Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5516 besök totalt |
Lätta bilar roligare än tunga - oftast iaf
Snackade med en glad Porsche 993-ägare (hej Särås ![]() ![]() Hur mycket lättare är 993'orna på ett ungefär jmfrt med motsvarande 996-modeller? och jmfrt med 964? Rent allmänt har väl elvan lagt på kilon kontinuerligt under åren? En tom rensad elva från tidigt 70-tal.... mmmmmmmm gottis!!!! Låg vikt är ball. Kika på Hondaklubbens resultat i Superstage häromdagen ( i eftersnacksforumet ). De går säkert så otroligt bra där pga fler anledningar. Men en av flera kanske är låg vikt? Tänk om VW släppt den där 180 hk 4WD Lupon.... den ville jag ha ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Nu ska vi på peka att jag är väldigt skeptiskt till vikten på min egen bil...
Samt att den inte är orginal vikt längre heller (stolar & lite annat)... Men tror att realistiskt så väger den i krokarna runt 1300-1400kilo iaf(?)... Vägde den på hjulstakorsets våg, och alla bilar jag vägt där senaste året har visat för lite med ca 50-120 kilo beroende på bil... Lättast är ju faktiskt att få reda på en exakt vikt av nån som vägt in bilen, vem vet min pjäs kanske väger bly!? ![]() Hur som helst så känns den relativt lätt, dock tyngre än Lupon men ändå som typ min f.d S2000... Så ingen tror att jag verkligen är säker på vikten, men som sagt mot Magnus M3 & min RS4 är den iaf lätt... Så pass säker är jag iaf... Angående tjänste vikt hade jag och Magnus en diskusion, hur vida är det tjänstevikt tom bil? Har för mig att det är med typ 2 personer i bilen (a ca 80 kilo) och viss bensin och pakning? Eller hur var det! ![]() För övrigt Magnus, jag har inte en Porsche, det är en Bubbla 993 4S... ![]() /Jimmy Typ 1250 på vågen i hjulsta var det när jag stanade där en väldigt tidig morgon på väg till Stockholm sör övrigt... ![]() Så inte tjänstevikt enligt reg papper... _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Jag har för mig att 996:an blev lättare än 993:an. Men annars är det oftast så att nyare modeller blir tyngre och tyngre.
![]() |
||||
Jag är inte alls säker. Men för mig har tjänstevikt varit 67kg förare och 75% tank. Men jag kan inte säga vad jag fått det ifrån.
(bensin väger ungefär 0.76kg/liter) |
||||
Surfat och letat vikter, hitar bud på allt från 1290kilo (!!!) till 1400kilo jämnt på bara bilen orginal med 4S karosen och 4wd...
Letar vidarare efter exakta vikter nu... ![]() /J _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Re:
Enligt EU-normen för tjänstevikt så är det 75 kilo för förare samt 90% av tanken som gäller ![]() |
||||
Re:
Så kanske det va ja. |
||||
Utan att gräva ner mig i varken Porsche-träsk eller vikt-dito vill jag nog påstå att lätta bilar så gott som alltid är roligare att köra än liknande bilar med hög vikt. En lätt konstruktion förmedlar vibrationer bättre än en tung. Har fortfarande min gamla växelspaksknopp i plast i minnet. Flera ljusår bättre att växla med än metallklumpen Honda hade monterat i fabriken.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re:
Fast de är inte helförtjusta i att man väger där... Om man utnyttjar den vågen så bör man nog vara lite diskret . Vore ju trist om de började stänga av den "off-hours". |
||||
Wikipedias & Vägverkets uppfattning om tjänstevikt:
Tjänstevikt, vikten (massan) hos ett fordon exklusive passagerare och last. Jämför totalvikt. Motsvarigheten för fartyg är Tonnage (Dödvikt). Enligt Vägverket: "Tjänstevikt för en bil, traktor eller motorredskap är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, vatten samt föraren. För en motorcykel eller moped är det den sammanlagda vikten av fordonet i normalt fullt driftfärdigt skick utan sidovagn, med verktyg, bränsle, smörjolja och vatten." _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Re:
Här är lite siffror jag hittade i en tråd på klubbforumet. 996 GT3 -00 ej CS 1500 kg 996 C2 -99 1510 kg 996 C4 -04 1510 kg 996 Turbo -02 1610 kg 993 RS -96 1360 kg 993 C2 -97 1480 kg 993 C4S -97 1540 kg 993 Turbo -96 1610 kg Vilken standard för tjänstevikt dessa siffror följer vete tusan... Jag är ganska säker på att jag sett siffror på 1540kg på 996 c2/c4 vid något tillfälle. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Riktiga bilar väger under 1000kg på startlinjen (med förare).
Hälften så tung bil betyder ju att man "får dubbelt så mycket av" motor, bromsar, däckbredd och bensin. Och dubbelt så platt när man frontar med en suv, tyvär. 1600kg och liknande för en "sportbil" är ju helt knasigt. <- 860 kg i regestreringsbeviset med buren ![]() _________________ Markus Ålind |
||||
Re:
C2:an kan ju inte väga lika mycket som C4:an. C4:an hade ju förstärkt karross som GT3:an och fyrhjulsdrift. Borde va 80-100kg skillnad. |
||||
Re:
Säg det till en Se7enförare så får du se ![]() "Riktiga bilar väger under 600kg på startlinjen" eller nåt ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Då har man ju svårt att säga imot. Vill ju också ha en schysst lätt seven/motsvarande :\. En dag så ![]() ![]() _________________ Markus Ålind |
||||
Re:
![]() ![]() |
||||
Re:
Hej, Jag åker oxå 993 4s fast min är en Porsche ![]() /Magnus |
||||
Re:
Fort gick den iallafall runt Gotland Ring för ett par år sedan ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Re:
Ja den banan var (är) ju helt underbart skön, längtar ofta tillbaks dit, men jag saknar inte dammet och vägen dit ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5516 besök totalt |