Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush Hayabusa TURBO -04
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13310 totalt)
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Lite fler.





Aluplåten på sidan är inte färdig inpassad än så därför sitter den inte på.

_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883



Underbar bil!
Älskar kombinationen av låg vikt där man inte behöver så stora bromsar osv med en MC motor.
Blev intresserad av dina fälgar. 4.9 kg.
Vad är det för märke och vilken storlek använder du?

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Himla coolt bygge! Låg vikt MC-motor osv kul kul!! thumbs up

Är det inte OZ Superleggera fälgar?


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2402



har du tänkt registrera den för väg??
= nya fjädrar och himla massa bly....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

Frallan2 skrev:
Underbar bil!
Älskar kombinationen av låg vikt där man inte behöver så stora bromsar osv med en MC motor.
Blev intresserad av dina fälgar. 4.9 kg.
Vad är det för märke och vilken storlek använder du?



Tanken var från början att köpa split fälgar från Image wheels, men framförallt pga kostnaden och leveranstiden blev det OZ Racing Superleggera istället. Dom är ju tyngre än 4,8kg men relativt lätta i sammanhanget (ca 5kg). Däcken är Kumho V70 super soft 205/50-15 fram och 225/45-15 bak.

_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

Michael Th skrev:
har du tänkt registrera den för väg??
= nya fjädrar och himla massa bly....


Bilen är registrerad och godkänd för gatan. Men turbo konverterad efteråt, därför kan den givetvis bara användas på bana eller dylikt.

_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Kul att du har fått "igång" den. thumbs up
Hur funkar den att köra med. Har du hunnit testa något banåka med den.
Såg någon film från UK med en liknande maskin där det framförallt verkade vara lite svårt att dosera effekten igenom kurvorna. Inga problem på rakorna dock

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Re:

Tommie Ibert skrev:
Frallan2 skrev:
Underbar bil!
Älskar kombinationen av låg vikt där man inte behöver så stora bromsar osv med en MC motor.
Blev intresserad av dina fälgar. 4.9 kg.
Vad är det för märke och vilken storlek använder du?



Tanken var från början att köpa split fälgar från Image wheels, men framförallt pga kostnaden och leveranstiden blev det OZ Racing Superleggera istället. Dom är ju tyngre än 4,8kg men relativt lätta i sammanhanget (ca 5kg). Däcken är Kumho V70 super soft 205/5s-15 fram och 225/50-15 bak.


Vet du vad däcken väger? Har funderat på att byta till just den kombinationen själv...(givetvis allt är tyngre än 13 magnesium men utbudet i 13" r-däck är begränsat). Antar du menar att du har 205/50/15 fram och 225/45/15 bak? Annars blir det ju olika diameter?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

Libell skrev:
Kul att du har fått "igång" den. thumbs up
Hur funkar den att köra med. Har du hunnit testa något banåka med den.
Såg någon film från UK med en liknande maskin där det framförallt verkade vara lite svårt att dosera effekten igenom kurvorna. Inga problem på rakorna dock


Tyvärr har jag knappt inte hunnit åka varken gata eller bana på hela våren pga jobb och studier. Men nu när den sitter ihop ska jag försöka åka så mycket som möjligt. Du har ju åkt en hel del har jag sett, är det genom rejsa eller på eget initiativ. Det kunde vara kul att hänga med på någon bankörning i sommar. Angående körbarheten så kan man ju välja lite själv hur mycket laddtryck man vill åka med. När vi startade upp så testade jag första vändan med bara 0,2bars laddtryck, och den var hur snäll som helst. Lite starkare i mellanregistret och något bättre knuff på toppen. Medans den nu på 0,7bar drar riktigt hårt från 6000rpm upp till varvstoppet. Men höjer man laddtrycket ytterligare tror jag att den blir lite för "hysterisk" för att vara lätt att lära sig utnyttja. Videon du syftar på är nog den med Duncan Cowper och hans 400hk Dax Rush. Med dom effekterna ur en 1,3liters motor blir det väldigt mycket på och av.

_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
Tommie Ibert skrev:
Frallan2 skrev:
Underbar bil!
Älskar kombinationen av låg vikt där man inte behöver så stora bromsar osv med en MC motor.
Blev intresserad av dina fälgar. 4.9 kg.
Vad är det för märke och vilken storlek använder du?



Tanken var från början att köpa split fälgar från Image wheels, men framförallt pga kostnaden och leveranstiden blev det OZ Racing Superleggera istället. Dom är ju tyngre än 4,8kg men relativt lätta i sammanhanget (ca 5kg). Däcken är Kumho V70 super soft 205/5s-15 fram och 225/50-15 bak.


Vet du vad däcken väger? Har funderat på att byta till just den kombinationen själv...(givetvis allt är tyngre än 13 magnesium men utbudet i 13" r-däck är begränsat). Antar du menar att du har 205/50/15 fram och 225/45/15 bak? Annars blir det ju olika diameter?


Det stämmer, jag slant på någon tangent där. Jag vet dock inte vad mina Kumho väger, men jag minns att jag tyckte däcken var väldigt tunga? Det finns ju som sagt Avon annars men dom kostar ju skjortan.

_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Tommie Ibert skrev:


Du har ju åkt en hel del har jag sett, är det genom rejsa eller på eget initiativ. Det kunde vara kul att hänga med på någon bankörning i sommar.


Jag har åkt på Gotland i sommar med GRC och på Mittsverigebanan. Tyvärr bor jag så J.....a ocentralt när det gäller banor (förutom Mittsverige 5 min). Men jag skall försöka ta mig söderut senare i sommar till någon bana.

Vad gäller laddtrycket på din bil så kan nog en lågt laddtryck vara en bra början som du skriver. För dessa bilar är redan utan överladdning bland dom snabbare bilarna på banorna.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Fint bygge !

Den blir nog ruggit snabb,med en bra pilot (kamikaze)

Funderar lite på din turbo konvertering,har du mappat den i bilen ?
Använder du org ecu,hur ökar du bränslet vid olika laddtryck ?

Hoppas att man får se den live på nån bana i sommar.

/micke

_________________
Michael Öhrström
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Re:

Tommie Ibert skrev:

Det stämmer, jag slant på någon tangent där. Jag vet dock inte vad mina Kumho väger, men jag minns att jag tyckte däcken var väldigt tunga? Det finns ju som sagt Avon annars men dom kostar ju skjortan.


Avon däcken är mysiga men massor av $$ Då "investerar" jag hellre i nya fälgar och billigare däck (fast man borde kanske räkna på värdeminskningen på fälgar och på hur många ombyten av däck innan det betalar sig...).

Trist om däcken är tunga. Får fundera en stund till.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
Tommie Ibert skrev:

Det stämmer, jag slant på någon tangent där. Jag vet dock inte vad mina Kumho väger, men jag minns att jag tyckte däcken var väldigt tunga? Det finns ju som sagt Avon annars men dom kostar ju skjortan.


Avon däcken är mysiga men massor av $$ Då "investerar" jag hellre i nya fälgar och billigare däck (fast man borde kanske räkna på värdeminskningen på fälgar och på hur många ombyten av däck innan det betalar sig...).

Trist om däcken är tunga. Får fundera en stund till.


Jag ska inte säga att de är tunga i sammanhanget, men jag vill jag minnas att jag reagerade på vikten. Dock så är väl de flesta R-däck tyngre en vanliga däck pga kraftigare stomme. Kumho v70 är ju relativt prisvärda men det återstår väl att se hur de håller.

_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

micke r1 skrev:
Fint bygge !

Den blir nog ruggit snabb,med en bra pilot (kamikaze)

Funderar lite på din turbo konvertering,har du mappat den i bilen ?
Använder du org ecu,hur ökar du bränslet vid olika laddtryck ?

Hoppas att man får se den live på nån bana i sommar.

/micke


Det sitter ett tilläggssprut från Mcxpress monterat. Det har fyra extraspridare för att kompensera för laddtryck. Det verkar fungera mycket bra än så länge. Loggfunktion för bredbandslamdba,tps,map,temp är inbyggt och man kopplar in sig via usb för att förändra mappen.

_________________
Tommie Ibert

Såld Dax rush Hayabusa
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Känner tilläggs sputet av laddtrycks ökningen o läggar på mer bensin automatiskt ?

/micke

_________________
Michael Öhrström
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



ser ut att vara ett fint bygge o troligtvis snabb, så man får kanske börja använda backspeglarna....


wankel seven

_________________
christer adell
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883



Hej!

Ingen uppdatering?
Smådrömmer fortfarande om denna drivlina i en annan bilkonfiguartion. Så rätt!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush Hayabusa TURBO -04
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13310 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande