| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
M3 E92 CAB på T13 industripoolen
|
4430 besök totalt |
|
I övrigt håller BMWs testförare som bäst på att hårdköra(testa) den nya SMG lådan (M-DCT) en dubbelkoppling. Pratade länge och väl med testförarna och blev själv förvånad hur nära jag var att lyckas med konst stycket att få åka med dom
En sak som jag personligen inte alls gillar med Audis DSG är att växlingarna inte känns. Enligt BMWs testförare som genast förstod att jag är ett fan av M, ja de försäkrade att även om de nu kör en sorts dubbelkoppling så skulle jag inte oroa mig för den sportiga karaktären på lådan.(som på SMG 1 och 2) Så den sportiga käraktären ska va kvar
Min bil körs endast i S6(snabbaste o hårdaste växlingarna) vilket man endast kommer åt om man kör helt utan alla ESP(DSC), då slår den i växlarna så hårt och skönt, klart beroendeframkallande. Visst sliter det, men det får man ta
om nästa M3 växlar som en DSG, ja då köper inte jag
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Re: M3 E92 CAB på T13 industripoolen
Jag är förvånad över att du inte lyckades!
Jepp, det låter så skönt och är verkligen beroendeframkallande. Varje uppväxling med en SMG är lite som när man hos naprapaten får nacken "fixad". Det knakar till väldigt skönt och gott! _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
Jag tycker SMG är bäst när det är rejs, älskar mellangasen vid nerväxlingar. Två horn kommer upp i pannan.
DSG är bäst när det gäller vanlig, normal körning där SMG inte alls fungerar tycker jag. Men DSG fungerar bra även vid rejs, även om det inte är optimalt. Det är bara att hoppas att BMW - och framtida Audi - lyckas kombinera dessa lägen i en och samma låda. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
|
Så nya lådan ska funka exakt som Audilådan? Alltså att den ena kopplingen sköter de "jämna" växlarna och den andra de "ojämna".
Bara den växlar snabb och gött så funkar det! (Säger jag som fortfarande kör E30 )
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||
|
Re:
Letade fram detta, antar att evo ställt samma frågor som jag. http://www.evo.co.uk/news/evonews/20 _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Re:
Håller med på nåt sätt ser det så ut. Live ser den dock bättre ut
Personligen skulle jag vilja att nya M3 såg ut som nya CLK DTM Black Line
Vilken herrejösses bil o se ut. Fanns gott om dom under industipoolen. Fanns alltid ett par på T13, alla med http://www.wiechers-sport.de/ full bur CLK i vit var särskilt snygg med bur om ändå M3an såg ut som den. Ryktet gör gällande att om man får ihop 50st order på nya CSL med bur spec, ja då kommer den med full bur? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Re: M3 E92 CAB på T13 industripoolen
Hörde inga rykten om vikt eller effekt på CSL? Sånt är ju alltid kul att höra
|
||||||||
|
Mats, thats sticktly confidential, är tumme med M och kan inget avslöja.
Sorry jag bara dagdrömmer, jag önskar jag visste. Men något säger mig att CSL kommer se ut som CLK DTM, väldigt race
Blir nya CSL mycket tyngre än min vill jag inte ha den, inte ens om den har 480hk. Nya M3 väger väl 1655kg tjänstevikt mot min CSL 1520 tjänstevikt så de har ju lite att jobba med, de är positivt. (i övrigt ett rykte är ju bara ett rykte, sällan sant) _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Re:
Dagdrömma om CSL e trevligt Skämt åsido jag blir inte riktigt klok på det där med vikterna på M-bilarna. Kolla man på vägverket så står det att CSL:n har en tjänstevikt på antingen 1520kg eller 1460kg, olika på olika bilar. Läser man gamla tester på CSL i svenska tidningar uppges 1385kg som tjänstevikt Tittar man på Sport Autos supertest när Horst kör på 7.50 runt ringen, står det att bilen väger 1421kg
Jag antar att detta beror på att det har skett någon förändring på definitionen tjänstevikt under åren? I vilket fall som helst så tror jag att en ny CSL måste hårdbantas för att vara snabbare än den gamla. Med tanke på hur många olika modeller BMW spottar ut på marknaden för tillfället känns det som att det borde komma en CSL iaf, hoppas kan man ju alltid!
|
||||||||
|
Re:
Jag tar en med...
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
|
Re:
Bör gå fort det här, snart är de slut
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Re:
Vad är tjänstevikt? =Fordonet i driftsfärdigt skick inklusive verktyg(ej CSL), reservhjul,(finns ej i CSL) bränsle och förare. (Enligt EU norm är det väl inkl 75 kilo förare samt inkl 90% full tank vill jag minnas utan att kolla upp det? Det kan ju skillja lite som jag förstått beroende på land om man räknar förare som 70kg(Sverige?) samt hur man anser att tanken ska vara fylld?) Min CSL har klima, CD och PDC, jag har varit på plats då den vägts, tjänstevikten är 1515kg vilket avrundas till 1520kg i regpapper. Tjänstevikten på en vanlig M3 E46 vill jag minnas är på 1575kg! Inte någonstans finns en CSL som väger 1385kg tjänstevikt! CSL är ingen lättviktare. 1460kg torde vara kerbweight, alltså vikten på gatan utan förare på en CSL med klima mm. 1420kg är kerbweight på den väldigt ovanliga CSL utan klima mm. 85% av alla CSL tillverkade beställdes med, klima(cd, pdc). BMW M hade i sin prognos trott att ca 50% skulle vilja ha den lättare CSL utan klima mm, de fick fel. Marknaden brydde sig inte om att de fick en CSL som p g a klima mm vägde ca 40kg mer än CSL utan klima. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Re:
Gaute, det du skriver om tjänstevikt e helt korrekt!
Jag förstår inte heller varför det står 1385kg som tjänstevikt när bilen kom, men det är den info som finns både i Teknikens Värld, Expressen etc. Fick upp det genom att söka på M3 CSL tjänstevikt. Det kanske e så enkelt att EU-normen var annorlunda 2003. Jag misstänker att man inte kan lita på vägverkets registeruppgifter alltid, tittar man på bilen ULC508 (om någon moderator inte tycker att man ska skriva ut regnr får ni gärna ta bort det!) en bil som tillhör självaste så står det 1460kg tjänstevikt. Jag antar att vår käre kung inte heller har beställt en bil utan klima Det är kanske så att de bilarna utgick ifrån 1385 kg plus 75 kilo förare som ju råkar bli 1460 kg! Din bil vägdes ju som sagt in så där blev det ju den faktiska vikten som blev tjänstevikten. Det finns väl bara 8 eller 9 svensksålda CSL:er så där kanske VV går på uppgifter ifrån generalagenten, medan den riktiga vikten framkommer när det är en import, plus att om reglerna ändras, ändras kanske inte alla gamla bilar osv.
Jag utgår ifrån att Horst hade den "lätta" CSL:n när han satte sitt sjukt snabba varv på 7.50. BMW får nog jobba som bara den för att kunna slå det, tror faktiskt inte de gör det. E46 CSL är nog en blivande samlarbil
PS. Nu blev det väldigt OT
|
||||||||
|
Re:
Största bidragande orsak till 7.50-tiden var nog inte vikten utan däcken. Idag hade han säkerligen varit några sekunder långsammare med aktuella MPSC... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
|
Re:
Vad hade han för däck då? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
|
Re:
MPSC står det ju!!!
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
|
Re:
Förtydligande: MPSC från 2003 var snabbare på torrt väglag än vad MPSC anno 2007 är. Ingen bil i Supertesten har t.ex. varit i närheten av de 1.4 - 1.45 g sidokraft som CSL:en uppnådde. Däremot går det numera att köra riktigt hyfsat på blött väglag vilket inte gick så bra med de tidigare versionerna. Denna info kommer från Horst. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
|
Re:
Det är väl jag som tyder det annorlunda då , för det står ju faktiskt " Idag hade han säkerligen varit några sekunder långsammare med aktuella MPSC.."
Vilket för mig alltså betyder att han körde på nått annat vid rekord försöket, och han IDAG skulle vara långsammare med dagens däck! Eller!?
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
|
4430 besök totalt |