Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12687 besök totalt |
Fattade konstruktionen fel när jag läste, men efter att ha läst igen och forstatt resonemang så fattar jag. Trodde fjäderplåten skulle ligga tvärs krängaren och infäst i karossen och krängaren, men så tänkte inte ni inser jag. En annan variant skulle kunna vara att sätta på ett gängat rör på mitten delen av kränhämmaren, med en slits ut med hela rörets längd och med två muttrar som drar ihop slitsen. Genom att variera avståndet mellan muttrarna kan man ändra styvheten genom att olika längd av det slitsade röret medverkar till styvheten. Nackdelen är att man måste kapa kränghämmaren för att få på detta arrangemang. toleraserna på rörets innerdiameter är kritisk för att få rätt klämkraft. mvh _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jo jag skall fixa en bild från kullen där den kränger kraftigt. och visst skall du få känna på corsan om du får plats? ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
![]() _________________ ![]() |
||||
Är det cad-filer i dwg eller dxf-format kan jag hjälpa till _________________ Pär Hylander |
||||
Läs den översta tråden i det här forumet
(Tråden heter nåt i stil med "Ny på forumet? Läs detta noga!" Där står en tydlig beskrivning om hur du laddar upp bilder. Om nåt är oklart efter det så är det bara o fråga!! ![]() _________________ ![]() |
||||
Fantastiskt!!...genast blev jag mycke mindre invalid
![]() I vilket fall som helst så ser krängandet ut sähär på framvagnen på garagobjektet. Bak funkar det enligt samma princip fast krängaren ligger i bagaget... ![]() ![]() [/img] _________________ Karl Brag |
||||
Tjusigt värre!
Lite nyfiken på vad det är / hur det är gjort där hämmaren kommer ut från bussningen där den sitter fast i bilens botten och armen som går bort mot hjulupphängningen. Lite alu där och.... blir inte riktigt klok... _________________ ![]() |
||||
Ja, oxo en rörhållare (gröna plasten) som bussning ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Vi tar en ny ur en lite annan vinkel...
![]() Alun du ser är en klämhylsa, släpper du lite på den så kan man vrida på "bladet" som går ut till länkarmen då det sitter i en rörhylsa som i sin tur är svetsad i röret över till andra sidan (det som sitter mot chassit med den fula gröna bussningen) och vips så har du justerat hårdheten ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Nope...nylonplast i den, nån typ av hydraulrörsupphängning. Smörj den med lite fett så håller längre än föraren
![]() Den du ser på bilden har faktiskt gått två säsonger rallycross, jag tänkte bytt den, men så mätte jag o kikade lite på den och kom fram till att det vore helt menlöst... ![]() Idén är förövrigt inte min ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Ah, så fjädringen i hämmaren består av två delar, dels rörets vridningsflex och sen hur mycket armen sviktar beroende på om den står mer rakt eller platt så att säga mot kraftens vinkel....
_________________ ![]() |
||||
Yepps! Kalaside ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Prexis så...iofs så flexar inte röret sådär vansinnigt mycket, så länge du inte har grövre blad än såhär. Ta en koll på en Viper nån gång, där snackar vi krängare! Gissar på att röret är ungefär 60-80 mm i diameter
![]() _________________ Karl Brag |
||||
Stjäl på bara ![]() Faktiskt rent barnsligt användbara dom där rörklämmorna, kommer komplett med tvådelad plastbit och dessutom med två stålbrickor med styrningar och gängor. Bara att helt sonika svetsa fast den ena rätt i bilen, se glad ut en stund, och sen klämma dit plast, rör och bricka nummer två. Stumt, starkt och hållbart. ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Igentligen samma konstruktion, fast bladet är vridbart via en spak med fasta lägen i bilen via en "push-pull" vire. Alternativt kan en motor användas som vrider bladet och då har man en indikaror som talar om vilket läge bladet står i (om man har kollat på Race och sett innifrån Audibilarna så har dom krängarinställningen på en digital panel på instrumentbrädan...) om man inte jobbar med blad kan man ha justerbar längd på armen, används bla. av Volvo på 850Racing tiden (vet inte hur det är på S40 och S60) kommer på min golf i bak vad det lider... ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
Här kommer bilden som fick mig att allvarligt fundera på att montera dit kränghämmaren ifram, annars så känns bilen kanon i övrigt.
![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Undrar om du inte ska satsa på hårdare dämpare o fjädrar istället....
Blir sugen o provköra ![]() Jag vet, du ska åka ner till Pelle på stötdämparexperten med bilen!! Jag hänger gärna med! _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12687 besök totalt |