så mycket så att fixa 2 kablar så var allt i sin ordning, dock så knuffades bilen till sin lilla parkeringsplats bakom nå gamla uthus, man vilel ju inte att det skulle börja brinna igen, så nästa gång man ids pilal med den så ska ventilkåpan bli tät och returledningen fixas och huvudbromscylindern bytas, som jag säkert skrivit så har jag endast handbromsen nu och man vill ju kunna bromsa med foten då man rejsar runt en isbana
en polare har även lovat att hjälpa mej med att svetsa diffen _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
efter riktning, blev betydligt finare, och nu passar baklysena igen och för att dölja det lite tog jag fram skruvdragaren, en poligrip och en låda plåtskruv, sen ser ni ju vad jag gjorde ursäkta för stora bilder _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
är det inte jobbigt att kombinera drifting och iskörning i samma bil? på rwd vill man ju gärna ha mjuk bak o lite mindre mjuk fram på is och snö för att få ner fästet i bak,
på drifting verkar det vara raka motsatsen,, dubbla krängare och dubbla fjädrar bak kan ju inte göra annat än gå på bredden, måste ju bli ifrånkörd av allt på vintern? eller ska du ha en sommar o en vintersättning _________________ Micke Lundkvist |
||
blir nog mest att köra för skojs skull på isen, inget tävlande eller så utan krutet läggs på att få den att gå så bra som möjligt på sladd, är sugen på en annan bil som renodlad isbil men har lite mycket projekt i skallen jst nu för att det ska kunna genomföras, bygger ju en bubbla också
_________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
inknuffad, kall elelr vad? tanken borta, är upphissad på ena sidan så man fick mer mekplats, bakaxeln var typ ivägen i massor gamla tanken, dom måste ha pressat som klån.... nya tanken, betydligt finare :P kommentera nu _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
Har också bytt tank på ett par oplar, bla på min Rekord 2,2. Det var ett rejält hål där luftslangarna sitter, så tankade man fullt rann det ur på nån timme. Tur att soppan är billig...
När du ändå byter tank, se till att alla luftningsslangar är ok, annars är det risk att pumpen suger ihop tanken. Borra ett par småhål i tanklocket för säkerhets skull. Passa på att byta soppafilter också, det har en tendens att glömmas bort på 20 år gamla bilar... Lycka till med resten av mecket! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
är en mobilkamera så därav kvallan, ska förminska dom nästa gång _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
luftslangen är pluggad, alla returledningar är bytta, tanklocket är aldirg tätt, rä ett sånt här halvmjukplastlock med som skruvblad som ska hålla fast det, värdelösa tycker jag men bättre än inget har lite bekymmer emd kylningen just nu, kokar som attan, 30sek burn så var typ glykolen 200grader, tog än lååång stund innan den sluta, skållad blev man också _________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
_________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Rekord -83 isbil/driftingbil - nu med film :P | 7852 besök totalt |