Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4442 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Köpa / Bygga banbil
Jag och Mats (Lammkött) har börjat fundera att dela på en bil ![]() nej! inte kapa:bang2: Bilen skall köras på bana, dock skall det gå att köra bilen dit (Ringen) Vi har pratat om, ingen rangordning. 1/ BMW M3 E36 2/ Porsche 944 Turbo 3/ Porsche 968 CS All info är bra info, tex kostnad att hålla vid liv, service grad mm _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Jag får nog ta och lätta en sådan.......och spöa ett par M3or........för att visa att jag har rätt. Man köper en i Tyskland , med lite småskador för 15-20000:-.....och har många pengar att modda för.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Jag var väldigt intresserad av den bilen som 14-åring. Men efter allt jag läste till mig om det så kan jag säga att jag tappade intresset ganska rejält! Fast jag tvekar inte på att man kan göra något riktigt bra av bilen, men varför inte utgå från något som redan är en bra bit på vägen? Fast så kanske bara meckarokunniga människor som jag resonerar ![]() |
Var det den som var med på Gälleråsen i våras/ April? Fast jag föredrar nog något Tyskt dom praktiskt taget hittar själva ner till Ringen ![]() _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
Det är ju just det det är. En mer välbalanserad bil är det sällan man kör. Glömde att säga att detta gäller Firebirden med 2.8 V6.......V8-bilarna är en helt annan sak.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Så fort någon nämner Pontiac Firebird tänker man väll generellt sätt på herrejösses vilken amerikanks motor ![]() Annars så ser jag mest Pontiac + V6 som en Fiero, och dom fick juh inte direkt någon positiv kritk av någon om jag minns rätt ![]() |
Min son har en sådan......med 2.5 fyra.........och automat.......väntar bara på ett han ska få ett hysteriskt anfall... ![]() Inte värdens snabbaste.......men ett ämne för en sådan som mej.....med Cadilac NorthStar motor......och herrejösses trimm..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Jag hade en Camaro Z28 för ett par år sen.
Det var stor motor, vxllåda, och en bakaxel, sjön sång och hyfsat klipp. Men tyvärr provade jag aldrig den på bana. _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
Balaesen går inte att jämföra......på långa vägar. V6an är på 2.8 liter och 150 hk..........men det finns alternativ.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Hehe, jo är man jänkebilsfantast och meckhändig så antar jag att det går att få fart på det mesta! Men jag måste då säga att Fiero'n är en djävligt fräck liten bil! |
Jag är inte jänkebilsfantast .........Ford och Chrysler är tex ett jävla lump.. ![]() Men det är mest bil för pengarna.....om man går upp lite i årsmodeller....1993 och nyare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
För att återgå lite till de tre bilarna som först var på tapeten...
![]() ![]() Vet att dessa ställts emot varandra i forumets begynnelse, fast då var det M3 E30 som ställdes inför en lite skev jämförelse mot 968 CS. Men nu var det E36... 968 CS är den som är mest "turn key". Måste vara en väldigt udnerhållande bil som tål att straffas ordentligt, varv efter varv. ![]() Har sett en sådan i Tyskland med en maaaaaassa trevligt godis för ngt år sedan för 170kkr. 944 turbo är nog inte så dumt, men hur nya sådana finns det? Vad kostar de? oxå en trevlig bil som det går att åka riktigt bra med. Väghållning och ballans! ![]() ![]() M3:an är väl det jag personligen hade valt, men jag är märkesskadad. Totalstrippad kommer man ner iaf 200kg i vikt skulle jag gissa ganska kvalificerat. Denna bil är kanske den som man får jobba med mest för att "få till", dock inte sagt att den är dålig för det. Motorn är ett underverk, likaså lådan och ballansen i bilen. Dock kanske inte lika lätt/snabbfotad som 9XX eller sina äldre E30-bröder. Har man tur kan man hitta sådanahär bilar riktigt billigt, hålla tummarna att drivlinan är servad och sedan bara gasa. CS inbillar jag mig har vettiga dämpare osv, på 944 och M3 lär det få bytas till roligare saker. Men det finns mkt att välja på så det skulle väl inte behöva bli allt för kostsamt. Bromsarna lär palla mer på 9XX, men M3:ans är inte kass alls ihopa med lite belägg osv. Men detta är ju självklarheter på en Ringenbil. Förutom märkesdragningen är valet ganska enkelt då jag tänker mig ljudet ur "jättekalluftsintagetifronten", då 3-litersexan råmar som bäst under belastning i backen efter Bergwerk. ![]() ![]() ![]() |
944:a. No sjit!
Grinar varje gång jag blir omkörd av en Alfasud på kinnekulle men nu var det nått år sen hähä. Porscharna kontra beemr borde ligga bra till när det gäller roliga delar till bilen. Tror beemern är för tung helt enkelt. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
Ja den har vikten emot sig... Men drivlinan talar för. Fast det beror ju på vad man är ute efter och vad som är viktigast. Men som du säger, den är lite tung tyvärr, M3:an. |
Min bil har ju fått anorexia och närmar sig 1ton jämt. Har bara kört bilen lite på småskumma tider på dygnet men det är helt sjukt vad det börjar röra på sig med en orginal 3 liters maskin. Vikten är ju fördel dessutom då däck, bromskontot sparas avsevärt dessutom. Grepp i kurvo är inte att föringa, där spelar ju inte hk någon roll iprincip 944t borde ju spara en del pengar i inköpet som man kan lägga på annat dessutom _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
Så sant så! Prio ett för en "budget/ban/lekbil" är låg vikt. Billigaste trimningen ur alla prestandaaspekter samt att det håller ner utgiftskontot som du påpekar. ![]() |
Hur tror du det känns när en 100hp 700kg alfasud åker på 3hjul runt en på Kinnekulle då? Det har hänt mig ![]() Vi har en i klubben som kör 1.04 blankt med en sådan sud. Respekt! Alla bilar går ju att viktbanta men en m3e36 väger väl en 1700kg org? 1500kg räcerbil kan inte vara nån höjdare iaf... _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
Min fyrdörrars väger 1650 kg med halv tank
![]() ![]() ![]() Hittar man en M3 E36 med superfin drivlina och risig inredning o taskig lack så är det ju ett klockrent projekt! Bara byte av huv, framskärmar och stolar lär göra massa massa kilo. Men jag röstar nog ändå på en 944 Turbo som Ringenbil. Iaf om man ska riva ut all inredning o så, dvs noll komfort. Om man däremot inte ska riva ut inredningen så är M3'an betydligt trevligare att köra ner till Ringen än 944'an ![]() _________________ ![]() |
1 st fulltankad omega 3.0 24 V väger 1580 kg enligt regbeviset. Men jag ligger nåt kilo under 70 så där spar jag tusendelar...
omegan är en stor bil, större är en 4 dr E36. Min har visserligen inte AC, men det sitter en rejäl hyvelbänk mellan rambenen och elhissar fram och glastaklucka plockar på. Med allt löst urplockat såsom mattor, reservhjul, verktyg och annat skräp så väger bilen enligt en lastbilsvåg utanför Växjö 1420 kg med halv tank och förare. Bilprovningens våg är nog inte riktigt pålitlig... Nu försöker jag inte övertyga någon om att Opel omega skulle vara en bra banbil, trots att det har körts DTM med dem i början av 90-talet. Men man kan ändå fundera över hur en så stor bil kan vara så (relativt) lätt? Tunn plåt och sparsamt med rostskyddsvax är nog den enklaste förklaringen... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4442 besök totalt |