Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad sjutton är det här? (teknik)
1 besök senaste veckan (1645 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19089


Trådstartare
Vad sjutton är det här? (teknik)

Kollade igenom lite bilder jag tog på Genevemässan -02. Hittade dessa på en Mercedesmotor och jag fattar fortfarande inte vad det är, nån som kan hjälpa till?



_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Vad sjutton är det här? (teknik)

MaZ skrev:
Kollade igenom lite bilder jag tog på Genevemässan -02. Hittade dessa på en Mercedesmotor och jag fattar fortfarande inte vad det är, nån som kan hjälpa till?

]


Chansar vilt på en turbo med en elektroniskt hokuspokusstyrning. Eller kanske en turbo med elektrisk hjälpdrift för att eliminera turbolag?

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19089


Trådstartare
Nu när jag tänker på det så ser jag ingen Wastegate (WG) och då borde det rimligtvis vara en diesel?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Re: Vad sjutton är det här? (teknik)

Pär Hylander skrev:
Chansar vilt på en turbo med en elektroniskt hokuspokusstyrning. Eller kanske en turbo med elektrisk hjälpdrift för att eliminera turbolag?


Sedan när började Mercedes-Benz tillverka turbomotorer?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Re: Vad sjutton är det här? (teknik)

krabu skrev:
Pär Hylander skrev:
Chansar vilt på en turbo med en elektroniskt hokuspokusstyrning. Eller kanske en turbo med elektrisk hjälpdrift för att eliminera turbolag?


Sedan när började Mercedes-Benz tillverka turbomotorer?


CL65 kanske?

Eller Turbodiesel?
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Re: Vad sjutton är det här? (teknik)

johann skrev:
CL65 kanske?

Eller Turbodiesel?


Jag går och lägger mig, lika bra det.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



kan det vara någon variabel insugsgeometri till turbon?
har hört att bmw dieslar har detta men jag har aldrig sett hur det fungerar. Iofs ser turbo aggregatet i bmw ganska normal ut vad jag sett men de kanske har olika system.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag tycker det ser ut som om det sitter en kompressor på insugsmanifold dessutom, utöver turbon. Ser dock ingen remskiva eller rem, men teoretiskt går ju en sån att driva från svänghjulet på baksidan? Kombination turbo och kompressor är ju inget nytt egentligen.

Men varför kombinerar ingen kompressor och diesel?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Westfield skrev:

Men varför kombinerar ingen kompressor och diesel?


skulle de inte kunna bero på karaktären?
en diesel brukar ju vara ganska stark på låga varv men tappa högre upp i registret, en turbo har ju så att säga tvärtom egenskap och blir starkare i det högre registret?.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kompressorhuset på den ev. turbon är mkt litet jämfört med avgasdelen....

_________________
Pär Hylander
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



En turbo höjer verkningsgraden och sänker avgasutsläppen på en diesel, så är inte fallet med en kompressor.

om man ska döma av bilderna så ser det ut som någon VNT-turbo matad diesel.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Funderar lite här... (På jobbet, skäms på mig... )
Ponera att det är en "vanlig turbo med liten påhängslåda med nåt skoj i"...


Översta bilden:
Är inte den lilla skymten av nåt rött på avgashuset anslutningen till där främre delen av avgasröret ska hängas på... Då borde den lilla metalldelen under den stora svarta plastlådan vara grenrör? (väldans litet! )

Nedre bilden:
Uppe till vänster är den stora plastlådan, möjligen luftfilter = friskluftsintag. Rören går vidare till "turbo med liten skoj påhängslåda" och rören fortsätter ner till laddluftkylaren. På högersidan går de upp och in till insuget?

Påhängslådan:
Kan det vara nåt för att få turbon att spinna upp tidigare? Är det VNT eller elektisk hjälpdrift som några skrev om tidigare?

Wastegate ser jag dock ingen... Möjligen ett oljerör in i lagerdelen på den övre bilden?

Nä, jag fattar ingenting... :conf

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Det verkar som det bara går oljekanaler till och ifrån turboaggregatet, alltså ingen vattenkylning; detta talar för att det är en diesel. Likaså verkar det som det sitter någon form av bränsleledning och spridare i mitten av ventilkåpan. Likaså kan jag inte heller se något gasspjäll på insugssidan (längst bort på undre bilden).

Tittar man på den övre bilden så verkar det gå ett stag från den "lilla lådan" till avgashuset på turbon, detta skulle i så fall kunna vara för att styra ledskenorna i aggregatet. Likaså verkar det som den "lilla boxen" är elektroniskt styrd med tanke på kontaken som sitter på den.
Citera
Johansson
Växjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 27



Det är precis som dom flesta av er tror, en dieselmotor, man kan se injektorerna i överkant på motorn och högtryckspumpen på framsidan. Den elektriskska saken under turbon är till för att reglera VNT, alltså variabel turbogeometri. Anledningen till att hela konsolen är så stor är att grenröret är gjort av plåt och därför måste man fästa fast turbon i blocket (eftersom ett plåtgrenrör är mycket vekare än ett gjutet).
Detta är vad jag tror i alla fall.

_________________
Henrik Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19089


Trådstartare
Välkommen.

Stark entré.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johansson
Växjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 27



Tackar!
Jobbar med dieselmotorer, o lite har man väl snappat upp då o då!

_________________
Henrik Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad sjutton är det här? (teknik)
1 besök senaste veckan (1645 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande