Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slutkörd bromsvätska ger vilket symptom?
5 besök senaste veckan (4589 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Hej!

Efter Sviesta har jag lite problem med min bils (orginal-)bromsar... Dels är klossarna lite glaserade men det får slita in sig lite innan dom blir utbytta...

Vad som är värre är att bromspedalen känns svampig. Vid tomgångsvarv kan jag med lite extra kraft få bromspedalen att bottna...

Näväl, är det någon av er experter som vet om jag kan återställa bromsen enbart genom att byta vätska och lufta bromsarna?

Fick inte nåt svar på STCS så jag testar här oxå.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Hör av dig så ska jag se om inte jag har nga flaskor Motul RBF 600 över.
Denna kan du blanda med originalvätskan. Funkar MKT bra vid banåka och kostar inte många kronor.

Belägg hade jag hoppats kunna säga vad du ska ha, men vi är i samma sits själva...det finns inte mkt att välja på om man är ute efter lite livslängd tyvärr...till just den bilen.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Hör av dig så ska jag se om inte jag har nga flaskor Motul RBF 600 över.
Denna kan du blanda med originalvätskan. Funkar MKT bra vid banåka och kostar inte många kronor.

Strålande! Är mycket intresserad! PM:ar dig!
Belägg hade jag hoppats kunna säga vad du ska ha, men vi är i samma sits själva...det finns inte mkt att välja på om man är ute efter lite livslängd tyvärr...till just den bilen.

Eftersom jag kör mest vardagsåka kryddat med lite bana så tror jag att till-o-med att "GreenShit" (har läst om belägg i Best of) skulle funka OK för mig? Jag fegkör ju ändå bara på banan!

Eller så antar jag att detta är ett försök att övertala mig att byta upp mig till en E30, helst en 318is???

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Magnus K skrev:

Eller så antar jag att detta är ett försök att övertala mig att byta upp mig till en E30, helst en 318is???

Nä, vad får dig att tro det...

Ando
Habo
Här sen Mar 2003

Magnus K skrev:

Nä, vad får dig att tro det...

Gör du det så får vi snart dela upp Team CSN i mindre grupper

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: Slutkörd bromsvätska ger vilket symptom?

Hej Magnus.

Vet inte vad du gjorde på Sviesta, men om dina brombelägg har fått en "glansig" yta måste du ta och demontera de och ta och putsa bort den glaserade ytan från beläggen. Denna yta gör nämligen att dina klossar inte kan greppa ordentligt om skivorna utan bara glider och friktionen tilltar samma sak med värmen... men ingen bra bromsverkan....
om du körde tillräckligt hårt (kan) du ha fått vatten i bromsvätskan! (Bromsvätskan börjar koka och vatten uppkomer i systemet) detta kan göra att din pedal bottnar.... Enda är att byta ALL vätska i systemet.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Jovani skrev:
Hej Magnus.

om du körde tillräckligt hårt (kan) du ha fått vatten i bromsvätskan! (Bromsvätskan börjar koka och vatten uppkomer i systemet) detta kan göra att din pedal bottnar.... Enda är att byta ALL vätska i systemet.

Bäst att klargöra lite: Det uppkommer INTE vatten i bromssystemet om vätskan kokar. Däremot uppkommer det luftbubblor,
som du får bort genom att lufta systemet och fylla på ny och fräsch bromsvätska av samma typ som du har i systemet idag.

Byta bromsvätska bör du göra en gång om året, om du använder bilen till bankörning etc. Detta beroende på att vätskans egenskaper
försämras med tiden.

MVH

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Tackar för alla svar! Jag är novis (märks det? nähe?! ) så alla synpunkter från mer erfarna banåkare är varmt välkomna!

Jag ska byta bromsvätska, det får bli steg 1 för mig. Då bör jag få bort den lite svampiga känslan som uppkom efter Sviesta. Vätskan är ung ett år ny = gammal, och det är Saab orginal så jag gissar att den är slut eller iaf har tagit upp ganska mycket vatten. Borde faktiskt ha bytt innan Sviesta men hann inte.

Klossarna är ev. lite polerade av värmen som Jovani skriver, jag körde så mycket jag vågade och mina standarddäck tillät (vilket iofs inte var så mycket! ) men jag väntar nog och ser vad som händer med beläggen. Hade samma tendenser efter STCS-Mantorpsträff men där blev beläggen märkbart bättre efter några få 10-tals mils körning. Om det inte blir bättre snart, så ska beläggen bytas till nåt som tål värme lite bättre.

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Ur Brembo Racing teknisk informations katalog:

Använd endast vätska från en ny oöppnad behållare.
Byt bromsvätskan före varje race.
Vid användning av andra vätskor än bromsvätska förstörs komponenterna i bromssystemet. Eftersom bromsvätskor är hydroskopiska
(tar åt sig vatten) får man
räkna med att vid hög luftfuktighet kan vätskans kokpunkt väsentligen sjunka.
I dessa fall kan det vara nödvändigt att den byts dagligen.

För mer info kring bromsar:
http://www.kvickmc.se/bilracing-teknikinfo.htm

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Från en tidigare tråd här

Läs och begrunda, aldrig har jag sett så mycket klokskap när det gäller bromsfrågor:

http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm

och tänk, jag har stött på nästan alla fenomen och fått samma fealktiga diagnos

Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag har också fått lite "svampiga" och framförallt klenare bromsar sen Sviestad (mörkblå omega utan väghållning, långhårig spinkig glasögonorm bakom ratten...).
Jag gissar på att mina belägg blivit glasade. Det är original alltihop utom stålomspunna slangar, hålborrade skivor och Tar-ox belägg bak. Alltihop är ca 3 år gammalt, även bromsvätskan...
Måste nog byta innan helgen...

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Svampigheten verkar ju bero mest på vätskans tillstånd?

Men vänta lite o se (om det inte är akut med de kassa bromsarna) för jag upplevde att mina orginalbelägg kom tillbaka som vanligt efter några mil?

Nån som vill kommentera det där med glasering av bromsbelägg? Jag vill gärna veta mera...

Allmänt banåkaforum
5 besök senaste veckan (4589 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande