Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Dunlop Direzza slitage problem...
1724 besök totalt
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 479


Trådstartare
Dunlop Direzza slitage problem...

Hej tänkte höra om man kan få lite tips.. Jo var på Falkenberg o körde för två veckor sedan med min E36 M3:a. För dagen nya Dunlop Direzza 235/40-18 på 8 tums fälg. Hjulvinklar :toe in nära på noll runt om och camber -3 ochså runt om. Började med kall tryck på 1,8 runt om kollade efter ca 15min körning o hade då 2,2bar hf,hb o vb jämn temp o fint slitage men VF där var tempen 2,4bar riktigt varmt ca 80 grader på ytter sidan o ett riktigt elakt > slitage ner på däcket skuldra, ungefär som att stomen har vikigt sig på grund av för lite camber. Släpte då ur luft till 2,2 vilket resulterade i mera "sido skav". Skiftade då däck med ett bak o tryckte då i 2,4 kallt på vf vilket resulterade i att slitaget flyttades upp mera på däcket ifrån skuldran, han tyvärr inte köra hela passet då någon besökte en fålla o vi blev .
Någon som känner igen problemet, skall man upp i tryck/ner på en så här tung bil eller är det mera negativ camber som gäller...???

Mvh/Mattias

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



om inte jag minns fel vill detta däck ha omkring 2,5 kg i varmtryck ( rätta mig om jag har fel ) !

Jag har också tänkte att testa detta däck ( på samma bil ), och skulle gärna slippa en massa snedslitage etc ! Tror inte att det gör något med ytterligare lite mer camber fram, kanske runt 3,5 grader.

Hur har du fått 3,0 grader bak, antar att det inte är standardinställningar !?

Får du rätsida på problemet så tala gärna om det, så detta däck på en annan ( visserligen lättare ) M3 E36 förra året, hade 9 bankörningar på halsen, helt jämnt slitna runt om, samt mycket mönster kvar, så skulle jag också vilja lyckas

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Tror denna tråd kan ge en del svar, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29812

ps
sökfuntionen är en bra grej

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 479


Trådstartare
Tack Johan för tråd tipset thumbs up . Det rätade facktiskt ut frågetecknen en del. Antar att du läst den? Vad tror du om att öka cambern till runt -3,5 och sedan så blir det nog till att prova sig fram med däcks trycket vf. Thome hade 2,2bar kallt o det var nog samma som jag upplevde sista vändan som att däcket inte vek sig på det sättet som med ett lägre tryck. De övriga tre funkade ju bra med 1.8kalla/2.2varma så det fortsätter jag på...

Jo Martin det är helt riktigt att det inte är orginal stag i bak vagnen på bilen. Köpte ställbara undre länkarmar av Anders "Loaded" för att få till det. Klart att jag skriver igen när jag testat de nya "råd o rönen". Det blir på tors o fre på Kinnekulle i nästa vecka.. Ses vi?

Mvh...M

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Misstänker du fått medium? M3 E36 behöver Direzza i hard IMHo.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 479


Trådstartare
Stämmer bra, fanns inget annat att välja på när jag behövde nya tofflor.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 479


Trådstartare
Här kommer lite nytt... Efter lite filande så kan jag nu ställa cambern ner till -4grader. Gjorde hjulinställning i onsdags innan Kinnekulle o la den på -3,4 fram, -3 bak o nära noll i toe fram o bak. Däck tryck 2,0 på hb,hf o vb medans vf fick 2,4bar.Torsdagen bjöd som bekant på dags regn o ingen däck temp alls ca 35grader C och inte heller något direkt slitage,utan medium däcken fäste riktigt bra i blötan. Fredagen bjöd på ca 15grader o sol thumbs up men då blev det thumbs down för mitt vf däck såg fortfarande hygligt ut, visst skavdes det på ytter kant men inte så allvarligt temp ganska jämnt ca 75grader varmt och 2,8bar. Kändes dock som att däcken blev lite varma efter en stunds körning.Blev lite nyfiken o ville se hur det reagerade på att ha samma tryck som de övriga hjulen, släppte ut till ca 2,1bar och körde fem varv ,kändes bra men där efter så kändes det som att det blev halkigare o halkigare. In i degån o kunde då konstatera att 2-3 cm av slitbanan i ytter kant på däcket saknades .....
Min reflektion: Köper inte medium nästa ggr, vänster fram bör nog ha ett högre tryck än de övriga hjulen ca 0,5bar....(Detta är bara mina tankar). Är öppen för allas åsikter. Skall försöka lägga in en bild på däcket som ser ganska roligt ut..

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Re:

fuling skrev:
Tror denna tråd kan ge en del svar, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29812

ps
sökfuntionen är en bra grej


Jag testade med det mesta. Var nere på 1,3kg fram kallt på slutet. Slets så förbannat iaf. Körde med 2 graders camber. Snabbt gick det, men däcken höll inte. Vet varför dom slets snett däremot, det berodde på gatkörningen, thats it.

Japp, hard som gäller på bilar över 1200kg och 2XX+ hästar

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Mattias R Johansson skrev:
...Min reflektion: Köper inte medium nästa ggr, vänster fram bör nog ha ett högre tryck än de övriga hjulen ca 0,5bar....(Detta är bara mina tankar). Är öppen för allas åsikter...

På min lille bil skiljer det 30 C på vänster- resp. högerdäcken (70 C/40C) då jag kör på Kullen.

Numera kör jag med Medium på vänster sida, och Soft på höger sida (A048).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Däck för banåka
Dunlop Direzza slitage problem...
1724 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande