Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
M3 E92 CAB på T13 industripoolen
1, 2   >>
4430 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
M3 E92 CAB på T13 industripoolen



I övrigt håller BMWs testförare som bäst på att hårdköra(testa) den nya SMG lådan (M-DCT) en dubbelkoppling. Pratade länge och väl med testförarna och blev själv förvånad hur nära jag var att lyckas med konst stycket att få åka med dom

En sak som jag personligen inte alls gillar med Audis DSG är att växlingarna inte känns. Enligt BMWs testförare som genast förstod att jag är ett fan av M, ja de försäkrade att även om de nu kör en sorts dubbelkoppling så skulle jag inte oroa mig för den sportiga karaktären på lådan.(som på SMG 1 och 2) Så den sportiga käraktären ska va kvar
Min bil körs endast i S6(snabbaste o hårdaste växlingarna) vilket man endast kommer åt om man kör helt utan alla ESP(DSC), då slår den i växlarna så hårt och skönt, klart beroendeframkallande.
Visst sliter det, men det får man ta
om nästa M3 växlar som en DSG, ja då köper inte jag

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8481



Re: M3 E92 CAB på T13 industripoolen

Göte RS6 Sjögren skrev:
Pratade länge och väl med testförarna och blev själv förvånad hur nära jag var att lyckas med konst stycket att få åka med dom

Jag är förvånad över att du inte lyckades!

Göte RS6 Sjögren skrev:
Min bil körs endast i S6(snabbaste o hårdaste växlingarna) vilket man endast kommer åt om man kör helt utan alla ESP(DSC), då slår den i växlarna så hårt och skönt, klart beroendeframkallande.

Jepp, det låter så skönt och är verkligen beroendeframkallande. Varje uppväxling med en SMG är lite som när man hos naprapaten får nacken "fixad". Det knakar till väldigt skönt och gott!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag tycker SMG är bäst när det är rejs, älskar mellangasen vid nerväxlingar. Två horn kommer upp i pannan.

DSG är bäst när det gäller vanlig, normal körning där SMG inte alls fungerar tycker jag. Men DSG fungerar bra även vid rejs, även om det inte är optimalt.

Det är bara att hoppas att BMW - och framtida Audi - lyckas kombinera dessa lägen i en och samma låda.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Så nya lådan ska funka exakt som Audilådan? Alltså att den ena kopplingen sköter de "jämna" växlarna och den andra de "ojämna".

Bara den växlar snabb och gött så funkar det! (Säger jag som fortfarande kör E30 )

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Re:

Nisse977 skrev:
Så nya lådan ska funka exakt som Audilådan? Alltså att den ena kopplingen sköter de "jämna" växlarna och den andra de "ojämna".

Bara den växlar snabb och gött så funkar det! (Säger jag som fortfarande kör E30 )

Letade fram detta, antar att evo ställt samma frågor som jag.
http://www.evo.co.uk/news/evonews/208383/bmw_m3.html

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9014



Ser inte nya M3:an lite tam ut? E46 hade nån slags aggressivitet i utseendet.

_________________
Martin Öberg
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Re:

obizzz skrev:
Ser inte nya M3:an lite tam ut? E46 hade nån slags aggressivitet i utseendet.


Håller med på nåt sätt ser det så ut. Live ser den dock bättre ut thumbs up Fanns fullt av dom på T13 i alla olika färger
Personligen skulle jag vilja att nya M3 såg ut som nya CLK DTM Black Line

Vilken herrejösses bil o se ut. Fanns gott om dom under industipoolen. Fanns alltid ett par på T13, alla med http://www.wiechers-sport.de/ full bur CLK i vit var särskilt snygg med bur thumbs up
om ändå M3an såg ut som den.
Ryktet gör gällande att om man får ihop 50st order på nya CSL med bur spec, ja då kommer den med full bur?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11963



Re: M3 E92 CAB på T13 industripoolen

Göte RS6 Sjögren skrev:


I övrigt håller BMWs testförare som bäst på att hårdköra(testa) den nya SMG lådan (M-DCT) en dubbelkoppling. Pratade länge och väl med testförarna och blev själv förvånad hur nära jag var att lyckas med konst stycket att få åka med dom


thumbs up

Citat:

Ryktet gör gällande att om man får ihop 50st order på nya CSL med bur spec, ja då kommer den med full bur?


Hörde inga rykten om vikt eller effekt på CSL? Sånt är ju alltid kul att höra thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Mats, thats sticktly confidential, är tumme med M och kan inget avslöja.



























Sorry jag bara dagdrömmer, jag önskar jag visste.
Men något säger mig att CSL kommer se ut som CLK DTM, väldigt race

Blir nya CSL mycket tyngre än min vill jag inte ha den, inte ens om den har 480hk.
Nya M3 väger väl 1655kg tjänstevikt mot min CSL 1520 tjänstevikt så de har ju lite att jobba med, de är positivt.
(i övrigt ett rykte är ju bara ett rykte, sällan sant)

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11963



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Mats, thats sticktly confidential, är tumme med M och kan inget avslöja.

Sorry jag bara dagdrömmer, jag önskar jag visste.
Men något säger mig att CSL kommer se ut som CLK DTM, väldigt race

Blir nya CSL mycket tyngre än min vill jag inte ha den, inte ens om den har 480hk.
Nya M3 väger väl 1655kg tjänstevikt mot min CSL 1520 tjänstevikt så de har ju lite att jobba med, de är positivt.
(i övrigt ett rykte är ju bara ett rykte, sällan sant)


Dagdrömma om CSL e trevligt Skämt åsido jag blir inte riktigt klok på det där med vikterna på M-bilarna. Kolla man på vägverket så står det att CSL:n har en tjänstevikt på antingen 1520kg eller 1460kg, olika på olika bilar. Läser man gamla tester på CSL i svenska tidningar uppges 1385kg som tjänstevikt Tittar man på Sport Autos supertest när Horst kör på 7.50 runt ringen, står det att bilen väger 1421kg

Jag antar att detta beror på att det har skett någon förändring på definitionen tjänstevikt under åren? I vilket fall som helst så tror jag att en ny CSL måste hårdbantas för att vara snabbare än den gamla. Med tanke på hur många olika modeller BMW spottar ut på marknaden för tillfället känns det som att det borde komma en CSL iaf, hoppas kan man ju alltid!

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Ryktet gör gällande att om man får ihop 50st order på nya CSL med bur spec, ja då kommer den med full bur?


Du, jag Kenth och 47 till...

Nice info Gaute, vi syns den 8:e

_________________
Stefan Larsson
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Re:

höfläkt skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Ryktet gör gällande att om man får ihop 50st order på nya CSL med bur spec, ja då kommer den med full bur?


Du, jag Kenth och 47 till...

Nice info Gaute, vi syns den 8:e


Jag tar en med...

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Re:

triss skrev:
höfläkt skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Ryktet gör gällande att om man får ihop 50st order på nya CSL med bur spec, ja då kommer den med full bur?


Du, jag Kenth och 47 till...

Nice info Gaute, vi syns den 8:e


Jag tar en med...


Bör gå fort det här, snart är de slut

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Kan intyga att M3 ser bättre ut i verkligheten!

Ser fram emot CSL n.....









.....trots att det är en BMW!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745


Trådstartare
Re:

bmw130 skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Mats, thats sticktly confidential, är tumme med M och kan inget avslöja.

Sorry jag bara dagdrömmer, jag önskar jag visste.
Men något säger mig att CSL kommer se ut som CLK DTM, väldigt race

Blir nya CSL mycket tyngre än min vill jag inte ha den, inte ens om den har 480hk.
Nya M3 väger väl 1655kg tjänstevikt mot min CSL 1520 tjänstevikt så de har ju lite att jobba med, de är positivt.
(i övrigt ett rykte är ju bara ett rykte, sällan sant)


Dagdrömma om CSL e trevligt Skämt åsido jag blir inte riktigt klok på det där med vikterna på M-bilarna. Kolla man på vägverket så står det att CSL:n har en tjänstevikt på antingen 1520kg eller 1460kg, olika på olika bilar. Läser man gamla tester på CSL i svenska tidningar uppges 1385kg som tjänstevikt Tittar man på Sport Autos supertest när Horst kör på 7.50 runt ringen, står det att bilen väger 1421kg

Jag antar att detta beror på att det har skett någon förändring på definitionen tjänstevikt under åren? I vilket fall som helst så tror jag att en ny CSL måste hårdbantas för att vara snabbare än den gamla. Med tanke på hur många olika modeller BMW spottar ut på marknaden för tillfället känns det som att det borde komma en CSL iaf, hoppas kan man ju alltid!


Vad är tjänstevikt?

=Fordonet i driftsfärdigt skick inklusive verktyg(ej CSL), reservhjul,(finns ej i CSL) bränsle och förare. (Enligt EU norm är det väl inkl 75 kilo förare samt inkl 90% full tank vill jag minnas utan att kolla upp det? Det kan ju skillja lite som jag förstått beroende på land om man räknar förare som 70kg(Sverige?) samt hur man anser att tanken ska vara fylld?)


Min CSL har klima, CD och PDC, jag har varit på plats då den vägts, tjänstevikten är 1515kg vilket avrundas till 1520kg i regpapper. Tjänstevikten på en vanlig M3 E46 vill jag minnas är på 1575kg!
Inte någonstans finns en CSL som väger 1385kg tjänstevikt! CSL är ingen lättviktare.

1460kg torde vara kerbweight, alltså vikten på gatan utan förare på en CSL med klima mm.
1420kg är kerbweight på den väldigt ovanliga CSL utan klima mm.

85% av alla CSL tillverkade beställdes med, klima(cd, pdc). BMW M hade i sin prognos trott att ca 50% skulle vilja ha den lättare CSL utan klima mm, de fick fel. Marknaden brydde sig inte om att de fick en CSL som p g a klima mm vägde ca 40kg mer än CSL utan klima.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11963



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:


Vad är tjänstevikt?

=Fordonet i driftsfärdigt skick inklusive verktyg(ej CSL), reservhjul,(finns ej i CSL) bränsle och förare. (Enligt EU norm är det väl inkl 75 kilo förare samt inkl 90% full tank vill jag minnas utan att kolla upp det? Det kan ju skillja lite som jag förstått beroende på land om man räknar förare som 70kg(Sverige?) samt hur man anser att tanken ska vara fylld?)

Min CSL har klima, CD och PDC, jag har varit på plats då den vägts, tjänstevikten är 1515kg vilket avrundas till 1520kg i regpapper. Tjänstevikten på en vanlig M3 E46 vill jag minnas är på 1575kg!
Inte någonstans finns en CSL som väger 1385kg tjänstevikt! CSL är ingen lättviktare.

1460kg torde vara kerbweight, alltså vikten på gatan utan förare på en CSL med klima mm.
1420kg är kerbweight på den väldigt ovanliga CSL utan klima mm.

85% av alla CSL tillverkade beställdes med, klima(cd, pdc). BMW M hade i sin prognos trott att ca 50% skulle vilja ha den lättare CSL utan klima mm, de fick fel. Marknaden brydde sig inte om att de fick en CSL som p g a klima mm vägde ca 40kg mer än CSL utan klima.


Gaute, det du skriver om tjänstevikt e helt korrekt!
Jag förstår inte heller varför det står 1385kg som tjänstevikt när bilen kom, men det är den info som finns både i Teknikens Värld, Expressen etc. Fick upp det genom att söka på M3 CSL tjänstevikt. Det kanske e så enkelt att EU-normen var annorlunda 2003.
Jag misstänker att man inte kan lita på vägverkets registeruppgifter alltid, tittar man på bilen ULC508 (om någon moderator inte tycker att man ska skriva ut regnr får ni gärna ta bort det!) en bil som tillhör självaste så står det 1460kg tjänstevikt. Jag antar att vår käre kung inte heller har beställt en bil utan klima Det är kanske så att de bilarna utgick ifrån 1385 kg plus 75 kilo förare som ju råkar bli 1460 kg! Din bil vägdes ju som sagt in så där blev det ju den faktiska vikten som blev tjänstevikten. Det finns väl bara 8 eller 9 svensksålda CSL:er så där kanske VV går på uppgifter ifrån generalagenten, medan den riktiga vikten framkommer när det är en import, plus att om reglerna ändras, ändras kanske inte alla gamla bilar osv.

Jag utgår ifrån att Horst hade den "lätta" CSL:n när han satte sitt sjukt snabba varv på 7.50. BMW får nog jobba som bara den för att kunna slå det, tror faktiskt inte de gör det. E46 CSL är nog en blivande samlarbil

PS. Nu blev det väldigt OT

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Re:

bmw130 skrev:
Jag utgår ifrån att Horst hade den "lätta" CSL:n när han satte sitt sjukt snabba varv på 7.50


Största bidragande orsak till 7.50-tiden var nog inte vikten utan däcken. Idag hade han säkerligen varit några sekunder långsammare med aktuella MPSC...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re:

Christian Eick skrev:
bmw130 skrev:
Jag utgår ifrån att Horst hade den "lätta" CSL:n när han satte sitt sjukt snabba varv på 7.50


Största bidragande orsak till 7.50-tiden var nog inte vikten utan däcken. Idag hade han säkerligen varit några sekunder långsammare med aktuella MPSC...


Vad hade han för däck då?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Re:

Qvisfr skrev:
Christian Eick skrev:
bmw130 skrev:
Jag utgår ifrån att Horst hade den "lätta" CSL:n när han satte sitt sjukt snabba varv på 7.50


Största bidragande orsak till 7.50-tiden var nog inte vikten utan däcken. Idag hade han säkerligen varit några sekunder långsammare med aktuella MPSC...


Vad hade han för däck då?


MPSC står det ju!!!

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Re:

Qvisfr skrev:
Christian Eick skrev:
bmw130 skrev:
Jag utgår ifrån att Horst hade den "lätta" CSL:n när han satte sitt sjukt snabba varv på 7.50


Största bidragande orsak till 7.50-tiden var nog inte vikten utan däcken. Idag hade han säkerligen varit några sekunder långsammare med aktuella MPSC...


Vad hade han för däck då?


Förtydligande: MPSC från 2003 var snabbare på torrt väglag än vad MPSC anno 2007 är. Ingen bil i Supertesten har t.ex. varit i närheten av de 1.4 - 1.45 g sidokraft som CSL:en uppnådde. Däremot går det numera att köra riktigt hyfsat på blött väglag vilket inte gick så bra med de tidigare versionerna. Denna info kommer från Horst.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re:

triss skrev:
Qvisfr skrev:
Christian Eick skrev:
bmw130 skrev:
Jag utgår ifrån att Horst hade den "lätta" CSL:n när han satte sitt sjukt snabba varv på 7.50


Största bidragande orsak till 7.50-tiden var nog inte vikten utan däcken. Idag hade han säkerligen varit några sekunder långsammare med aktuella MPSC...


Vad hade han för däck då?


MPSC står det ju!!!


Det är väl jag som tyder det annorlunda då , för det står ju faktiskt " Idag hade han säkerligen varit några sekunder långsammare med aktuella MPSC.."

Vilket för mig alltså betyder att han körde på nått annat vid rekord försöket, och han IDAG skulle vara långsammare med dagens däck! Eller!?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Bilder o videos
M3 E92 CAB på T13 industripoolen
1, 2   >>
4430 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande