Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1645 totalt) |
Vad sjutton är det här? (teknik)
Kollade igenom lite bilder jag tog på Genevemässan -02. Hittade dessa på en Mercedesmotor och jag fattar fortfarande inte vad det är, nån som kan hjälpa till? ![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re: Vad sjutton är det här? (teknik)
Chansar vilt på en turbo med en elektroniskt hokuspokusstyrning. Eller kanske en turbo med elektrisk hjälpdrift för att eliminera turbolag? ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Sedan när började Mercedes-Benz tillverka turbomotorer? |
||||
CL65 kanske? ![]() Eller Turbodiesel? |
||||
kan det vara någon variabel insugsgeometri till turbon?
har hört att bmw dieslar har detta men jag har aldrig sett hur det fungerar. Iofs ser turbo aggregatet i bmw ganska normal ut vad jag sett men de kanske har olika system. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Jag tycker det ser ut som om det sitter en kompressor på insugsmanifold dessutom, utöver turbon. Ser dock ingen remskiva eller rem, men teoretiskt går ju en sån att driva från svänghjulet på baksidan? Kombination turbo och kompressor är ju inget nytt egentligen.
Men varför kombinerar ingen kompressor och diesel? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
skulle de inte kunna bero på karaktären? en diesel brukar ju vara ganska stark på låga varv men tappa högre upp i registret, en turbo har ju så att säga tvärtom egenskap och blir starkare i det högre registret?. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Funderar lite här... (På jobbet, skäms på mig...
![]() Ponera att det är en "vanlig turbo med liten påhängslåda med nåt skoj i"... ![]() Översta bilden: Är inte den lilla skymten av nåt rött på avgashuset anslutningen till där främre delen av avgasröret ska hängas på... Då borde den lilla metalldelen under den stora svarta plastlådan vara grenrör? (väldans litet! ![]() Nedre bilden: Uppe till vänster är den stora plastlådan, möjligen luftfilter = friskluftsintag. Rören går vidare till "turbo med liten skoj påhängslåda" och rören fortsätter ner till laddluftkylaren. På högersidan går de upp och in till insuget? Påhängslådan: Kan det vara nåt för att få turbon att spinna upp tidigare? Är det VNT eller elektisk hjälpdrift som några skrev om tidigare? Wastegate ser jag dock ingen... Möjligen ett oljerör in i lagerdelen på den övre bilden? Nä, jag fattar ingenting... :conf ![]() ![]() ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Det verkar som det bara går oljekanaler till och ifrån turboaggregatet, alltså ingen vattenkylning; detta talar för att det är en diesel. Likaså verkar det som det sitter någon form av bränsleledning och spridare i mitten av ventilkåpan. Likaså kan jag inte heller se något gasspjäll på insugssidan (längst bort på undre bilden).
Tittar man på den övre bilden så verkar det gå ett stag från den "lilla lådan" till avgashuset på turbon, detta skulle i så fall kunna vara för att styra ledskenorna i aggregatet. Likaså verkar det som den "lilla boxen" är elektroniskt styrd med tanke på kontaken som sitter på den. |
||||
Det är precis som dom flesta av er tror, en dieselmotor, man kan se injektorerna i överkant på motorn och högtryckspumpen på framsidan. Den elektriskska saken under turbon är till för att reglera VNT, alltså variabel turbogeometri. Anledningen till att hela konsolen är så stor är att grenröret är gjort av plåt och därför måste man fästa fast turbon i blocket (eftersom ett plåtgrenrör är mycket vekare än ett gjutet).
Detta är vad jag tror i alla fall. ![]() _________________ Henrik Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1645 totalt) |