| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
M3 E92 CAB på T13 industripoolen
|
4430 besök totalt |
|
Re:
Tack Christian!
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||||
|
Re:
Fredrik du som bor där nere borde ju defintivt läsa varje nummer av Sport Auto, bra för din tyska!
|
||||||||||||
|
Re:
Jag kan typ beställa öl o schnitzel:eek2:
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||||
|
Re:
Aha se där ja! Får hoppas det blir bra! Sen vill vi se en RIKTIG CSL som är många kg lättare än standard M3
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||||||||
|
Re:
och kranenwasser
oj nu blev det lite väl OT, måste säga att M3 cab:n ser riktigt trevlig ut
|
||||||||||||
|
Re:
Som jag förstår det hela är det fortfarnde samma gummiblandning i cup däcken till CSL som det varit tidigre. Men att det nya cup däcken till 997 är lite annorlunda. Gällande Porsches nya Cup däck till 997 GT3 RS, torde de vara de däcken Horst menar? I vart fall har de cup däcken ett mycket bättre våt grepp än de cup däcken jag till vardags kör på CSL. Michelin special utvecklade ju de däcken till Porsche och de ville då ha ett bättre våt grepp. Likväl som Michelin specialutvecklade cup till CSL, där våt grepp ej var lika viktigt, om än har de bra vått grepp tempererade. Hurvida de nya porsche cup däcken i detta fall förlorat lite av sitt peak grepp i torrt vet jag inte. Jag har kört nya 997 GT3 RS på de nya cup däcken i driftbanan, greppet i våt är givet mycket bättre än de cup däck jag kör på. Man ser även tydligt på porsche cup däcken att de har en hårfin linje skuret i däcket som inte finns på de cup däck jag kör på min CSL. Rickard Göransson drog 1.7G i 77km hastighet med Cup däcken(295 i bak) på loaded på ringen. Sedan drar ju även Walter R högre G än Horst på ringen med samma Porsche o samma däck. Loadeds chassi sätter otroligt bra tryck på bilen i några partier på ringen, men på allt för många är det ju för hårt. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||||
|
Re:
Mystiken tätnar! Det kan vara på sin plats att försöka reda ut begreppen lite grann. a) Generellt verkar det på Supertest-tiderna på blöt handlingbana som om de allra senaste modellerna av det Sportauto kallar "sportreifen" är mer allround än tidigare. Lite av torregenskaperna har offrats för att de ska funka bättre på blött väglag. Dessa utsagor har gjorts av bl.a. Horst ett flertal gånger i tidningen. b) om vi begränsar oss specifikt till MPSC så finns det ju här olika varianter. N0-, N1- och N2-spec är 3 varianter jag känner till, kanske finns ännu fler? Jag är inte säker men jag vill minnas att den variant som sitter på Carrera GT även användes av Pagani och Koenigsegg vid Supertesttillfällena och att den inte är lika sportigt utpräglad som de varianter som satt på de 996 GT3 RS och 997 GT3/GT3 RS-modeller som testats. c) Huruvida de MPSC anno 2003 som satt på CSL:en finns att tillgå idag med exakt samma gummiblandning vet jag inte, men här verkar ju du Gaute ha bättre koll. Om det är så kan man ju utgå från att Horst skulle köra på 7.50 även idag, men om det inte är så skulle han med all säkerhet vara ett par sekunder långsammare. Vet du vad den specen heter, om den specen finns idag och om det också är exakt samma blandning som då? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||||
|
Ja Mystiken tätnar
Här sitter vi och spekulerar, nåväl jag tror mig vara hyggligt säker på att cup däcken till CSL är de samma som tidigare. Dels har jag kört på däcken i många år samt att cup däcken till 997 RS har ett skuret hårfint mönster på sig som inte mina har, samt att jag kört porsches cup däck vs csl cup däck i våt och de är en väldig skillnad, de nyutvecklade 997 GT3 porsche Michelin cup däcken har ett överlägset våt grepp .
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||||
|
HAr även Cup däcken olika N-märkningar?
Finns det isf olika versioner av Cup däcken? Trodde det bara var Pilot Sport däcken som hade N-märkningen!? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||||
|
Re:
Enligt det officiella Porsche-dokumentet nedan över vilka däcktyper som är godkända för de olika modellerna är MPSC alltid listade som N0. Det behöver ju dock inte bevisa att det bara finns en version av MPSC. Som Göte säger finns olika önskemål från olika tillverkare och om det dessutom finns mönsterskillnad mellan CSL och GT3 RS borde det ju finnas olika artikelnamn? Jag rotar i alla fall fram några gamla Sportauto i kväll och kollar upp om man kan få reda på vilka däck som satt på vilken respektive modell vid Supertesterna... http://www.porsche.com/filestore.asp _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||||
|
Hmm, det verkar vara svårt att googla fram trovärdig info om MPSC. Inte ens denna Michelinsida gör någon skillnad på BMW- och Porschedäcken förutom N0-märkningen på Porschedäcken.
http://www.michelinman.com/specs/pil _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||||
![]() |
Bilder o videos
M3 E92 CAB på T13 industripoolen
|
4430 besök totalt |