Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kränghämmare vara eller inte vara?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12687 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

pv micke skrev:
Daniel:
joo, precis vad jag menar. Man sätter dit blad som är av samma bredd som krängaren..

Fattade konstruktionen fel när jag läste, men efter att ha läst igen och forstatt resonemang så fattar jag. Trodde fjäderplåten skulle ligga tvärs krängaren och infäst i karossen och krängaren, men så tänkte inte ni inser jag.

En annan variant skulle kunna vara att sätta på ett gängat rör på mitten delen av kränhämmaren, med en slits ut med hela rörets längd och med två muttrar som drar ihop slitsen. Genom att variera avståndet mellan muttrarna kan man ändra styvheten genom att olika längd av det slitsade röret medverkar till styvheten. Nackdelen är att man måste kapa kränghämmaren för att få på detta arrangemang. toleraserna på rörets innerdiameter är kritisk för att få rätt klämkraft.

mvh

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Det efterlystes bilder på justerbar krängare här...jag råkar ha en hop i min burk. Men tyvärr så har jag inte en aning om hur jag skulle kunna visa dom här

Nån som kan hjälpa en stackars ITinvalid?

Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:
Här kan ni se hur det ser ut.

http://www.novaload.net/forums/article.php?t=63459
Ah! okidoki! Nu fattar jag thumbs up

Annars tycker jag det här ser helt ok ut om den känns bra när du kör!
Vore skoj o "känna på" bilen
(bilden från Lazzats julkalender (lite snö! hehe!!))

Jo jag skall fixa en bild från kullen där den kränger kraftigt.

och visst skall du få känna på corsan om du får plats?

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

PCR skrev:
Det efterlystes bilder på justerbar krängare här...jag råkar ha en hop i min burk. Men tyvärr så har jag inte en aning om hur jag skulle kunna visa dom här

Vilket bild/filformat har du dom i? om du har dem i jpg eller gif så kan du ladda upp dem själv. Annars finns det andra vägar osså. Om det är jpg eller gif så ska jag förklara, det är enkelt.... ganska iaf

Laholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
PCR skrev:

Vilket bild/filformat har du dom i? om du har dem i jpg eller gif så kan du ladda upp dem själv. Annars finns det andra vägar osså. Om det är jpg eller gif så ska jag förklara, det är enkelt.... ganska iaf

Är det cad-filer i dwg eller dxf-format kan jag hjälpa till

Täby
Här sen Dec 2002

jpeg var det sist jag kollade...
Är säkert hur enkelt som helst, om man inte är ITinvalid [/img]

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Läs den översta tråden i det här forumet
(Tråden heter nåt i stil med "Ny på forumet? Läs detta noga!"

Där står en tydlig beskrivning om hur du laddar upp bilder. Om nåt är oklart efter det så är det bara o fråga!!

Täby
Här sen Dec 2002

Fantastiskt!!...genast blev jag mycke mindre invalid

I vilket fall som helst så ser krängandet ut sähär på framvagnen på garagobjektet. Bak funkar det enligt samma princip fast krängaren ligger i bagaget...

[/img]

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Tjusigt värre!

Lite nyfiken på vad det är / hur det är gjort där hämmaren kommer ut från bussningen där den
sitter fast i bilens botten och armen som går bort mot hjulupphängningen. Lite alu där och.... blir
inte riktigt klok...

Laholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Tjusigt värre!

Lite nyfiken på vad det är / hur det är gjort där hämmaren kommer ut från bussningen där den
sitter fast i bilens botten och armen som går bort mot hjulupphängningen. Lite alu där och.... blir
inte riktigt klok...

Ja, oxo en rörhållare (gröna plasten) som bussning Lär ju vara stumt och fint, men den blir nog ganska fort uppsliten, eller? Fast det var ju en himla bra ide, dom kostar ju nästan ingenting, typ 10 kr eller nått!

Täby
Här sen Dec 2002

Vi tar en ny ur en lite annan vinkel...

Alun du ser är en klämhylsa, släpper du lite på den så kan man vrida på "bladet" som går ut till länkarmen då det sitter i en rörhylsa som i sin tur är svetsad i röret över till andra sidan (det som sitter mot chassit med den fula gröna bussningen) och vips så har du justerat hårdheten

Täby
Här sen Dec 2002

Nope...nylonplast i den, nån typ av hydraulrörsupphängning. Smörj den med lite fett så håller längre än föraren
Den du ser på bilden har faktiskt gått två säsonger rallycross, jag tänkte bytt den, men så mätte jag o kikade lite på den och kom fram till att det vore helt menlöst... thumbs up
Idén är förövrigt inte min Utan det är en inte helt okänd herre vid namn Ingvar Gunnarsson som kläckt den, han har monterat krängare så på i princip hela startfältet i rallycross SM...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ah, så fjädringen i hämmaren består av två delar, dels rörets vridningsflex och sen hur mycket armen sviktar beroende på om den står mer rakt eller platt så att säga mot kraftens vinkel....

Laholm
Här sen Nov 2002

PCR skrev:
Nope...nylonplast i den, nån typ av hydraulrörsupphängning. Smörj den med lite fett så håller längre än föraren
Den du ser på bilden har faktiskt gått två säsonger rallycross, jag tänkte bytt den, men så mätte jag o kikade lite på den och kom fram till att det vore helt menlöst... thumbs up
Idén är förövrigt inte min Utan det är en inte helt okänd herre vid namn Ingvar Gunnarsson som kläckt den, han har monterat krängare så på i princip hela startfältet i rallycross SM...

Yepps! Kalaside Utan att skämmas stjäler jag iden och förvarar till framtida bruk

Täby
Här sen Dec 2002

Prexis så...iofs så flexar inte röret sådär vansinnigt mycket, så länge du inte har grövre blad än såhär. Ta en koll på en Viper nån gång, där snackar vi krängare! Gissar på att röret är ungefär 60-80 mm i diameter , där har dom av någon anledning inga "blad" att justera på. Antagligen har dom någon form av justering enligt byta hål principen på länkarmen...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Men inifrån justerbara hämmare då?

Täby
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:

Yepps! Kalaside Utan att skämmas stjäler jag iden och förvarar till framtida bruk

Stjäl på bara thumbs up
Faktiskt rent barnsligt användbara dom där rörklämmorna, kommer komplett med tvådelad plastbit och dessutom med två stålbrickor med styrningar och gängor. Bara att helt sonika svetsa fast den ena rätt i bilen, se glad ut en stund, och sen klämma dit plast, rör och bricka nummer två. Stumt, starkt och hållbart.

Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Men inifrån justerbara hämmare då?

Igentligen samma konstruktion, fast bladet är vridbart via en spak med fasta lägen i bilen via en "push-pull" vire. Alternativt kan en motor användas som vrider bladet och då har man en indikaror som talar om vilket läge bladet står i (om man har kollat på Race och sett innifrån Audibilarna så har dom krängarinställningen på en digital panel på instrumentbrädan...)

om man inte jobbar med blad kan man ha justerbar längd på armen, används bla. av Volvo på 850Racing tiden (vet inte hur det är på S40 och S60)
kommer på min golf i bak vad det lider...

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Här kommer bilden som fick mig att allvarligt fundera på att montera dit kränghämmaren ifram, annars så känns bilen kanon i övrigt.

Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Här är en till fartfylld bild med "viss" krängning

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Undrar om du inte ska satsa på hårdare dämpare o fjädrar istället....

Blir sugen o provköra och rycka lite i hörnen på bilen... hehe!

Jag vet, du ska åka ner till Pelle på stötdämparexperten med bilen!! Jag hänger gärna med!

Kränghämmare vara eller inte vara?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12687 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande