Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
kw-suspension bra eller dåliga?
2489 besök totalt
ballfroog
Skåne
Här sen Maj 2007

Trådstartare

http://www.beastpower.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store . . . .

har tittat på dom här dämparna till min bmw m5 e34. Är det något att ha för att få fina tider på banor?
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re: kw-suspension bra eller dåliga?

ballfroog skrev:
http://www.beastpower.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=BMI&Product_Code=KW-BE34M-Co-V2&Category_Code=kw

har tittat på dom här dämparna till min bmw m5 e34. Är det något att ha för att få fina tider på banor?
KW ligger i samma klass som H&R, Bilstein, Koni mm mm... mao thumbs up

ballfroog
Skåne
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Asså har noll koll på det här med dämpare. Är coilovers bra på tex nurburgring?
Vad är fördelen med "de carbon" dämpare?

mvh Rasmus
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Re: kw-suspension bra eller dåliga?

Vore intressant att se ett test mellan de olika coiloverserna som ligger i samma klass. För oftast är ju den ena bättre än den andra.

Själv jagar jag ju coilovers och började först titta på D2. Men de har inte fått så bra omdömme då de varit av bristande kvalité. Sen började jag snoka på H&R men till min bil så är de Coiloverserna bara ställbara i höjd. Man kan inte göra något åt hårdhet mao. Så nu tittar jag personligen på KW steg 2 som har mer inställningsmöjligheter och för mig och min bil verkar de som ett bättre alternativ. KW steg 3 är lite för pricey för mig men verkar riktigt fina. De kanske är något för dig ballfroog? Vet inte hur mycket du tänkt spendera. Till min kärra håller man även på att ta fram coilovers som är en kombo av bilsteindämpare och eibach-fjädrar. Men det är en annan historia... =)

Som sagt, har något sett något test och jämförelse av olika coilovers får de gärna peka i den riktningen. Det är en djungel där ute. =)

ThomasT skrev:
ballfroog skrev:
http://www.beastpower.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=BMI&Product_Code=KW-BE34M-Co-V2&Category_Code=kw

KW ligger i samma klass som H&R, Bilstein, Koni mm mm... mao thumbs up

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re:

ballfroog skrev:
Asså har noll koll på det här med dämpare. Är coilovers bra på tex nurburgring?
Vad är fördelen med "de carbon" dämpare?

mvh Rasmus

de Carbon har jag inte hört talas om så det får någon annan svara på....

På ringen är det givetvis trevligt med ett lite stramare chassi... MEN om det är första gången du är där så är inte väghållningen på bilen något problem utan att hitta runt banan....

ballfroog
Skåne
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Vad låg steg 3 på i pris? har inte hittat fakta om det =)

Jag hade tänkt ha bilen som street bil asså båda köra bana o sen efter kunna köra hem utan att det är allt för jävligt =P Då känns det som att det är ganska bra att kunna ställa in hårdheten på dämparna.

mvh Rasmus
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

ThomasT skrev:
de Carbon har jag inte hört talas om...

Rätta mig om jag har fel, men "de Carbon" står väl för trycksatta enrörsdämpare typ Bilstein.
(Länge sen jag grävde i sån't här) Den samlade rejsaexpertisen borde kunna hjälpa mig på traven lite...

Edit: obegriplig meningsbyggnad... som så ofta...

Rice and shine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re:

Lars Falk skrev:
ThomasT skrev:

Rätta mig om jag har fel, men "de Carbon" står väl för trycksatta enrörsdämpare typ Bilstein.
(Länge sen jag grävde i sån't här) Den samlade borde rejsaexpertisen borde kunna hjälpa mig på traven lite...

Verkar vara så:
googlat skrev:
Alla Öhlins stötdämpare är baserade på Öhlins framgångsrika tillämpning av "de Carbon" konceptet. De Carbon konceptet innebär att dämparoljan trycksätts med hjälp av gas och skiljs från gasen av en flytande kolv.

Dock så verkar de i många fall omnämnas som om de vore ett specifikt fabrikat...

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

ThomasT skrev:
Lars Falk skrev:
ThomasT skrev:

(Länge sen jag grävde i sån't här) Den samlade borde rejsaexpertisen borde kunna hjälpa mig på traven lite...

Verkar vara så:
googlat skrev:
Alla Öhlins stötdämpare är baserade på Öhlins framgångsrika tillämpning av "de Carbon" konceptet. De Carbon konceptet innebär att dämparoljan trycksätts med hjälp av gas och skiljs från gasen av en flytande kolv.

Dock så verkar de i många fall omnämnas som om de vore ett specifikt fabrikat...
Fransk dämpartillverkare som uppfann konceptet men som slog vantarna i bordet för några år sen (2003?).

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

ThomasT skrev:
Lars Falk skrev:
ThomasT skrev:

Verkar vara så:
googlat skrev:

De var väl som även nämnts ett eget fabrikat. Till min första bil för ungefär 15 år sedan köpte jag de billigaste dämparna jag kunde hitta för att byta de trasiga cykelpumparna som satt på och om jag inte missminner mig var det DeCarbon.
De fungerade säkert helt ok för sin prisklass.

08
Här sen Mar 2003

Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004

KW har en nog så viktig fördel i vårt klimat. Rostfritt stål thumbs up
Mina KW3 till A3an är mycket väl avstämda.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Mina KW3 till A3an är mycket väl avstämda.

Det VET du inte
Men det känns som det skulle kunna vara bra.

2489 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande