| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
tjokkare kränghämmare eller styvare fjedrar?
|
1359 besök totalt |
|
Gjelder en e36 318is med m3 bilstein sprint och 4 grader camber front. Apex m3 3,2 fjedrar nu. Bilen krängar for mycket nu. Bygge om til coilover på sprint dempere, eller sette dit tjokkare kränghämmare? Myket tacksam for svar! _________________ Trond Engdal Jacobsen |
||||
|
Re: tjokkare kränghämmare eller styvare fjedrar?
Först, jag känner inte till bilens speciella egenskaper men rent allmänt, om den lodräta fjädringsvägen är lagom men den kränger för mycket så är det mer krängningsfjädrar som ska till. Beroende på hur mycket "anti" bilen har i olika riktningar så skall vertikal fjädring och roll fjädring representera bilens axelavstånd och spårviddsförhållande. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
I och med att en bil är smalare än lång så får vi olika förhållanden till cgh sidledes och längsledes bilen. Ju smalare spårvidd ju mer rollmotstånd behövs sidledes än längsledes bilen. Bilen rollar ju även längsledes när man bromsar eller accelererar, fast man kanske inte uttrycker sig så dagligdags. Det som även påverkar bilens "roll" i de olika riktningarna är antisquat, antidive och antiroll. Vi måste därför räkna bort hur mycket anti vi har i de olika riktningarna innan vi kan bestämma hur fjädringsmotståndet i roll skall dimensionenras. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
min bil är nog lika bred som smal
men den är i stället lite kortare än lång
_________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||
|
Re:
Ändrat, jag ska inte göra bilarna knepigare än dom är. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
hehe Göran har gjort en std fuling.
Tänkt rätt skrivit fel
Ajabaja Göran inte stjäla mina uppgifter
Självklrat skall det vara längre än bred, allså spårvidden(tw) är mindre än axelavståndet(L) Tumme pekfinger ca tw/L ligger på ca 1,5-2 _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Tankeläsning, jag tänkte nästan skriva att jag gjort en "Fuling" men vågade inte då det inte var något stavfel, utan sakfel.
Men du hade väl stått pall för det också. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1359 besök totalt |