| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Moment på bultar som håller nav i bromsskivorna?
|
5182 besök totalt |
|
Re:
Det vet dem du handlar dem av. Tex poggopolini. _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Tack för alla tips so far!
Skulle precis kolla på Sellholms hemsida vad de har för telenummer och såg att de säljer dessa små liv
Specialskruv + stållåsmutter, används till bellhouse & skiva Artikel nummer SET1124 Ca pris inklmoms 25 kr Ca pris exklmoms 20 kr Priserna är enbart riktpriser, då de flesta produkterna är anpassade efter kundens önskemål. Kanske kan vara något. Nu var det ju upptaget när jag skulle ringa men ska göra ett nytt frest om ett tag. Får vi se vad de säger. Men de kommer ju garanterat säga att det är de där man ska ha, men de kostade faen lite asså. =/ 25*10*2... =/ Ajaaa... Som audiägare är man ju van vid att allt kostar en mindre förmögenhet. =) edit: Fick tag på de nu. Rackarns trevliga de där. =) Det hela verkar lite grötigare än jag först trodde. De kör uteslutande med sådana där bultar/mtuttrar när de monterar. Tydligen så är det även kvartstum eller vad han nu sa. Så det är inte en ren M6'a utan den är 6.4mm. Tydligen så ligger hemligheten i muttern vars sista gängor har någon slags fjädrande/nypande egenskap så den låser allting. Dessutom ska de inte dras så jäkla hårt heller, 1.8Nm bara. Men de flesta brukar övredra de tydligen. Som han sa så är de där bultarna/muttrarna mer eller mindre standard i motorsportsvängen. Men en annan är ju lite vilsen så vettifasen. Men ska mäta mina bultar så får vi se om de håller samma mått (22mm längd och 6.4mm bredd), då blir det till att beställa 20 sådana där. _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
|
Re:
Sifvert tar 4+1½ SEK för motsvarande.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
MSV: Poggipolini. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
1,8Nm? Känns som friktionen i den där muttern vida överstiger 1,8Nm, skall man ha nån specialsmörja då eller? Låter dessutom som om man klart dimensionerar mot skjuvning i skruven ist för friktion i förbandet (inte räknat nån men "spindelkänslan" surrar). Titanskruv? Hur varmt blir det i förbandet? Känns vanskligt. Är det för att spara vikt eller för att det går?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Är ingen expert på titan eller nåt men jag vill minnas att det börjar oxidera relativt tidigt och lättmetaller har ju inget wöhlerknä så förr eller senare kommer det att gå åt helvete...
<- domedagsprofet...
Det verkar ju vara trevliga legeringar dom har i titanet men jag är skeptisk till att använda osäkra kort på ställen där felmoden lätt kan bli ond bråd död (kanske inte du men nån som går på trottoaren?) eller iaf kraftiga plåtskador. Kör det säkra kortet, stål, och bränn titanbudgeten där det syns istället. Skruvar till ventilkåpan eller liknande.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
finns ju båda korrisiontröga legeringar och legeringar med relativt hög hållfasthet.. problemmet är som sagt höga temperaturer, och det är inte bara att de oxiderar, utan det går in bl.a kväve och syre i metalen. låga halter av interstesielt syre är dock härdande. även om det ses som förorening.. skaffa titan bultar och sätt mellan motor och låda, betyligt större viktbesparing. dock är det ju fjädrad vikt. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Vojj vojj.
Kul att det blev en liten diskussion om det hela. Men ärligt talat vet jag int eom jag blivit så mycket klokare. Har ju fått massor tips och förslag från er men inga "jag gjorde så här" eller "så här ska du göra".
Han jag köpte mina nav av tillverkade ju nya med annan bultdelning. Han drog dit de med de gamla skruvarna med lite loctite och på känsla. Alltså inte någon vetenskaplig ditdragning. Frågan är om det inte slutar med samma sak här. Loctite 270 och dra lite så där lagom. Ska dock mäta mina bultar och se vad Sifvert har för skoj först. _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
|
mina skruvar var inte inärheten av de sellholm har. Däremot såg jag att jag har ovala muttrar. Kommer nog bli så att jag bara drar dit det med gamla grejerna och loctite. Alternativt köpa nya muttrar. Vet inte hur många gånger man kan använda di där ovala?
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
|
Re:
~ 5 ggr. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Moment på bultar som håller nav i bromsskivorna?
|
5182 besök totalt |