| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Går det att ha olika hårdhet på Dunlop Direzza bak o fram?
|
1970 besök totalt |
|
Behöver 2 nya bakdäck till bilen. Har letat land o rike runt och även på internet utomlands. Nu har jag hittat rätt dimension i Tyskland men finns endast medium. Jag har hard nu och undrar därför om jag kan köra med hard fram och sen nya medium bak? OK eller åt h-e?
EDIT: Hårdheten på de däck jag kan köpa är R, nåt sorts mellanting mellan Medium och Hard enligt den tyska firman. _________________ Lasse Alfons |
||||||
|
Det kommer nog bli understyrt...
Jag ar kört med hard fram och medium bak (dock annat däksmärke) en stund eftersom framdäcken inte var slut än... Funkar helt OK på gata men blev tråkigt understyrt på bana. Det är väldigt svårt att få upp tempen i framhjulen när man har hårda fram och medium bak... Du kommer nog ganska snart önska att du bytt alla fyra, det gjorde iaf jag. Däremot skulle det vara intressant att göra det omvända, medium fram och hårda bak, då skulle man nog få jämnare däckslitage också, viss risk för överstyrt då kanske, men med en styvare krängare fram så... _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Re:
Till viss del kanske, problemet är ju att det med stor risk ger ojämt däcksslitage. Jag försöker hitta det däckstryck som ger bäst fäste då brukar även slitaget bli jämt och fint (så länge hjulvinklarna är korrekta). Nu har vi ju tyvärr ingen krängningshämmare bak på våra bilar, annars så skulle man ju kunnat styva upp den något för att motverka understyrningen. Har du en uppgraderad krängningshämmare fram som är justerbar så kan du ju släppa av lite på den istället. Slutligen så kan du ju lätta dämpningen några hack fram och styva upp den lite bak, inte ett helt idealiskt sätt att kompensera kanske men det hjälper nog något iaf... Det är ju bara att testa... Kanske störs du inte av understyrningen... _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Re:
Hörde att när de körde tuning test eller om det var time attack i Tyskland så var det Kuhmo soft fram och medium bak som gällde. Dels för att snabbt få jämn temp i däcken dels att detta gav bästa total greppet med de inställningsmöjligheter de hade. _________________ Johan Jarl Opel Speedster TURBO -05 |
||||||
|
Jo, men tvärt om är ju lite skillnad. Hur ofta ser du en bil med bredare däck fram än bak? Det borde ge ungefär samma effekt som att ha ett mjukare däck bak. Men lägre/mjukare däckstryck/dämpare fram borde hjälpa väldigt mkt. (dock en nödlösning i detta fallet)
Antar att speedstern har olika bredd på däcken fram och bak då? Konstigt, speciellt med så lite effekt, eller är viktfördelningen inte 50/50? Gissar på 40/60 _________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
|
Re:
Kan tänka mig att det är en grym kombination Zebb, viktfördelningen är 40/60 därav skillnaden i däcksbredd fram och bak... _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Re:
Tittar man med lite logik i tillverkarnas grafer över hårdheter gentemot temperatur och rekommenderade soft/medium/hard så överlappar de mycket, och även rekommenderat tryck är ganska brett.... Ett soft med högt lufttryck = ett medium med lågt däckstryck _________________ Roland Johansson |
||||||
beror väll på vad man vill uppnå. Typ snabbre en kort tid eller lite långsamre en längre tid. Tex man är jäv... snabb men man kommer ALDRIG i mål för däcken är slut
Mao som vanligt går inte att säga generält. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Precis, jag känner mig snabb nog ändå... Det är lite väl trist för plånboken att byta däck minst två gånger per säsong som det blir om man kör mediumhårda däck. Har bara r-däck till min bil för närvarande så dom får tyvärr gå lite väl mycket gata... _________________ Mattias Meldert |
||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1970 besök totalt |