Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (4589 totalt) |
Slutkörd bromsvätska ger vilket symptom?
Hej! Efter Sviesta har jag lite problem med min bils (orginal-)bromsar... Dels är klossarna lite glaserade men det får slita in sig lite innan dom blir utbytta... Vad som är värre är att bromspedalen känns svampig. Vid tomgångsvarv kan jag med lite extra kraft få bromspedalen att bottna... ![]() ![]() Näväl, är det någon av er experter som vet om jag kan återställa bromsen enbart genom att byta vätska och lufta bromsarna? Fick inte nåt svar på STCS så jag testar här oxå. ![]() ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Hör av dig så ska jag se om inte jag har nga flaskor Motul RBF 600 över.
Denna kan du blanda med originalvätskan. Funkar MKT bra vid banåka och kostar inte många kronor. Belägg hade jag hoppats kunna säga vad du ska ha, men vi är i samma sits själva...det finns inte mkt att välja på om man är ute efter lite livslängd tyvärr...till just den bilen. |
||||
Strålande! Är mycket intresserad! PM:ar dig!
Eftersom jag kör mest vardagsåka kryddat med lite bana så tror jag att till-o-med att "GreenShit" (har läst om belägg i Best of) skulle funka OK för mig? ![]() ![]() Eller så antar jag att detta är ett försök att övertala mig att byta upp mig till en E30, helst en 318is??? ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Nä, vad får dig att tro det... ![]() ![]() |
||||
Gör du det så får vi snart dela upp Team CSN i mindre grupper ![]() ![]() |
||||
Re: Slutkörd bromsvätska ger vilket symptom?
Hej Magnus. Vet inte vad du gjorde på Sviesta, men om dina brombelägg har fått en "glansig" yta måste du ta och demontera de och ta och putsa bort den glaserade ytan från beläggen. Denna yta gör nämligen att dina klossar inte kan greppa ordentligt om skivorna utan bara glider och friktionen tilltar samma sak med värmen... men ingen bra bromsverkan.... om du körde tillräckligt hårt (kan) du ha fått vatten i bromsvätskan! (Bromsvätskan börjar koka och vatten uppkomer i systemet) detta kan göra att din pedal bottnar.... Enda är att byta ALL vätska i systemet. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Re: Slutkörd bromsvätska ger vilket symptom?
Bäst att klargöra lite: Det uppkommer INTE vatten i bromssystemet om vätskan kokar. Däremot uppkommer det luftbubblor, som du får bort genom att lufta systemet och fylla på ny och fräsch bromsvätska av samma typ som du har i systemet idag. Byta bromsvätska bör du göra en gång om året, om du använder bilen till bankörning etc. Detta beroende på att vätskans egenskaper försämras med tiden. MVH _________________ -- |
||||
Tackar för alla svar! Jag är novis (märks det? nähe?!
![]() Jag ska byta bromsvätska, det får bli steg 1 för mig. Då bör jag få bort den lite svampiga känslan som uppkom efter Sviesta. Vätskan är ung ett år ny = gammal, och det är Saab orginal så jag gissar att den är slut eller iaf har tagit upp ganska mycket vatten. Borde faktiskt ha bytt innan Sviesta men hann inte. ![]() Klossarna är ev. lite polerade av värmen som Jovani skriver, jag körde så mycket jag vågade och mina standarddäck tillät (vilket iofs inte var så mycket! ![]() ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Re: Slutkörd bromsvätska ger vilket symptom?
Ur Brembo Racing teknisk informations katalog: Använd endast vätska från en ny oöppnad behållare. Byt bromsvätskan före varje race. Vid användning av andra vätskor än bromsvätska förstörs komponenterna i bromssystemet. Eftersom bromsvätskor är hydroskopiska (tar åt sig vatten) får man räkna med att vid hög luftfuktighet kan vätskans kokpunkt väsentligen sjunka. I dessa fall kan det vara nödvändigt att den byts dagligen. För mer info kring bromsar: http://www.kvickmc.se/bilracing-tekn _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Från en tidigare tråd här
Läs och begrunda, aldrig har jag sett så mycket klokskap när det gäller bromsfrågor: http://www.stoptech.com/whitepapers/ och tänk, jag har stött på nästan alla fenomen och fått samma fealktiga diagnos ![]() ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Jag har också fått lite "svampiga" och framförallt klenare bromsar sen Sviestad (mörkblå omega utan väghållning, långhårig spinkig glasögonorm bakom ratten...).
Jag gissar på att mina belägg blivit glasade. Det är original alltihop utom stålomspunna slangar, hålborrade skivor och Tar-ox belägg bak. Alltihop är ca 3 år gammalt, även bromsvätskan... ![]() Måste nog byta innan helgen... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Svampigheten verkar ju bero mest på vätskans tillstånd?
Men vänta lite o se (om det inte är akut med de kassa bromsarna) för jag upplevde att mina orginalbelägg kom tillbaka som vanligt efter några mil? Nån som vill kommentera det där med glasering av bromsbelägg? Jag vill gärna veta mera... ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (4589 totalt) |