Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nya belägg och skivor inför bankörning?
1718 besök totalt
henrik_johansson
Ronneby
Här sen Okt 2005

Trådstartare

En kort fråga.
om jag monterar mina nya belägg och skivor idag, fins det någon nackdel med att jag kör bana redan på onsdag? Alltså bör jag köra in beläggen och skivorna innan bankörningen?

Linköping
Här sen Sep 2005

Man ska köra in beläggen. Men nu byter du skivor också så det bör ju vara rakt =)

Pappret jag fick med till mina belägg. Vet ej vad som gäller när man byter skivor också

Citera
henrik_johansson
Ronneby
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

marcus r33 skrev:
Man ska köra in beläggen. Men nu byter du skivor också så det bör ju vara rakt =)

Pappret jag fick med till mina belägg. Vet ej vad som gäller när man byter skivor också

Var ju en riktigt bra inkörningsanvisning, nått sånt fick inte jag till mina belägg. Tack för hjälpen Marcus.

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Hittade en väldigt intressant engelsk artikel för något år sen där jag sammanfattade kontentan av inkörningen för min vänners skull...

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

PFC-97 hade en inkörningsprocedur för begagnade skivor, med nya var det bara att köra race direkt vill jag minnas.. men det är nog inte riktigt jämförbart beroende på vad för belägg du har.

Med gat-"sport" belägg kör jag nog något som liknar det som den galne skrev
ca 100-90km/h och nedbromsningar till runt 30 så kan man köra på samma växel hela tiden. lite avsvalning mellan nedbromsningarna och köra tills man tröttnar eller den lämpliga sträckan tar slut, sen tar man en "ordentlig" nedkylningsrunda.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Nya belägg och skivor inför bankörning?

henrik_johansson skrev:
En kort fråga.
om jag monterar mina nya belägg och skivor idag, fins det någon nackdel med att jag kör bana redan på onsdag? Alltså bör jag köra in beläggen och skivorna innan bankörningen?

Vad är det för belägg?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

haha, 180-100 km/h, de är inte blyga med hastigheterna på inkörningen

henrik_johansson
Ronneby
Här sen Okt 2005

Trådstartare

ice skrev:
henrik_johansson skrev:
En kort fråga.

Vad är det för belägg?

Beläggen är original från mekonomen kombinerat med slitsade G60 skivor. Satte dit allt idag och har kört i lugnt tempo. Har ca 10 mil till banan imorgon så räknar med att beläggen kommer vara inkörda tills dess.

Ume
Här sen Jul 2003

Det kommer fungera skitbra.
Du har EXAKT samma setup som jag.
MEN du har typ 100 kilo mindre vikt i bilen.
Min bil är ju en Mk II 16V.

orginalbelägg i kombination med slitzade G60-skivor typ Rolleslitz eller liknande fungerar BRA.
Mjukare belägg slits lite och dammar MEN sliter mindre på skivorna.
De håller sig hela tiden rena och fungerar bra.

Går man på vassare belägg så slits skivan mer.
MEN skaffar du bättre däck kommer du behöva uppgradera.
Iaf om du köper R-däck då dessa med bättre grepp behöver mer bromskraft för att klara fästet.
Nästa uppgradering blir för mig iaf att fixa kylning till bromsarna.

KÖR med det du har nu ett tag det kommer fungera fint på din lätta bil.

Laholm
Här sen Nov 2002

henrik_johansson skrev:
Beläggen är original från mekonomen kombinerat med slitsade G60 skivor. Satte dit allt idag och har kört i lugnt tempo. Har ca 10 mil till banan imorgon så räknar med att beläggen kommer vara inkörda tills dess.

Du kan nog köra flera tusen mil på det sättet utan att få dom inkörda, termiskt inkörda alltså.

Själv har jag lyckligtvis aldrig fått problem med belägg vid banåka relaterat till inkörning, men de doftsensationer som kommer vid ca 5:e hårda inbromsningen vid inkörning tycker jag tydligt indikerar att den termiska inkörningen verkligen gör någonting, ivf på de belägg jag haft.

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Belägg motsvarande original kräver ingen speciell inkörning då bindemedlet ändå börjar brinna upp vid ca 450 grader... Däremot anser inte jag man ska börja med en inbromsningar från 150 med helt nya delar

Hoppas det gick bra med slangen Henrik

Citera
henrik_johansson
Ronneby
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Nu är man tillbaka från bankörningen och allt gick fint, gjorde lite inbromsningar på väg dit men inte allt för häftiga för bilen var fullpackad med verktyg och dyl.

På banan tog bromsarna precis som original saker ska göra, helt odramatiskt och utan mattning. Gjorde ett par inbromsningar från 150 till 20 utan problem.

Stacke skrev:
Hoppas det gick bra med slangen Henrik

Tack för snabbleveransen Per, slangarna var som pricken över i:et på de nya bromsarna.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

henrik_johansson skrev:
...På banan tog bromsarna precis som original saker ska göra, helt odramatiskt och utan mattning...

Understatement of the day: Mina erfarenheter är inte riktigt i linje med dina.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
1718 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande