Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5990 totalt) |
Vad väger en BMW E34 M5 3.8?
Inte vikten på pappret utan vikten på vågen om man säger så.. Är det någon som vägt en sådan bil?, skriv gärna vad det var för utrustning på den också. Är tänk som budgetracer i sann "Team CSN" anda ![]() ![]() ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||
Budgeträser????? Team CSN?????
Det måste väl räknas som dålig svenska att syfta på en M5 ihop med ovanstående. Däck, broms och bensinkontot lär ju explodera vid bankörning med en sådan best....... Hoppas inte någon CSN-handläggare ser ditt inlägg.... ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
ju mer jag får ner vikten ju mindre belastas bromsar/däck och även bensinförbrukning..
Att slänga ut grejer är det billigaste sättet att trimma, så det ska även bli det första.. (om jag nu genomför detta) _________________ Mathias Lövdblad |
||
Tänk på att 3,6 litersmotorerna betraktas som slitstarkare än 3,8 liters. Marginalerna är snävare på den större motorn. Värt att tänka på om du ska plåga den på bana...
![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Att kalla detta för budgetprojekt är lite som att svära i kyrkan
![]() ![]() Sörpan: 3,6'an är tyngre än 3,8'an iaf. om jag fick välja ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Re: Vad väger en BMW E34 M5 3.8?
Jag är ganska säker på att Mäkinen vägde sin M5'a rätt exakt. (Fast han är på semester i de djupa skogarna nu, och jag kommer inte ihåg...) ![]() |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
om man lyckas toktoktoktoklätta den så borde det ju kunna bli bra. Men jag undrar om det går att få ner vikten till vettiga nivåer utan otroligt massa jobb (och en hel del pengar)? Banta 350 - 400 kg kan ju bli rena raketforskningen
![]() _________________ ![]() |
||
vad tror ni totalvikten är på?: innertak,baksäten, mattor, förar/passagerarstolen, helhissar, acc (hela systemet), huv, backlucka, reservhjul, verktyg, dörrsidor, stereo, ljudisolering, servostyrning(?), avgassystem, batteri.
Givetvis så ersätts vissa grejer av saker som väger, lättare batteri, plast huv/backlucka, lätta "race" stolar, ev. bur också, lättare avgassystem. kommer ni på mer saker man kan slänga ut säg till! ![]() dock så tror jag att jag vill ha kvar instrumentpanelen. ( obs, "tror") _________________ Mathias Lövdblad |
||
Nu är det ett par år sen jag vägde min gamla bil, men jag vill minnas att vågen stannade på 1880kg utan pilot. Den bilen (3,6 -89) var förhållandevis välutrustad: elstolar, helläder, farthållare, färddator, klima plus en del annat som jag inte minns.
Enligt den som jag sålde den till har den haft ytterligare fem ägare de senaste 12 månaderna och den var dessutom till salu igen. ![]() En bekant har en 3,8 -92 som jag vill minnas stannade runt 1650kg på vågen, men den "saknade" en hel del utrustning som min hade, som exempelvis katalysator... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
He he he ![]() Vi skulle jo ha litt folelse av å kjore bil også! Meen.... så skulle vi ha ut varmeapparatet og da måtte vi ha ut dashboardet for å få det til. Heck.. tenkte vi - dashboardet veier jo MASSE!!! så da forsvant det også ![]() Lykke til ![]() _________________ Orjan Sandland |
||
nja...enligt ETK som ligger dom på bara på 40kg st ink el nackstöd ![]() e34 rå kaross väger hela 291kg (min e28 landar på den vikten med dörrar, skärmar,huvar och rutor monterat iofs mycket är då av plast) men visst kan man ha skoj och bygga på en ovanlig bil..men jag är lite tveksam till att bygga en banracing bil utav en e34 m5 3,8 pga av vikten..men å andra sidan varför inte? Alltid kul att vara anorlunda ![]() Men varför inte en s62 eller en p62 maskin i en e30 kaross? ![]() ![]() ang instumentering, så funderar faktiskt på att behålla min panel... 1,jag ska fortfarande kunna bes om jag känner för det och 2 den väger 6kg med instrument huset...olättad och där finns lite att karva bort _________________ Pelle Persson |
||
Det är nog Arun du tänker på. Tror inte han har lättat den så mycket. Han brukar slänga ut baksätet. Men det är nog allt. Bur sitter det inte heller i den. De största förändringarna är nog gjorda på motor (och bromsar?). Fort går det iaf. ![]() _________________ Anders Dauner |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5990 totalt) |