Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (3803 totalt) |
Vad tror du det är vi håller på med, vi som är här på forumet, egentligen? ![]() ![]() Tack för många bra svar! Då vet jag att det är en ganska vettig fundering i alla fall eftersom jag absolut inte är den förste som tänker på det och att det i vissa fall även är löst. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Även vi kan stå i en lång kö när det slår om till grönt och alla framför ligger och fjuttgasar. Det är ju dubbelt retligt, att man gör av med onödiga mängder bensin SAMTIDIGT som man har tråkigt. Tacka vet jag Italien... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Dieselmotorer har generellt sett längre slaglängd, vilket ger mer vrid, men också lägre varvtal. Diesel brinner också saktare än bensin, vilket gör det i praktiken svårt att åstadkomma högvarviga dieselmotrer (detta sista är jag lite osäker på men har alltid trott det så då är det ok att övertala andra att det är så ![]() Eftersom effekt är en kombination av vrid och varvtal, så får då också dieselmotrerna lägre effekt. I och med att vridmoment är det som är påfrestande för drivlinan (om temperaturer hålles i check) så får dieselbilar oftast tyngre drivlina. Detta, i kombination med lägre effekt, innebär oftast sämre acceleration och lägre topphastighet, trots att biltidningarna tror att högt vrid ger hög acceleration (duh). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (3803 totalt) |