| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Dunlop Direzza slitage problem...
|
1724 besök totalt |
|
Hej tänkte höra om man kan få lite tips.. Jo var på Falkenberg o körde för två veckor sedan med min E36 M3:a. För dagen nya Dunlop Direzza 235/40-18 på 8 tums fälg. Hjulvinklar :toe in nära på noll runt om och camber -3 ochså runt om. Började med kall tryck på 1,8 runt om kollade efter ca 15min körning o hade då 2,2bar hf,hb o vb jämn temp o fint slitage men VF där var tempen 2,4bar riktigt varmt ca 80 grader på ytter sidan o ett riktigt elakt > slitage ner på däcket skuldra, ungefär som att stomen har vikigt sig på grund av för lite camber. Släpte då ur luft till 2,2 vilket resulterade i mera "sido skav". Skiftade då däck med ett bak o tryckte då i 2,4 kallt på vf vilket resulterade i att slitaget flyttades upp mera på däcket ifrån skuldran, han tyvärr inte köra hela passet då någon besökte en fålla o vi blev .
Någon som känner igen problemet, skall man upp i tryck/ner på en så här tung bil eller är det mera negativ camber som gäller...??? Mvh/Mattias _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
|
om inte jag minns fel vill detta däck ha omkring 2,5 kg i varmtryck ( rätta mig om jag har fel ) !
Jag har också tänkte att testa detta däck ( på samma bil ), och skulle gärna slippa en massa snedslitage etc ! Tror inte att det gör något med ytterligare lite mer camber fram, kanske runt 3,5 grader. Hur har du fått 3,0 grader bak, antar att det inte är standardinställningar !? Får du rätsida på problemet så tala gärna om det, så detta däck på en annan ( visserligen lättare ) M3 E36 förra året, hade 9 bankörningar på halsen, helt jämnt slitna runt om, samt mycket mönster kvar, så skulle jag också vilja lyckas
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
|
Tror denna tråd kan ge en del svar, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ps sökfuntionen är en bra grej
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Tack Johan för tråd tipset
Jo Martin det är helt riktigt att det inte är orginal stag i bak vagnen på bilen. Köpte ställbara undre länkarmar av Anders "Loaded" för att få till det. Klart att jag skriver igen när jag testat de nya "råd o rönen". Det blir på tors o fre på Kinnekulle i nästa vecka.. Ses vi? Mvh...M _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
|
Här kommer lite nytt... Efter lite filande så kan jag nu ställa cambern ner till -4grader. Gjorde hjulinställning i onsdags innan Kinnekulle o la den på -3,4 fram, -3 bak o nära noll i toe fram o bak. Däck tryck 2,0 på hb,hf o vb medans vf fick 2,4bar.Torsdagen bjöd som bekant på dags regn o ingen däck temp alls ca 35grader C och inte heller något direkt slitage,utan medium däcken fäste riktigt bra i blötan. Fredagen bjöd på ca 15grader o sol
.....
Min reflektion: Köper inte medium nästa ggr, vänster fram bör nog ha ett högre tryck än de övriga hjulen ca 0,5bar....(Detta är bara mina tankar). Är öppen för allas åsikter. Skall försöka lägga in en bild på däcket som ser ganska roligt ut.. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
|
Re:
Jag testade med det mesta. Var nere på 1,3kg fram kallt på slutet. Slets så förbannat iaf. Körde med 2 graders camber. Snabbt gick det, men däcken höll inte. Vet varför dom slets snett däremot, det berodde på gatkörningen, thats it. Japp, hard som gäller på bilar över 1200kg och 2XX+ hästar _________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||
|
Re:
På min lille bil skiljer det 30 C på vänster- resp. högerdäcken (70 C/40C) då jag kör på Kullen.
Numera kör jag med Medium på vänster sida, och Soft på höger sida (A048).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1724 besök totalt |