|
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32
Trådstartare

22 Jun 2007 16:09
Lite fler.
Aluplåten på sidan är inte färdig inpassad än så därför sitter den inte på.
_________________ Tommie Ibert
Såld Dax rush Hayabusa
|
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883

23 Jun 2007 08:58
Underbar bil!
Älskar kombinationen av låg vikt där man inte behöver så stora bromsar osv med en MC motor.
Blev intresserad av dina fälgar. 4.9 kg.
Vad är det för märke och vilken storlek använder du?
_________________ Fredrik Reichel
|
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410

23 Jun 2007 09:49
Himla coolt bygge! Låg vikt MC-motor osv kul kul!!
Är det inte OZ Superleggera fälgar?
_________________ Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
|
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2402

23 Jun 2007 10:27
har du tänkt registrera den för väg??
= nya fjädrar och himla massa bly....
_________________ Michael Thulesius
|
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32
Trådstartare

23 Jun 2007 11:49
Senast ändrad av Tommie Ibert, 23 Jun 2007 15:49, ändrad totalt 1 gång
Re:
Frallan2 skrev: | Underbar bil!
Älskar kombinationen av låg vikt där man inte behöver så stora bromsar osv med en MC motor.
Blev intresserad av dina fälgar. 4.9 kg.
Vad är det för märke och vilken storlek använder du? |
Tanken var från början att köpa split fälgar från Image wheels, men framförallt pga kostnaden och leveranstiden blev det OZ Racing Superleggera istället. Dom är ju tyngre än 4,8kg men relativt lätta i sammanhanget (ca 5kg). Däcken är Kumho V70 super soft 205/50-15 fram och 225/45-15 bak.
_________________ Tommie Ibert
Såld Dax rush Hayabusa
|
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32
Trådstartare

23 Jun 2007 11:51
Re:
Michael Th skrev: | har du tänkt registrera den för väg??
= nya fjädrar och himla massa bly....  |
Bilen är registrerad och godkänd för gatan. Men turbo konverterad efteråt, därför kan den givetvis bara användas på bana eller dylikt.
_________________ Tommie Ibert
Såld Dax rush Hayabusa
|
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635

23 Jun 2007 15:13
Kul att du har fått "igång" den.
Hur funkar den att köra med. Har du hunnit testa något banåka med den.
Såg någon film från UK med en liknande maskin där det framförallt verkade vara lite svårt att dosera effekten igenom kurvorna. Inga problem på rakorna dock
|
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337

23 Jun 2007 15:23
Re:
Tommie Ibert skrev: | Frallan2 skrev: | Underbar bil!
Älskar kombinationen av låg vikt där man inte behöver så stora bromsar osv med en MC motor.
Blev intresserad av dina fälgar. 4.9 kg.
Vad är det för märke och vilken storlek använder du? |
Tanken var från början att köpa split fälgar från Image wheels, men framförallt pga kostnaden och leveranstiden blev det OZ Racing Superleggera istället. Dom är ju tyngre än 4,8kg men relativt lätta i sammanhanget (ca 5kg). Däcken är Kumho V70 super soft 205/5s-15 fram och 225/50-15 bak. |
Vet du vad däcken väger? Har funderat på att byta till just den kombinationen själv...(givetvis allt är tyngre än 13 magnesium men utbudet i 13" r-däck är begränsat). Antar du menar att du har 205/50/15 fram och 225/45/15 bak? Annars blir det ju olika diameter?
_________________ mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
|
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32
Trådstartare

23 Jun 2007 15:42
Re:
Libell skrev: | Kul att du har fått "igång" den.
Hur funkar den att köra med. Har du hunnit testa något banåka med den.
Såg någon film från UK med en liknande maskin där det framförallt verkade vara lite svårt att dosera effekten igenom kurvorna. Inga problem på rakorna dock  |
Tyvärr har jag knappt inte hunnit åka varken gata eller bana på hela våren pga jobb och studier. Men nu när den sitter ihop ska jag försöka åka så mycket som möjligt. Du har ju åkt en hel del har jag sett, är det genom rejsa eller på eget initiativ. Det kunde vara kul att hänga med på någon bankörning i sommar. Angående körbarheten så kan man ju välja lite själv hur mycket laddtryck man vill åka med. När vi startade upp så testade jag första vändan med bara 0,2bars laddtryck, och den var hur snäll som helst. Lite starkare i mellanregistret och något bättre knuff på toppen. Medans den nu på 0,7bar drar riktigt hårt från 6000rpm upp till varvstoppet. Men höjer man laddtrycket ytterligare tror jag att den blir lite för "hysterisk" för att vara lätt att lära sig utnyttja. Videon du syftar på är nog den med Duncan Cowper och hans 400hk Dax Rush. Med dom effekterna ur en 1,3liters motor blir det väldigt mycket på och av.
_________________ Tommie Ibert
Såld Dax rush Hayabusa
|
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32
Trådstartare

23 Jun 2007 15:47
Re:
Westfield skrev: | Tommie Ibert skrev: | Frallan2 skrev: | Underbar bil!
Älskar kombinationen av låg vikt där man inte behöver så stora bromsar osv med en MC motor.
Blev intresserad av dina fälgar. 4.9 kg.
Vad är det för märke och vilken storlek använder du? |
Tanken var från början att köpa split fälgar från Image wheels, men framförallt pga kostnaden och leveranstiden blev det OZ Racing Superleggera istället. Dom är ju tyngre än 4,8kg men relativt lätta i sammanhanget (ca 5kg). Däcken är Kumho V70 super soft 205/5s-15 fram och 225/50-15 bak. |
Vet du vad däcken väger? Har funderat på att byta till just den kombinationen själv...(givetvis allt är tyngre än 13 magnesium men utbudet i 13" r-däck är begränsat). Antar du menar att du har 205/50/15 fram och 225/45/15 bak? Annars blir det ju olika diameter? |
Det stämmer, jag slant på någon tangent där. Jag vet dock inte vad mina Kumho väger, men jag minns att jag tyckte däcken var väldigt tunga? Det finns ju som sagt Avon annars men dom kostar ju skjortan.
_________________ Tommie Ibert
Såld Dax rush Hayabusa
|
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635

23 Jun 2007 16:05
Re:
Tommie Ibert skrev: |
Du har ju åkt en hel del har jag sett, är det genom rejsa eller på eget initiativ. Det kunde vara kul att hänga med på någon bankörning i sommar. |
Jag har åkt på Gotland i sommar med GRC och på Mittsverigebanan. Tyvärr bor jag så J.....a ocentralt när det gäller banor (förutom Mittsverige 5 min). Men jag skall försöka ta mig söderut senare i sommar till någon bana.
Vad gäller laddtrycket på din bil så kan nog en lågt laddtryck vara en bra början som du skriver. För dessa bilar är redan utan överladdning bland dom snabbare bilarna på banorna.
|
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569

23 Jun 2007 16:59
Fint bygge !
Den blir nog ruggit snabb,med en bra pilot (kamikaze)
Funderar lite på din turbo konvertering,har du mappat den i bilen ?
Använder du org ecu,hur ökar du bränslet vid olika laddtryck ?
Hoppas att man får se den live på nån bana i sommar.
/micke
_________________ Michael Öhrström
|
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337

23 Jun 2007 17:05
Re:
Tommie Ibert skrev: |
Det stämmer, jag slant på någon tangent där. Jag vet dock inte vad mina Kumho väger, men jag minns att jag tyckte däcken var väldigt tunga? Det finns ju som sagt Avon annars men dom kostar ju skjortan. |
Avon däcken är mysiga men massor av $$ Då "investerar" jag hellre i nya fälgar och billigare däck (fast man borde kanske räkna på värdeminskningen på fälgar och på hur många ombyten av däck innan det betalar sig...).
Trist om däcken är tunga. Får fundera en stund till.
_________________ mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
|
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32
Trådstartare

23 Jun 2007 17:11
Re:
Westfield skrev: | Tommie Ibert skrev: |
Det stämmer, jag slant på någon tangent där. Jag vet dock inte vad mina Kumho väger, men jag minns att jag tyckte däcken var väldigt tunga? Det finns ju som sagt Avon annars men dom kostar ju skjortan. |
Avon däcken är mysiga men massor av $$ Då "investerar" jag hellre i nya fälgar och billigare däck (fast man borde kanske räkna på värdeminskningen på fälgar och på hur många ombyten av däck innan det betalar sig...).
Trist om däcken är tunga. Får fundera en stund till. |
Jag ska inte säga att de är tunga i sammanhanget, men jag vill jag minnas att jag reagerade på vikten. Dock så är väl de flesta R-däck tyngre en vanliga däck pga kraftigare stomme. Kumho v70 är ju relativt prisvärda men det återstår väl att se hur de håller.
_________________ Tommie Ibert
Såld Dax rush Hayabusa
|
Tommie Ibert
Stockholm
Här sen Jun 2003
Inlägg: 32
Trådstartare

23 Jun 2007 17:14
Senast ändrad av Tommie Ibert, 23 Jun 2007 17:19, ändrad totalt 1 gång
Re:
micke r1 skrev: | Fint bygge !
Den blir nog ruggit snabb,med en bra pilot (kamikaze)
Funderar lite på din turbo konvertering,har du mappat den i bilen ?
Använder du org ecu,hur ökar du bränslet vid olika laddtryck ?
Hoppas att man får se den live på nån bana i sommar.
/micke |
Det sitter ett tilläggssprut från Mcxpress monterat. Det har fyra extraspridare för att kompensera för laddtryck. Det verkar fungera mycket bra än så länge. Loggfunktion för bredbandslamdba,tps,map,temp är inbyggt och man kopplar in sig via usb för att förändra mappen.
_________________ Tommie Ibert
Såld Dax rush Hayabusa
|
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569

23 Jun 2007 17:18
Känner tilläggs sputet av laddtrycks ökningen o läggar på mer bensin automatiskt ?
/micke
_________________ Michael Öhrström
|
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174

23 Jun 2007 20:00
ser ut att vara ett fint bygge o troligtvis snabb, så man får kanske börja använda backspeglarna....
wankel seven
_________________ christer adell
|
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883

24 Jun 2009 08:51
Hej!
Ingen uppdatering?
Smådrömmer fortfarande om denna drivlina i en annan bilkonfiguartion. Så rätt!
_________________ Fredrik Reichel
|
|