Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Går det att ha olika hårdhet på Dunlop Direzza bak o fram?
1970 besök totalt
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Går det att ha olika hårdhet på Dunlop Direzza bak o fram?

Behöver 2 nya bakdäck till bilen. Har letat land o rike runt och även på internet utomlands. Nu har jag hittat rätt dimension i Tyskland men finns endast medium. Jag har hard nu och undrar därför om jag kan köra med hard fram och sen nya medium bak? OK eller åt h-e?

EDIT: Hårdheten på de däck jag kan köpa är R, nåt sorts mellanting mellan Medium och Hard enligt den tyska firman.

_________________
Lasse Alfons
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



I och för sig inte Dunlop, men ändock: Jag kör med olika gummiblandning på höger, respektive vänster, sida.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Det kommer nog bli understyrt...

Jag ar kört med hard fram och medium bak (dock annat däksmärke) en stund eftersom framdäcken inte var slut än... Funkar helt OK på gata men blev tråkigt understyrt på bana. Det är väldigt svårt att få upp tempen i framhjulen när man har hårda fram och medium bak...

Du kommer nog ganska snart önska att du bytt alla fyra, det gjorde iaf jag.

Däremot skulle det vara intressant att göra det omvända, medium fram och hårda bak, då skulle man nog få jämnare däckslitage också, viss risk för överstyrt då kanske, men med en styvare krängare fram så...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Nu blev det ju R1, ett mellanting mellan H1 och M1. Får se hur det funkar. Kan man inte reglera med däcktrycket?

_________________
Lasse Alfons
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Har du ställbara dämpare/krängare? Då kan du ju kompensera för skillnaden.

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Re:

Zebb skrev:
Har du ställbara dämpare/krängare? Då kan du ju kompensera för skillnaden.


Det har jag. Men hur det där funkar, det är nog överkurs för mig än så länge. Tips?

_________________
Lasse Alfons
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Re:

Alfons skrev:
Nu blev det ju R1, ett mellanting mellan H1 och M1. Får se hur det funkar. Kan man inte reglera med däcktrycket?


Till viss del kanske, problemet är ju att det med stor risk ger ojämt däcksslitage. Jag försöker hitta det däckstryck som ger bäst fäste då brukar även slitaget bli jämt och fint (så länge hjulvinklarna är korrekta).

Nu har vi ju tyvärr ingen krängningshämmare bak på våra bilar, annars så skulle man ju kunnat styva upp den något för att motverka understyrningen.

Har du en uppgraderad krängningshämmare fram som är justerbar så kan du ju släppa av lite på den istället.

Slutligen så kan du ju lätta dämpningen några hack fram och styva upp den lite bak, inte ett helt idealiskt sätt att kompensera kanske men det hjälper nog något iaf...

Det är ju bara att testa... Kanske störs du inte av understyrningen...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107



Re:

meldert skrev:

Däremot skulle det vara intressant att göra det omvända, medium fram och hårda bak, då skulle man nog få jämnare däckslitage också, viss risk för överstyrt då kanske, men med en styvare krängare fram så...


Hörde att när de körde tuning test eller om det var time attack i Tyskland så var det Kuhmo soft fram och medium bak som gällde. Dels för att snabbt få jämn temp i däcken dels att detta gav bästa total greppet med de inställningsmöjligheter de hade.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Jo, men tvärt om är ju lite skillnad. Hur ofta ser du en bil med bredare däck fram än bak? Det borde ge ungefär samma effekt som att ha ett mjukare däck bak. Men lägre/mjukare däckstryck/dämpare fram borde hjälpa väldigt mkt. (dock en nödlösning i detta fallet)

Antar att speedstern har olika bredd på däcken fram och bak då? Konstigt, speciellt med så lite effekt, eller är viktfördelningen inte 50/50? Gissar på 40/60

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Re:

Jarl skrev:
meldert skrev:

Däremot skulle det vara intressant att göra det omvända, medium fram och hårda bak, då skulle man nog få jämnare däckslitage också, viss risk för överstyrt då kanske, men med en styvare krängare fram så...


Hörde att när de körde tuning test eller om det var time attack i Tyskland så var det Kuhmo soft fram och medium bak som gällde. Dels för att snabbt få jämn temp i däcken dels att detta gav bästa total greppet med de inställningsmöjligheter de hade.


Kan tänka mig att det är en grym kombination thumbs up Men med soft och mediumdäck så blir slitaget på vanlig väg (till och från banträffarna) stort så det blir lite oekonomiskt, därför offrar jag gärna lite grepp och kör istället på hårdare däck.

Zebb, viktfördelningen är 40/60 därav skillnaden i däcksbredd fram och bak...

_________________
Mattias Meldert
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

meldert skrev:
...därför offrar jag gärna lite grepp och kör istället på hårdare däck...


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Alfons skrev:
Nu blev det ju R1, ett mellanting mellan H1 och M1. Får se hur det funkar. Kan man inte reglera med däcktrycket?


Tittar man med lite logik i tillverkarnas grafer över hårdheter gentemot temperatur och rekommenderade soft/medium/hard så överlappar de mycket, och även rekommenderat tryck är ganska brett....

Ett soft med högt lufttryck = ett medium med lågt däckstryck

_________________
Roland Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

ice skrev:
meldert skrev:
...därför offrar jag gärna lite grepp och kör istället på hårdare däck...



beror väll på vad man vill uppnå.
Typ snabbre en kort tid eller lite långsamre en längre tid.
Tex man är jäv... snabb men man kommer ALDRIG i mål för däcken är slut
Mao som vanligt går inte att säga generält.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Re:

fuling skrev:
ice skrev:
meldert skrev:
...därför offrar jag gärna lite grepp och kör istället på hårdare däck...



beror väll på vad man vill uppnå.
Typ snabbre en kort tid eller lite långsamre en längre tid.
Tex man är jäv... snabb men man kommer ALDRIG i mål för däcken är slut
Mao som vanligt går inte att säga generält.


Precis, jag känner mig snabb nog ändå... Det är lite väl trist för plånboken att byta däck minst två gånger per säsong som det blir om man kör mediumhårda däck.

Har bara r-däck till min bil för närvarande så dom får tyvärr gå lite väl mycket gata...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Däck för banåka
Går det att ha olika hårdhet på Dunlop Direzza bak o fram?
1970 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande