| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rörramschassi? Boktips?
|
7254 besök totalt |
|
Rörramschassi? Boktips?
Har sökt på forumet men hittade inte något? Använde säkert fel sökord? om ni har tips på en bra tråd är det bara att länka till den.
Vet ni av någon bra bok där man kan lära sig bygga ett rörramschassi? (Har nyss talat med en person som har erfarenhet av Mustang II'or... problem med vridningar i chassit) Kunskaper saknas framför allt inom konstruktionsbiten. Tillverkningen bör inte ställa några större problem. Har både Licenssvetsare och plåtslagare redo förutom de vanliga mekanikerna.
_________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Jag känner inte till någon bok om rörramschassie specifikt, men jag tror det är bättre att sätta sig själv och experimentera med modeller för att förstå hur det funkar med triangulering och varför olika lösningar är vekare eller styvare än andra. Man kan använda många olika sätt: sugrör/balsa och snabblim, svetstråd, ... Osv. Sen tycker jag själv det var väldigt givande att bygga en fullskalemodell i träribbor för då märker man om det är realistiskt att allt får plats där man tänkt sig och rören kan gå där man vill
Kjell Bodin gör en sammanfattning i följande tråd (som ju är intressant i övrigt också) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Lekås |
||
|
Boktips är väl egentligen att införskaffa lämplig mekanikbok från någon universitetskurs och sätta sig ner för att läsa pärm till pärm. Då får man grunderna i det som Johan pratar om. Kanske lite trist svar men om man vill ha det riktigt bra behöver man grunderna.
Carrol Smith tar upp endel i ämnet i böckerna Tune to win och engineer to win - kan rekommenderas om man inte läst så mycket i ämnet tidigare. Sen förekommer ju hjälp-mig-konstruera-trådar här på rejsa också, dvs rita upp något som du är nöjd med och be folk ge kommentarer på det hela. Prova sök på "bur", "båge", "rörram", "triangulering", "krafter" osv. Kombinera några av dem osv - det kommer massor med läsvärda trådar som borde hålla dina kvällar upptagna de närmaste två veckorna.
|
||
|
Forbes Aird - Race Car Chassis Design and Construction. ISBN 0-7603-0283-9
Egentligt räknande på styvhet och hållfasthet behandlas inte, men där finns gott om bra beskrivningar och praktiska exempel. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
"Racing and sports car chassis design" av Michael Costin och David Phipps ifrån 60-talet är bra. Men handlar om hur man konstruerar en rörram ifrån scratch och inte hur man förstärker upp en befintlig konstruktion. De går igenom hur man ska tänka när man konstruerar en bil, räknar på en exempel ram samt visar bilder på och skriver vad de tycker om olika ramar t.ex:
Lotus mark 8 Lola Sports 1960 formula one lotus Jaguar c och d typ bland annat Rekomenderas ifall du kan få tag på den _________________ Rickard Olsson |
||
|
Re:
De böckerna jag pratade om kostar 20-35 dollar stycket. Mekanik är bra! |
||
|
Jo, $20 när de fanns i tryck.
Nu är det bara second hand verkar det som och då har priserna blivit helt sjuka. Givetvis fortsätter jag leta. Någon som har bra tips om var jag kan köpa balsaträ (och lim) för att börja bygga modeller? Postorder eller GBG området. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Re:
Jag använde sugrör, blomsterpinnar och Karlssons Klister. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Borde gå att hitta hos din lokale ICA-handlare. |
||
|
Re:
Ifall det är "min" bok du referrerar till så blir nog svaret som så många gånger annars: "njaaa..." Boken är bra. Men tror du kan få tag i precis samma kunskaper till lägre pris på annat håll. _________________ Rickard Olsson |
||
|
Re:
Såg att Aird gick på >$130 och det måste gå att komma billigare undan, även om den är bra. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Tack för bra tips på böcker i ämnet..
Fann åt boken "Racing and sports car chassis design" för 485 Skr, redan beställt o ser fram emot att finna nya idéer angående chassi byggen.. Tack alla än en gång för bra tips!!! _________________ Thomas Szakal omega 3000 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Rörramschassi? Boktips?
|
7254 besök totalt |