Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nu har jag funderat igen...
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (3804 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Trådstartare
JohanR skrev:

Men en bensinmotor har 30% verkningsgrad vid fullgas och bara 10% vid "snål"körning. Alltså borde den köras fullt jämt.

Vad tror du det är vi håller på med, vi som är här på forumet, egentligen?

Tack för många bra svar! Då vet jag att det är en ganska vettig fundering i alla fall eftersom jag absolut inte är den förste som tänker på det och att det i vissa fall även är löst. thumbs up

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Vad tror du det är vi håller på med, vi som är här på forumet, egentligen?

Även vi kan stå i en lång kö när det slår om till grönt och alla framför ligger och fjuttgasar. Det är ju dubbelt retligt, att man gör av med onödiga mängder bensin SAMTIDIGT som man har tråkigt. Tacka vet jag Italien...

JohanR

Stockholm
Här sen Dec 2002

Micke Eriksson skrev:

En dieselmotor ger ju dessutom mkt mer vrid än en bensinare. Tack vare den höga kompressionen?

Dieselmotorer har generellt sett längre slaglängd, vilket ger mer vrid, men också lägre varvtal. Diesel brinner också saktare än bensin, vilket gör det i praktiken svårt att åstadkomma högvarviga dieselmotrer (detta sista är jag lite osäker på men har alltid trott det så då är det ok att övertala andra att det är så ).

Eftersom effekt är en kombination av vrid och varvtal, så får då också dieselmotrerna lägre effekt. I och med att vridmoment är det som är påfrestande för drivlinan (om temperaturer hålles i check) så får dieselbilar oftast tyngre drivlina. Detta, i kombination med lägre effekt, innebär oftast sämre acceleration och lägre topphastighet, trots att biltidningarna tror att högt vrid ger hög acceleration (duh).

Allmänt banåkaforum
Nu har jag funderat igen...
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (3804 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande